سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - مهدی نیاکان ‍پاک

صفحه: [1] 2 3
1
من پیش از این با rsync مخزن تک‌لایو ۲۰۱۱ را با حجمی اندکی بیش از 1.8 گیگا بایت بارگرفتم و به روزرسانی می‌کردم. تا این که دیگر با علت انتشار تک‌لایو 2012  به روزرسانی نمی‌شد. اما چند روزی است با اجرای پرونده‌ی bat همان مخزن آغاز به بارگیری می‌کند [با حجمی نه چندان کم و بارگیری آن تا اکنون کامل نشده (یعنی به روز نرسیده)]. هنگام نصب دیدم که هنوز این تک‌لایو 2011 است. می‌خواستم بدانم آیا اگر به روزرسانی کامل این مخزن شود به تک‌لایو ۲۰۱۲ ارتقا خواهد یافت یا نه؟ اگر نه باید از ابتدا آن را بار بگیرم یا شیوه‌ای وجود دارد که این مخزن با rsync به تک‌لایو ۲۰۱۲ ارتقا یابد؟

2
می‌خواستم بپرسم آیا دستوری هست که با فراخوانی بسته‌ی زی‌پرشین، زی‌لاتک پیام‌های حروف‌چینی و خطایابی (و پرونده‌ی کارنامه) را با زیان فارسی صادر کند. اگر نه آیا امکان ایجاد آن است یا نه؟

3
آقای کارن‌پهلو سلام. نمی‌دانید این که هر وقت پرسشی می‌پرسیدم و شما فوراً خودتان پاسخ می‌دادید تا چه اندازه برای‌ام لذت بخش بود. من نمی‌دانم بر شما و آن عزیز چه رفت. امّا می‌دانم بر راقم این سطور رفت آن چه را که در نوشته‌ی پیش از این خود نوشت. با خوش‌حالی فراوان از بازگشت شما به تالار. پیروز و دارای سرانجامی نیک باشید. 

4
آقای علوی‌زاده سلام. مشکل تغییر نکردن زیان به انگلیسی در حالت ریاضی و راست به چپ نشدن خطی که با نویسه‌ی حرفی  فارسی آغاز شده است  برای من هم هست. در نسخه‌ی پیشین تک‌میکری که من استفاده می‌کردم و نسخه‌ی 1.9.9 بود هیچ کدام از این دو مشکل وجود نداشت. وقتی از آیکون سمت چپ ویرایش‌گر برای نوشتن $ $ استفاده می‌کردم زبان خود به خود به انگلیسی تغییر می‌یافت. و وقتی با زدن Enter به سر سطر می‌رفتم و فارسی می‌نوشتم سطر از سمت راست چیده می‌شد. اما در نسخه‌ی جدید که پیش از این گرفتم و برای آزمون ام‌روز نیز دوباره دان‌لود و نصب کردم و  نسخه‌ای است که در help آن آمده bidiTeXmaker 3.1-3 based on Texmaker 3.1
و فایل نصبی آن دارای نام  bidiTeXmaker-3.1.0-3_installer است  هیچ یک از این دو اِعمال نمی‌شود.

5
چون از قلم italic استفاده می‌شود نه oblique.
آقای کارن‌پهلو با سلام. خسته نباشید. من راه‌نمای آخرین نسخه‌ی زی‌پرشین را خواندم‌ (نسخه‌ی ۱۱/۱۳۸).  در این راه‌نما چیزی در باره‌ی قلم italic و oblique نبود.  تفاوت این دو چیست؟ یا اگر امکان‌اش است مرا راه‌نمایی کنید تا در راه‌نمایی آن را بخوانم.
اشتباه از فارسی‌تک و تک‌پارسی است. در حروف‌چینی باید تفاوت بین قلم italic و oblique باشد که در زی‌پرشین اینگونه است اما در فارسی‌تک و تک‌پارسی نه.
اشتباه نویسندگان فارسی‌تک و تک‌پارسی چی‌ست؟ چرا قلم فارسی متمایل به راست هم‌ارز حالت italic لاتین است و قلم فارسی متمایل به چپ هم‌ارز حالت slanted. رابطه‌ی این دو با قلم oblique چیست؟
حتماً کوتاه‌اندیشی مولفان تک‌پارسی و فارسی‌تک ...
چرا کوتاه‌اندیشی؟
برای همه‌ی زحمت‌هایی که کشیدید و می‌کشید ممنون.

