سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - مهدی نیاکان ‍پاک

صفحه: [1]
1
می‌خواستم بپرسم آیا دستوری هست که با فراخوانی بسته‌ی زی‌پرشین، زی‌لاتک پیام‌های حروف‌چینی و خطایابی (و پرونده‌ی کارنامه) را با زیان فارسی صادر کند. اگر نه آیا امکان ایجاد آن است یا نه؟

2
سلام بر همه‌ی عضوهای تالار. به موضوعی پی بردم. هر پرونده‌ای که در نام‌اش یک فاصله (Space) وجود دارد با نوت‌پد++ در رایانه‌ی من پردازش نمی‌شود. در حالی که هم‌آن پرونده با ویرایش‌گرهای دیگر مانند تک‌میکر، تک‌ورکس، TeXnicCenter، WinEdt بدون مشکل اجرا و با حذف فاصله با نوت‌پد++ نیز اجرا می‌شود. لازم است بگویم من آخرین نسخه‌ی این ویرایش‌گر (نسخه‌ی 6.1.2) را از صفحه‌ی خانگی آن گرفتم و همه‌ی افزونه‌ها را بدان افزودم. این هم پرونده‌ی tex و log.

3
با سلام. می‌خواستم بدانم با چه دستوری می‌توانم کمانک فارسی عنوان در دستور اختیاری [ ] دستور قضیه‌ی جدید برای مثال
\شروع{قضیه}[عنوان قضیه]
.........
\پایان{قضیه}
را به کمانک‌ لاتین تبدیل کنم. من خودم در صفحه‌بندی خودم این دستور را نوشتم:

\فرمان‌نو{\نام‌قضیه}[۱]{\فضای‌ا٭{−۰٫۳سانت}
{\شروع‌چپ$<کمانک لاتین راست>boldsymbol\$\پایان‌چپ{r‌m\ \سیاه#۱}\شروع‌چپ$<کمانک لاتین چپ>boldsymbol\$\پایان‌چپ\فضای‌ا٭{۰٫۱سانت}}

که در آن در جای <کمانک لاتین> کمانک لاتین را آوردم.
سپس هر جا که می‌خواستم عنوانی بی‌آورم می‌نوشتم

\شروع{قضیه}\نام‌قضیه{<عنوان قضیه>}
............
\پایان{قضیه}

امّا با دستور

\فرمان‌ازنو\شماره‌قضیه{\شماره‌فصل.\عددی{قضیه}.}

که در آن نقطه‌ها لاتین‌اند عنوان قضیه در خروجی این گونه می‌آید:
«قضیه 4.3. (عنوان قضیه)» و نه این گونه «4.3 (عنوان قضیه).»
ودر ارجاع نیز این گونه می‌آید:
«بنا به  قضیه‌ی 4.3. می‌توان نتیجه گرفت»
و نه این گونه:
«بنا به  قضیه‌ی 4.3 می‌توان نتیجه گرفت»

4
باز هم سلام. می‌خواستم بپرسم با چه دستوری اگر نخستین زیرنویس یک صفحه در تک‌پارسی از سمت چپ حروف‌چینی شد (یا با عبارت درست‌تر یک پانویس حروف‌چینی شد) خط جداکننده‌ی زیرنویس از متن اصلی  از سمت چپ آغاز می‌شود. سپاس.

5
می‌خواستم بدانم چه دستور درشتی [یا دست کم دستوری] در تک‌پارسی بنویسم که عنوان فصل‌ها و افزون بر این شماره‌ی فصل‌ها در جای دل‌خواه در صفحه بیاید. مانند کتاب‌های ریاضی انتشار یافته از سوی انتشارات ستاد انقلاب فرهنگی و انتشارات فاطمی؟

6
با درود. آقای کارن‌پهلو می‌خواستم از شما بپرسم چرا در قلم‌ پارسی نوین هر وقت از تاکید، موکد، خوابیده  em\ یا هر دستور دیگری که به قلم ایتالیک منجر شود استفاده می‌‌کنم متن به سمت راست خم می‌شود؟ فقط با دستور textiranic\ قلم خوابیده به سمت چپ می‌دهد که آن هم درشت و با دیگر بخش‌های متن ناهم‌گون است و هیچ یک از ماکروهای پرونده روی آن اِعمال نمی‌شود. در حالی که در فارسی‌تک (و یا حتی ‌تک‌پارسی) این گونه نبود و همه‌ی دستورهای معادل ایتالیک به قلم مایل به سمت چپ که از قلم مایل به سمت راست زیباتر است منجر می‌شد. در ضمن چرا این موضوع برای قلم‌های ویندوز هم درست است؟ فقط یک قلم از قلم‌های سری XB به سمت چپ مایل می‌شود و آن XB Zar است. با سپاس پیشاپیش از شما و همه‌ی دوستانی که به پرسش‌های‌ام پاسخ می‌دهند.

7
با عرض سلام. ببخشید مرا از این که پرسش‌های‌ام درباره‌ی تک‌پارسی یک باره بیان شده است. این‌ها همه پرسش‌های پاسخ نیافته‌ی من در باره‌ی این برنامه بود. بخش بسیاری را خودم با آزمون و خطا حل کردم و بخش دیگری را هم با بازی با دستورهای موجود در راه‌نمای داده‌کاوی خودم نوشتم [هر چند می‌دانم با این درشت‌دستورها که بیش‌ترش برای این بود که نویسه‌های زشت ناالف‌بایی قلم‌ فروردین را طوری به نویسه‌های انگلیسی مشابه‌شان تبدیل کنم که با اشکال و کامندهای فارسی بخواند و در خروجی با متن فارسی هم‌خوان باشد لقمه را از پس گردن خوردم]. می‌خواستم بدانم چه گونه می‌توانم ماکرویی بنویسم که برچسبی برای قضیه‌ها پس از عنوان قضیه بیاید، مثلا «قضیه‌ ۲.۴ (ریس-کاکوتانی).»  و نه «قضیه‌۲.۴. (ریس-کاکوتانی)»؟ با سپاس.

8
اگر چه مدّتی ست که دیگر با TEX-پارسی سندهای خود را نمی‌نویسم  امّا یک پرسش من هنوز حل نشده است. برخی از مهمّ‌ترین ویژگی‌های این برنامه‌ی فارسی شده‌ی LaTeX2e در رایانه‌ی من هرگز کار نکرد، مانند فهرست مطالب، ارجاع‌ها (جای فهرست مطالب تهی بود  و جای ارجاع‌ها (ارجاع به متن، صفحه، معادله، بخش، مرجع و ... ) همیشه علامت پرسش انگلیسی می‌آمد) و نمایه. حتی هنگام نوشتن تمرین‌ها و پایان‌نامه‌ی خود ناچار بودم ارجاع‌ها را دستی وارد کنم. باید بگویم که من این برنامه را هم بر ویندوز XP و هم بر ویندوز هفت 64 بیتی آزمودم و هیچ یک پاسخ نداد. ممنون بزرگ‌وارانی هست‌ام که پاسخ این پرسش را می‌دانند و برای‌ام بیان می‌کنند.

صفحه: [1]