سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - مهدی امیدعلی

صفحه: [1] 2
1
یکی از دلبستگی‌های من پالایش زبان پارسی است (نه به معنی زدودن همهٔ واژه‌های بیگانه، بلکه به معنی پذیرفتن تنها واژه‌های هم‌آوا و جلوگیری از آسیب‌دیدن دستور زبان فارسی). پیشنهاد من این است که در نام‌های پارسی فرمانهای زی‌پرشین بازنگری شود. می‌توان از تارنماهای زیر برای این کار بهره برد:
http://www.beparsi.com/
http://sepid1000.blogfa.com/
در زیر چند واژهٔ پیشنهادی آورده شده است. اگر خواستار انجام این کار شدید، می‌توانیم این سیاهه را کامل کنیم.
فوق -->بالا
اکسنت-->لهجه
فعال-->پویا
سطر-->رج
انتساب-->وابستن
بعد --> پس
خصیصه-->ویژگی
ضخامت-->کلفتی
شروع-->آغاز
انتها-->پایان
مطلب-->نوشته
مرجوع-->بازگرد
مقدار-->اندازه
علامت-->نشان
حداکثر-->بیشینه
حداقل-->کمینه
عمق-->ژرفا

2
قلم‌ها Fonts / پروژهٔ تولید قلم‌های آزاد
« : مارس 18, 2012, 08:55:21 am »
در نظر دارم که پروژه‌ای برای تولید قلم‌های آزاد و مناسب حروف‌چینی فارسی ایجاد کنیم که دارای چسبیدگی (kerning) مناسب باشند و مناسب حروف‌چینی کتاب و پایان‌نامه باشند (و یا حتی بیشتر). در این راستا نیاز به یاری همهٔ کسانی داریم که توانایی طراحی حروف و برنامه‌نویسی و آزمایش قلم‌ها دارند. ویژگی‌های کلی این پروژه به این ترتیب است:
۱- قلم‌ها با استفاده از نرم‌افزار fontforge در نهایت ساخته خواهند شد. تنها نیاز است که مشخصات رسم حروف را به نرم‌افزار ارائه دهیم تا نرم‌افزار قلم را برای ما ایجاد کند.
۲- طراحی حروف با استفاده از fontforge یا inkscape و یا هر نرم‌افزار مجهز به طراحی برداری انجام خواهد شد.
۳- برنامه‌نویسی به زبان پایتون انجام خواهد شد برای تعریف چسبیدگی بین حروف و دیگر موارد. سطح برنامه‌نویسی ابتدایی است و نیازی به کارهای پیچیده نیست.
۴- در این پروژه عمده کار ما براساس استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر خواهد بود نه صرفا طراحی. بنابراین برنامه‌نویسی بسیار مهم است، هرچند که کار قابل تقسیم است.
منبع کار ما قلم‌های لینوتایپ خواهند بود که نسبت به قلم‌های فارسی موجود، حرفه‌ای‌تر می‌باشند.
در این پروژه، از همدیگر یاد خواهیم گرفت و نیازی نیست که  از قبل اطلاعات خاصی داشته باشید. ولی لازم است که توانایی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری داشته باشید و یا  استعداد هنری برای طراحی حروف داشته باشید و یا علاقه فراوان داشته باشید که تاریخچهٔ قلم‌های فارسی را مطالعه کنید و با آزمایش و خطا بتوانید مسیر خود را در این راه پیدا کنید.
ملزومات:
۱- نصب نرم‌افزار fontforge بسیار کارگشاست. (نسخه‌ای قابل نصب در ویندوز از این نرم‌افزار موجود است، هر چند توصیه می‌کنم که به دنیای زیبای لینوکس بیایید. به کسانی که عادت به ویندوز دارند توصیه می‌کنم که لینوکس مینت (Linux Mint) را نصب کنند.)
از دوستانی که مایل به یاری هستند خواهش می‌کنم در همین پست، اعلام آمادگی کنند و نظرات خود را بیان کنند تا به نتیجهٔ مناسب برسیم.
از دوستانی که قصد یاری ندارند خواهش می‌کنم که این پست را پاک نگه دارند تا بررسی آن برای دوستان دیگر راحت باشند.

3
عمومی / ترک تالار به دلایل شخصی
« : ژوئیه 16, 2010, 04:45:05 pm »
از این به بعد من در این تالار فعالیت نخواهم کرد و تمام پست‌ها و ارسال‌های  من حذف خواهد شد. این کار ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد.
آرزوی موفقیت برای تمام دوستان

4
Texworks / سرفایل مناسب تک‌ورکس
« : ژوئیه 12, 2010, 09:49:35 pm »
یکی از امکانات خوب تک‌ورکس این است که می‌توان سرفایل در آن تعریف کرد و یک سری از کارها رو خود تک‌ورکس به‌طور خودکار انجام می‌ده. به عنوان مثال
% !TEX proram=xelatex
باعث می‌شود که اگر فایل را با تک‌ورکس باز کردید پردازشگر رو به‌طور خودکار xelatex قرار می‌دهد. گزینه‌های دیگر به جای xelatex می‌توانند pdflatex, lualatex, luatex, tex, context, ... باشند.
به عنوان مثال دیگر می‌توانید در بالای هرکدام از فایل‌های مربوط به یک پروژه (مثلا main.tex) قرار دهید
% !TEX root=main.tex
در این صورت با اجرای هرکدام از این فایل‌های مربوط به پروژه، همان فایل main.tex (که در پوشهٔ جاری قرار دارد) اجرا می‌شود. نیازی به توضیح نیست که می‌توانید به جای main.tex آدرس دقیق فایل اصلی که ممکن است در پرونده دیگری غیر از پرونده جاری باشد قرار دهید.
توجه داشته باشید که این سرفایل‌ها دقیقاً در ابتدای فایل قرار می‌گیرند.