6
با سلام. چه جوری؟ آشنایی من با برنامه‌های رایانه‌ای جز تک در حد یک کاربر معمولی است برای رفع نیازهای متداول.

7
    • من مطابق دستورالعمل راه‌نما عمل کردم. در منوی Run
      نوشتم View in SumatraPDF.  و در منو ذخره شد Ctrl+\SHift+F6 View PDF in SumatraPDF. این را بگویم که پرونده‌ها را با نسخه‌ای از سوماترا باز می‌کند که بر رایانه‌ی من نصب نیست. البته شای نسخه‌ی پورتیبل‌اش در رایانه‌ام باشد. هر چه قدر هم گشتم آن را بر رایانه‌ام نیافتم.
    • الان با اجرای دستور شما  پرونده را اجرا می‌کند. امّا باز نمی‌کند. فقط  سوماترای خالی می‌آید. و صد البته PDF ایجاد شده در پوشه با سوماترا باز می‌شود.
    • جست وجوی وارون آن نیز کار نمی‌کند. با آن که در منوی Setting در جای خالی  Inverse Search نوشتم
      "C:\Program Files (x86)\Notepad++\notepad++.exe" "%f" -line %l.
      با هر بار بستن و باز کردن ادیتور نیز برای باز کردن پرونده از از طریق ادیتور دوباره باید آن را پردازش کنم.

8
عمومی / پاسخ : معرفی (کاربران xepersian)
« : مه 19, 2012, 02:12:30 pm »
نرم افزار ریاضی نگار به نظر من در زمان خودش یکی از بهترین برنامه ها بود و در آن زمانها که هیچ جایگزینی برای ورد
نبود بهترین گزینه محسوب می شد. من الان یک نسخه از آنرا دارم که از خود آقای دکتر معصوم نیا گرفتم و بدون قفل است
و ایشان کاملاً مجوز تکثیر آنرا صادر کردند. مشخصاتی که این برنامه داره اینه
1. از LaTeX 2.09 پشتیبانی میکنه و بنابراین از LaTeX 2e خبری نیست.
2. به نظر من فونت طراحی شده در این نرم افزار یکی از زیباترین فونت هایی بود که دیده بودم و هنوزم هیچ فونتی را به این قشنگی ندیدم.
3. به علت اینکه این برنامه در محیط DOS اجرا میشه از حافظه کمی برخوردار است و برای نوشتن متنهای بسیار بزرگ مشکلات بسیار زیادی دارد.
4. از وقتی که ویندوز XP ساپورت DOS را کم کرد و در ویندوز Vista کلا ساپورت نکرد، دیگر ادیتور
ایشان اجرا نمیشد و من برای آنکه بتوانم کارهای خودم را انجام دهم، یک ادیتور BiDi به زبان C# نوشتم که هنوزم
از آن برای نوشتن استفاده می کنم. البته روی این ادیتور، از بسته xepersian استفاده می کنم.
5. کلا چیزی که ریاضی نگار را برای من جالب کرده بود، استفاده از دستورهای فارسی مناسب و همچنین
تولید استایل های بسیار زیبایی بود که آقای معصوم نیا طراحی کرده بودند.

البته آقا وفا ناراحت نشن یه وقتی استایل های xepersian هم قشنگه


اما از همه اینها گذشته، من همیشه این سوال واسم مطرح بود که آیا میشه فونت ریاضی نگار را عیناً طراحی کرد و در
XEPERSIAN به کار برد؟

در آخر هم اینکه اگر آقا وفا بخواهند یک نسخه از ریاضی نگار را برایشان ارسال میکنم. التبه از آنجا که خود آقای
دکتر معصوم نیا مشکلی ندیدند، هرکس دیگر هم بخواهد می توانم آنرا برایش ارسال کنم.

