سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - مهدی امیدعلی

صفحه: [1] 2 3 ... 22
1
قلم‌ها و حروف / پاسخ : عدم چاپ حروف ترکی
« : آوریل 06, 2013, 07:14:58 pm »
با سلام

حروف ترکی تو خروجی چرا نمایش داده نمیشن؟
فایلا رو هم اتچ کردم. تنظیمات خاصی لازم داره؟
اگر از pdflatex استفاده می‌کنید از روش آقای دامن‌افشان پیروی کنید. برای راحتی کار می‌توانید از xelatex استفاده کنید و باید (بهتر است) از بستهٔ polyglossia استفاده کنید.

2
قبل از هر چیز باید به خاطر تأخیر پوزش بخوام. من بعد از مدتها حال و حوصله و وقت این رو پیدا کردم که دوباره به قلم‌های یه نگاهی بندازم. متاسفانه نتونستم (یا بهتره بگم وقت نکردم) قلم رو به روی بیت‌باکت انتقال بدم. همینجا سورس رو قرار می‌دم تا دوستانی که علاقه‌مند هستند بتونند اون رو تکمیل کنند.

3
ممنون. حساب کاربری من mehdioa هست.

4
یکی از دلبستگی‌های من پالایش زبان پارسی است (نه به معنی زدودن همهٔ واژه‌های بیگانه، بلکه به معنی پذیرفتن تنها واژه‌های هم‌آوا و جلوگیری از آسیب‌دیدن دستور زبان فارسی). پیشنهاد من این است که در نام‌های پارسی فرمانهای زی‌پرشین بازنگری شود. می‌توان از تارنماهای زیر برای این کار بهره برد:
http://www.beparsi.com/
http://sepid1000.blogfa.com/
در زیر چند واژهٔ پیشنهادی آورده شده است. اگر خواستار انجام این کار شدید، می‌توانیم این سیاهه را کامل کنیم.
فوق -->بالا
اکسنت-->لهجه
فعال-->پویا
سطر-->رج
انتساب-->وابستن
بعد --> پس
خصیصه-->ویژگی
ضخامت-->کلفتی
شروع-->آغاز
انتها-->پایان
مطلب-->نوشته
مرجوع-->بازگرد
مقدار-->اندازه
علامت-->نشان
حداکثر-->بیشینه
حداقل-->کمینه
عمق-->ژرفا

5
بسیار کار خوبی است که فرمانهای زی‌پرشین را اضافه کنید. من فایلی از قبل برای خودم دارم که فرمانهای پرکاربرد خودم را در اون جای دادم. مثلا با فشردن یک کلید میانبر کد نوشتن یک شکل خاص در تیکز را به راحتی فراخوانی می‌کنم.

6
سلام

به‌نظر من ایدهٔ خیلی خوبی هست. فکر می‌کنم من می‌تونم در این مورد کمک کنم. مدت چند سال هست که به‌طور حرفه‌ای قلم‌های عربی می‌سازم. نمونه‌هایی از قلم‌هایی که ساختم نیلوفر بهینه و فارسی‌نوین هستن. این قلم‌ها تمام زبان‌های خاورمیانه رو پشتیبانی می‌کنن (محدودهٔ استاندارد یونیکد 0600-06FF و  0750-077F). از تکنولوژی کرنیک هوشمند استفاده می‌کنن و جدول کرنینگ‌شون بالای پنج‌هزار سطر داره.

نمونهٔ pdf قلم نیلوفر و تصویری از جدول کرنینگ اون رو می‌تونید مشاهده کنید:
http://typophile.com/files/Samples.pdf
http://typophile.com/files/Kerning.jpg

البته پروژهٔ قلم‌های متن‌باز به همین‌صورتی که شما مدنظر دارید رو سال قبل استارت زدم اما نتونستم روش کار کنم و معلق موند. فکر می‌کنم این پروژه فرصت خوبی باشه که بتونم روی قلم‌های فارسی کار کنم.

تجربهٔ کار با FontLab Studio , FontForge, Font Creator و کمی هم MetaFONT رو دارم. همچنین با Adobe Font Development Kit و Microsoft Visual OpenType کار کردم.

در صورتی که تمایل داشته باشید، بعد از هفتم تیرماه با من از طریق ایمیلم تماس بگیرید تا هماهنگ کنیم.
من مدتی حضور نداشتم و گویا مباحث خوبی در جریان بوده است. بسیار عالی است که شما تمایل به همکاری دارید. به زودی پایگاهی برای قلم‌ها درست می‌کنم تا بتوانیم اولین قدمها را برداریم. ممنون.