5
متاسفانه چندین پست غیراخلاقی در دو روز اخیر مشاهده شده است. بهتره از  Captcha برای اطمینان از ماشینی نبودن درخواست‌های عضویت استفاده کنیم.

6
خوشبختانه تکلایو ۲۰۱۰ به طور کامل از لواتک و کانتکست حمایت می‌کند. لواتک به درجه‌ای از پایداری رسیده است که موتور پیش‌فرض تک‌شاپ است. توصیه می‌کنم که به‌جای میک‌تک از تکلایو استفاده کنید. ضمنا زیندی نیز در تکلایو ۲۰۱۰ موجود است.

7
خالد حسنی بسته‌ای نوشته است که عربی را به بابل اضافه می‌کند. با استفاده از این بسته (که هنوز رسما منتشر نشده است) یک اسلاید با بیمر تهیه کرده‌ام. لوالاتک به طور طبیعی در تکلایو ۲۰۱۰ وجود دارد. فایل تصویر روش تنظیم لوالاتک را در تکلایو ۲۰۱۰ و تک‌ورکس نشان می‌دهد.( از تک‌ورکس پچ‌نشده استفاده کنید)

8
زی‌تک / منتقل شده: در خواست راهنمایی
« : ژوئن 11, 2010, 02:40:23 pm »

9
زی‌تک / xepersian و بستهٔ setspace
« : ژوئن 11, 2010, 01:48:21 am »
همیشه من توصیه می‌کردم که درپرونده‌های زی‌پرشین از فرمان
\usepackage[setspace]
\onehalfspacing
استفاده شود ولی الان می‌بینم که این فرمان و بسته کیفیت حروف‌چینی را پایین می‌آورد. بنابراین به‌نظر من از نقطه‌نظر حروف‌چینی بهتر است از
\setlength{\baselineskip}{1.6\baselineskip}
بعد از شروع document استفاده شود. مثال پیوست منظور رو بهتر می‌رسونه. به فاصلهٔ بین دوسطر ماتریس و همینطور مقداری که پرانتز دور ماتریس بالا رفته است و فاصلهٔ فرمول جدا قبل و بعد از متن نگاهی بیندازید.

10
عمومی / ویرایشگر
« : ژوئن 10, 2010, 06:23:31 pm »
نظرخواهی در مورد ویرایشگر دلخواه شما. تا دو گزینه را می‌‌توانید انتخاب کنید.

11
زی‌تک / تصویر از تمام ویرایشگرها
« : ژوئن 09, 2010, 07:50:29 pm »
شاید خیلی از دوستان در انتخاب ویرایشگر و نمایشگر مناسب یونیکد (مناسب نگارش فایل‌های زی‌پرشین) مردد باشند. در این پست قصد دارم تصویر از تمام ویرایشگرها و نمایشگرهای موجود در همهٔ سیستم عامل‌ها قرار بدم تا انتخاب رو برای اونها آسونتر کنم. اگر دوستان دیگه هم در سیستم‌های دیگه  و نرم‌افزارهای دیگه تصویری دارند لطفا قرار بدن. اولین تصویر مربوط به gedit+evince است:

12
عمومی / تغییر قلم تالار درشمایل Airy-Midnight
« : ژوئن 07, 2010, 12:51:04 pm »
قلم پیش‌فرض شمایل Airy-Midnight به XB Zar تغییر داده شد. اول اینکه نظر خود را در این باره اعلام کنید. اشکالات احتمالی به خصوص هنگامی که سیستم فاقد این قلم است را لطفا گزارش کنید.

13
در یک پروژهٔ بزرگ که چندین پرونده را در پروندهٔ اصلی فراخوانی می‌کنید (مثلا در یک کتاب که هر فصل را به صورت یک پروندهٔ جداگانه می‌نویسید) خیلی آزاردهنده هست که پس برای اجرای پرونده حتماً باید پروندهٔ اصلی باز باشد تا اجرا صورت گیرد. در تک‌میکر و تک‌ورکس راه حلی برای این کار در نظر گرفته شده است. در تک‌میکر می‌توان پروندهٔ اصلی را به عنوان Main انتخاب کرد ولی راهی که تک‌ورکس دارد کمی بهتر است. در ابتدای هر کدام از پرونده‌های مربوط به یک پروژه، بنویسید
% !TeX root=main.tex
که main.tex نام پروندهٔ اصلی پروژه است.

14
قلم‌ها و حروف / قلم یاس
« : مه 17, 2010, 05:35:29 pm »
قلم یاس را به‌روز کردم. شکل ایتالیک آن کاملا ایرانیک است حتی حروف لاتین آن. این مشکلی ایجاد نمی‌کنه چون در زی‌پرشین قلم لاتین با قلم فارسی فرق می‌کنه. قلم رو از مرکز دانلود دریافت کنید.

15
کانتکست CONTEXT / ماژول simplefonts
« : آوریل 06, 2010, 02:30:13 pm »
افرادی که از زیتک استفاده می‌کنند به مقدار بسیار زیادی وابسته به بستهٔ fontspec هستند که رابط کاربری مناسبی برای تعریف قلم در زیلاتک است. مشابه این بسته در کانتکست توسط ماژول simplefonts انجام می‌شود. به عنوان مثال
\usemodule[simplefonts]
\setmainfont[Yas][features=arabic]
\setmathfont[cambria]
قلم Yas را به عنوان قلم اصلی و قلم Cambria را به عنوان قلم ریاضی معرفی می‌کند.

صفحه: [1] 2