با تشکر
با سلام. می‌شود خود این نرم‌افزار، راه‌نماهای آن  و ادیتور خود را برای من نیز بفرستید. اگر چند نمونه‌ی متن پردازش‌شده‌ی این برنامه را نیز برای‌ام بفرستید تا قلم آن را ببینم ممنون می‌شوم. ‍شاید روی ویندوز من کار نکرد. ای‌میل من mpniakanmath@gmail.com است. و اگر آن را بر شبکه گذارده‌اید نشانی آن را بیان نمایید تا من آن را دان‌لود کنم. پیشاپیش ممنون‌ام.

9
از گفتار من رنجیدید آقای کارن‌پهلو؟ من فقط می‌خواستم علاقه‌ام را به این قلم بیان کنم. در ضمن چون نوشته بودید انتخاب با کاربران است من هم به همین خاطر فقط انتخاب‌های خودم را گفتم. همین. باشد؛ دیگر چیز اضافه‌ای نمی‌نویسم که سبب رنجش شما بشود. اما در خصوص منبع متافونت این قلم من اصلاً با رایانه به صورت تخصصی آشنایی ندارم. چه جوری می‌تونم منبع این قلم را تشخیص بدهم؟ افزون بر این چه جوری می‌تونم حمایت مالی بگیرم؟ باز هم از همه‌ی زحمت‌هایی که کشیدید و می‌کشید تشکر می‌کنم.

10
انتخاب با کاربران است.
سلام. این کار تکراری من برای نشان دادن اهمیّت انتخاب‌ام است. انتخاب من قلم‌های بسیا‍ر زیبا و ظریف فروردین و تایپ تک‌پارسی‌اند. (و اگر شد قلم‌های  تییر و استاندارد این برنامه.) کلی اصلا روی قلم‌های این برنامه کار شود. افزون بر این می‌خواستم بدانم نتیجه‌ی این نظرسنجی چه شد. خوش‌حال‌ می‌شوم اگر بتوانم سندهایی را که با زی‌پرشین می‌نویسم با قلم فروردین TEX-پارسی بنویسم. در این صورت برای همیشه با تک‌پارسی وداع خواهم کرد.

11
انتخاب با کاربران است.
آقای کارن‌پهلو پیش‌نهاد دیگر من در درجه‌ی دوّم قلم تایپ تک‌پارسی (توأم با حالت ایرانیک آن) است تا مشابه حالت تایپ tt\   قلم Latin Modern باشد. یک قلم با نام A Farhood بر شبکه هست که مانند قلم ماشین تحریر است، امّا این قلم اصلاً به قشنگی قلم تایپ TEX-پارسی نیست. این هم انتخاب چهارم من. ممنون.