7
در مورد قلمی که گفتید و پروانهٔ آن چیزی نمی‌دانم. قلم‌هایی که ساخته خواهد شد از دید پروانهٔ پخش ایرادی نخواهد داشت. خوشبختانه نیازی به دانستن زبان برنامه‌نویسی غیر از متافونت نیست. همچنین نیاز داریم که دوستانی که به کارهای گرافیکی خبره هستند کمک کرده و نویسه‌ها را درست کنند (به گونهٔ خودکاری) و سپس با دگرگونی نویسه‌ها به کد، همه کارها به سادگی انجام می‌شود.

8
برای شروع کار نیاز دارید که تکلایو روی سیستم شما نصب باشد. افزونهٔ External Tools را در جی‌ادیت فعال کنید و سپس از Tools->Manage External Tools کلید میانبری شبیه شکل پیوستی بسازید. سپس پروندهٔ beta.mf را در جی‌ادیت باز کنید و Ctrl+T را فشار دهید. پروندهٔ پی‌اس با نام beta.66 بوجود خواهد آمد که می‌توانید آن را با evince مشاهده کنید.

9
اولین قدم‌ها در حال انجام است. خوشبختانه منبع arabtex به طور آزاد در اختیار ماست و این بسته شامل ماکروهای تعریف قلمی به شمایل نسخ  می‌باشد. با تغییر نوک قلم توانستم کیفیت حروف رو خیلی بهتر بکنم. ولی حروف خانوادهٔ «ر» و «ح» نیاز به بازبینی اساسی دارند. به زودی مخزنی اینترنتی درست می‌کنم و همچنین روش اجرای متافونت را در لینوکس و جی‌ادیت در همین موضوع بیان می‌کنم تا دوستان بتوانند کمک کنند.

10
با سلام

من شدیدا از این پروژه حمایت می کنم ولی باید اعتراف کنم که در این زمینه اصلا مبتدی هم نیستم :) بنابراین باید اطلاعات زیادی از شما کسب کنم.
 در زمانی که آقای کارن‌پهلو در ایران تشریف داشتند و من افتخار ملاقات با ایشان را پیدا کردم، در مورد تبدیل فونت ریاضی نگار از ایشان
راهنمایی خواستم و ایشان به من fontforge را معرفی کردند. در حال حاضر فونت ریاضی نگار به ttf تبدیل شده و برای آن یک اسم ایرانی به نام
Arya انتخاب کردم.

این فونت فقط به صورت regular قابل استفاده است و  خالی از مشکل نیست. به عبارت دیگر هنگامی که سیاه یا ایتالیک می شود
خراب است.  به فایل نمونه توجه کنید. خیلی خوشحال می شوم که این فونت نیز یکی از فونت های این پروژه باشه زیرا تجربه من در نوشتن کتاب ها
در زمانی که از ریاضی نگار استفاده می کردم آن بود که تقریباً اکثر افراد این فونت را می پسندیدند و در واقع فونت زیبایی است.
البته بنده به شخصه اعتقاد دارم که زیبایی نسبی است و نظر افراد می تواند متفاوت باشد. اما به عنوان یک فون به هر حال فونت جالبی است.

خلاصه کلام، من هم در این پروژه می توانم کمک کنم. قابلیتهای من کم است من برنامه نویسی به زبان C++ و C# را بلدم
با فونت فورج هم کمی کار کرده ام. به قول دوست عزیز آقا مهدی، با دنیای زیبای لینوکس هم آشنایی دارم.
همانطور که گفتید زیبایی نسبی است و من در نظرم تولید قلم‌هایی به کیفیت مثالهای زیر است. یک متن را با سه قلم لوتوس، میترا، و نازنین حروف‌چینی کرده‌ام. البته این قلم‌ها از سری قلم‌های شرکت لاینوتایپ هستند که توسط خودم کمی ساختار آنها بهتر شده است تا برای نوشتارهای فارسی مناسب باشد (بنابراین قابلیت پخش ندارند). اگر بتوانیم قلم‌هایی در این سطح برای حروف‌چینی کتاب و روزنامه طراحی کنیم بسیار عالی است. قلم پارسی مدرن را بررسی کردم. در Libre Office حروف به هم نمی‌چسبند ولی در زیتک این مشکل وجود ندارد. با فونت‌فورج نگاهی به قلم کردم و مشکل قابل برطرف شدن در ۵ دقیقه است. همچنین خروجی mftrace در آنجا هم بدون نقص نیست، مثلاً رقم ۶ فارسی کاملاً هموار نیست. این هم مثال‌های ذکر شده در بالا. قلم تیتر در هر سه مورد قلم تیتر شرکت برنارایانه است.

11
Asymptote رو هم الان بررسی کردم. قوی‌تر و شاید مناسب‌تر باشه. خروجی svg رو به صورت کامل ارائه می‌ده. صفحهٔ ۴۴ کتاب راهنمای آن یک مثال برای تعریف قلم و رسم براساس یک قلم رو داده که همون چیزی هست که لازم داریم.