12
انتخاب با کاربران است.
با درود به آقای کارن‌پهلو و همه‌ی عضوهای تالار. هم‌آن طور که در چند جای دیگر بیان کردم قلم فرودین، تیتر و استاندارد تک‌پارسی قلم‌های بسیار زیبایی‌اند.
البتّه دو قلم تیتر و استاندارد دو مشابه در قلم‌های ویندوز دارند (قلم‌های XB Titr و XB Traffic). با این حال از آن دو زیباترند. به ویژه تیتر.
قلم فروردین نیز با همه‌ی زیبایی عیب‌های بسیاری دارد:
۱. هم‌آن طور که پیش از این هم گفته بودم نویسه‌های ناالف‌بایی آن بدون استثنا همگی بسیار زشت‌اند؛
۲. نویسه‌های الف‌بایی آن نیز تنه به دست‌خط و حروف‌های سربی می‌زند.
اندکی عیب‌های انحرافی نیز دارند مانند گودی‌های «س» و «ن» چسبیده یا کشیدگی افقی «ب» و «ک» و «گ» بزرگ ناچسبان یا نیمه‌ی پایین «د» ناچسبان یا نوک «ی» نچسبیده‌ی آخر واژه و ... .
امّا
با همه‌ی این، نمی‌دانم چرا کتاب‌هایی که با این قلم چاپ می‌شوند حقیقتا بسیار زیبای‌اند. [در باره‌ی این که چرا با همه‌ی این عیب‌ها این گونه است؟ من بارها اندیشیدم.
 شاید نازکی این قلم‌ها علّت اصلی زیبایی‌شان باشد]
برای اثبات ادّعای من می‌توانید کتاب‌های اخیر فاطمی مانند مقدمه‌ای کوتاه بر ریاضیاتِ آقای گاورز، معادلات دیفرانسیل بویس. دیپریما، کلکیولوس جیمز استوارت، کلکیولوس لوییس لیت‌هولد و حساب دیفرانسیل و انتگرال آقای سیاوش شمس شهشهانی و کتاب‌های ستاد انقلاب فرهنگی (مرکز نشر) مانند تحقیقات در عملیات حمدی طه، نظریه‌ی اعداد دیوید ام برتون را ببینید.
خود انتشارات فاطمی هم کتاب‌های خود را با این سه قلم و با پرانتز و  قلّاب لاتین منتشر می‌کند.
‌انتخاب من این سه قلم یا دست کم قلم فروردین با  طراحی نویسه‌های نالف‌بایی نو همانند نویسه‌های ناالف‌بایی قلم Latin Modern  است.
این قلم‌ها از همه واجب‌ترند.
گمان کنم دوستان زیادی با من هم‌نظر باشند. اگر امکان‌اش است این نوشته را ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تا رای حساب کنید. نمی‌دانید از شنیدن این خبر چه اندازه شادمان شدم و اگر پاسخ‌تان مثبت باشد چه احساسی به من دست خواهد داد.
با سپاس آقای کارن‌پهلو.

13
خط آخر تبدیل شود به

xelatex "$(NAME_PART)"
حرف شما را اجرا کردم. حالا پرونده را پردازش و اجرا می‌کنه خروجی هم می‌دهد امّا خروجی را باز نمی‌کند. فقط دو صفحه‌ی تهی Sumatra  را باز می‌کند.

14
کجای نوت‌پد باید این را تایپ کنم. من مطابق راه‌نمای نوت‌پد در صفحه‌ی افزونه‌ی NppExcu این نوشته را تایپ کرده و اجرا می‌کنم.
NPP_SAVE
cd $(CURRENT_DIRECTORY)
xelatex $(NAME_PART)

15
در مورد قلمی که گفتید و پروانهٔ آن چیزی نمی‌دانم.
 قلم‌هایی که ساخته خواهد شد از دید پروانهٔ پخش ایرادی نخواهد داشت. خوشبختانه نیازی به دانستن زبان برنامه‌نویسی غیر از متافونت نیست. همچنین نیاز داریم که دوستانی که به کارهای گرافیکی خبره هستند کمک کرده و نویسه‌ها را درست کنند (به گونهٔ خودکاری) و سپس با دگرگونی نویسه‌ها به کد، همه کارها به سادگی انجام می‌شود.
این قلم، قلم پیش‌فرض تک‌پارسی است که شرکت نرم‌افزاری داده‌کاوی ایران با سرمایه‌گذاری انتشارات فاطمی آن را (با سرپرستی آقای احمد یزدی‌پور) با زبان متافونت  [البته گمان کنم] نوشته است. این نرم‌افزار پس از خرید کد منبع آن توسط شورای عالی اطلاع رسانی آزاد شده است و با احتمال فراوان باید قلم آن هم آزاد باشد. بیش از این دیگر چیزی نمی‌دانم.
بدبختانه من همین زبان برنامه نویسی را نیز نمی‌دانم و در ضمن با کامپیوتر نیز کارهای گرافیک، کد نویسی و ...  نکرده‌ام و مقصودتان از با گونه‌ی خودکاری، دگرگونی نویسه‌ها و سادگی کارها  را نیز نفهمیدم.
در پایان باید بیفزایم که همه‌ی کتاب‌های انتشارات فاطمی و کتاب‌های ریاضی، فیزیک و شیمی انتشارات ستاد انقلاب فرهنگی با این قلم منتشر می‌شوند و برای دیدن این قلم می‌توان  کتاب‌های انتشاریافته از سوی این دو مرکز انتشاراتی را دید.

صفحه: [1] 2 3