12
متافونت بسیار آسان است. من هم اول فکر کردم شاید متاپست بهتر باشد ولی بعید می‌دونم فرمانهای انتخاب قلم در متاپست به کاملی متافونت باشد زیرا متافونت اصولاً برای طراحی قلم درست شده است ولی امیدوارم که اینطور باشد. خروجی mftrace خیلی عالی است ولی بعضی از جاهای خروجی را باید دستی درست کرد زیرا بعضی از اتصالها را کاملاً هموار نمی‌کند.

13
بعد از چند روز بررسی به این نتیجه رسیدم که ممکن است بهترین روش استفاده از متافونت (Metafont) باشد. خروجی متافونت متاسفانه svg نیست ولی با استفاده از mftrace می‌توان از آن svg درست کرد (البته svg حاصل کاملاً بی‌نقص نیست ولی به سادگی می‌توان آن را اصلاح کرد.) مزیت استفاده از متافونت این است که با تغییر چند پارامتر، می‌توان قلم‌های متفاوت و سبک‌های قلم متفاوت را به راحتی ایجاد کرد.

14
قلم‌ها Fonts / پروژهٔ تولید قلم‌های آزاد
« : مارس 18, 2012, 08:55:21 am »
در نظر دارم که پروژه‌ای برای تولید قلم‌های آزاد و مناسب حروف‌چینی فارسی ایجاد کنیم که دارای چسبیدگی (kerning) مناسب باشند و مناسب حروف‌چینی کتاب و پایان‌نامه باشند (و یا حتی بیشتر). در این راستا نیاز به یاری همهٔ کسانی داریم که توانایی طراحی حروف و برنامه‌نویسی و آزمایش قلم‌ها دارند. ویژگی‌های کلی این پروژه به این ترتیب است:
۱- قلم‌ها با استفاده از نرم‌افزار fontforge در نهایت ساخته خواهند شد. تنها نیاز است که مشخصات رسم حروف را به نرم‌افزار ارائه دهیم تا نرم‌افزار قلم را برای ما ایجاد کند.
۲- طراحی حروف با استفاده از fontforge یا inkscape و یا هر نرم‌افزار مجهز به طراحی برداری انجام خواهد شد.
۳- برنامه‌نویسی به زبان پایتون انجام خواهد شد برای تعریف چسبیدگی بین حروف و دیگر موارد. سطح برنامه‌نویسی ابتدایی است و نیازی به کارهای پیچیده نیست.
۴- در این پروژه عمده کار ما براساس استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر خواهد بود نه صرفا طراحی. بنابراین برنامه‌نویسی بسیار مهم است، هرچند که کار قابل تقسیم است.
منبع کار ما قلم‌های لینوتایپ خواهند بود که نسبت به قلم‌های فارسی موجود، حرفه‌ای‌تر می‌باشند.
در این پروژه، از همدیگر یاد خواهیم گرفت و نیازی نیست که  از قبل اطلاعات خاصی داشته باشید. ولی لازم است که توانایی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری داشته باشید و یا  استعداد هنری برای طراحی حروف داشته باشید و یا علاقه فراوان داشته باشید که تاریخچهٔ قلم‌های فارسی را مطالعه کنید و با آزمایش و خطا بتوانید مسیر خود را در این راه پیدا کنید.
ملزومات:
۱- نصب نرم‌افزار fontforge بسیار کارگشاست. (نسخه‌ای قابل نصب در ویندوز از این نرم‌افزار موجود است، هر چند توصیه می‌کنم که به دنیای زیبای لینوکس بیایید. به کسانی که عادت به ویندوز دارند توصیه می‌کنم که لینوکس مینت (Linux Mint) را نصب کنند.)
از دوستانی که مایل به یاری هستند خواهش می‌کنم در همین پست، اعلام آمادگی کنند و نظرات خود را بیان کنند تا به نتیجهٔ مناسب برسیم.
از دوستانی که قصد یاری ندارند خواهش می‌کنم که این پست را پاک نگه دارند تا بررسی آن برای دوستان دیگر راحت باشند.

15
Texworks / پاسخ : اوبونتو ۱۰.۱۰ و texworks
« : مارس 01, 2011, 03:59:40 am »
ترجمه جدید تک‌ورکس را به سازندگان آن داده‌ام تا در نسخه جدید مورد استفاده قرار گیرد. اگر کسی مایل باشد می‌تواند فایل زیر را در دایرکتوری translation قرار دهد تا ترجمه جدید را ببیند و گزارشی از آن رائه دهند. موارد قبلی سرجای خود هستند به جز دو مورد که اصلاح شده است.

صفحه: [1] 2 3 ... 22