سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - محمود امین‌طوسی

صفحه: 1 2 [3] 4 5
31
چرا اعداد در لینکهای url فارسی هستند؟
مثال به ضمیمه است.

32
عمومی / مصاحبه با آقای وفا کارن‌پهلو
« : مه 05, 2010, 02:51:23 pm »
جناب آقای کارن‌پهلو سلام.

1. در ابتدا اگر ممکن است درباره خودتان، توضیحاتی بیان فرمایید (محل زندگی، تحصیلات، کارها و ...)
2. شما توسعه دهندهٔ اصلی بستهٔ زی‌پرشین هستید، لطفاً در مورد نحوه و تاریخچهٔ شکل‌گیری آن مطالبی را عرض کنید.
3. با توجه به اینکه شما در استرالیا هستید و می‌توان گقت که نیاز به آماده‌سازی هیچ سندی به زبان فارسی ندارید، با چه انگیزه‌ای این کار را شروع کردید؟ عملاً خودتان از آن استفاده نمی‌کنید؟
4. ظاهراً شما مدتی در کنار پروفسور کنوث بوده‌اید، آیا این مسئله در شکل‌گیری زی‌پرشین تاثیر داشته است؟
5. اگر ممکن است در مورد ویژگیهای زی‌پرشین مختصری توضیح دهید.
6. ایجاد یک بسته از صفر کار زمان‌بری است و ظاهراً شما بیشتر از هزار بار بستهٔ زی‌پرشین را اصلاح نموده‌اید (که جای بسی تشکر و قدردانی دارد)‌؛ به جز زی‌پرشین نسخه‌های فارسی و عربی دیگری نیز از لاتک هستند، چرا به جای ایجاد زی‌پرشین روی آنها تمرکز نکردید؟
7. در مورد بستهٔ bidi و تاثیر آن بر بستهٔ زی‌پرشین نیز اگر مطلبی هست بیان فرمایید.
8. ظاهراً شما جزو تیم توسعه LaTeX3 هم هستید اگر ممکن است در مورد آن هم مطالبی را بفرمایید و آیا پشتیبانی از فارسی در آن ادامه خواهد داشت؟ و نحوه عضو شدن در گروه آنها چگونه است؟
9. در ایران و بسیاری از کشورها از میکروسافت ورد برای آماده‌سازی مستندات استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد این روند یک روند رو به گسترش است و شاید برخی معتقد باشند که مثل یک بهمن لاتک را از بین خواهد برد. نظر شما در اینباره و با توجه به ویژگیهای جالب و راحتی کار با ورد در نسخه‌های اخیر آن چیست؟ آیا سیستم تک یک متولی خاص دارد؟
10. در ایران عموماً به دنبال نرم‌افزارهایی هستند که فقط یک کلیک کنی و همه چیز درست باشد و این با وضعیت لاتک -وکلاً متن باز- همخوانی ندارد. به نظر شما آيا بهتر نیست مانند فارسی‌تک یک سی‌دی قابل نصب داشته باشید؟
11. آیا در حین توسعه  زی‌پرشین کمک مالی خاصی دریافت کرده‌اید؟
12. برای دریافت زی‌پرشین و یادگیری آن باید از کجا شروع نمود؟

33
الحمدلله پس از رفع مشکلات فراوان، اولین سایت تبدیل آن‌لاین فرمولهای لاتک به تصویر با اعداد فارسی در این صفحــــــــه از سایت پارسی‌لاتک آغاز بکار کرد.
برای وارد کردن فرمول لاتک آنرا در بین تگ tex که در مثال مشخص است وارد نموده، دکمه Render را بفشارید.
این هم یک نمونه از خروجی آن:

که با دستور زیر حاصل شده است:
\left| \int _{3}^{8}e^{i\phi (t)}\ dt\right| \leq c_r\mu ^{-1/r}
البته هنوز مشکلاتی دارد که انشاءالله برطرف خواهد شد.

34
تازه‌ها / ابزار مدیریت مراجع Mendeley
« : مارس 08, 2010, 11:46:33 am »
چند روز پیش با Mendeley که یک برنامه رایگان مدیریت مراجع  است آشنا شدم. من از ابزارهای دیگر مدیریت مراجع که لیستی از آنها به همراه مقایسهٔ آنها را می‌توانید در اینجــــــــــــــــــــا ببینید،  استفاده نکرده‌ام ولی از این خیلی خوشم آمد. چرا؟

   1. خیلی خوش‌دست است. یک فایل مقاله را با ماوس روی آن می‌کشی، اطلاعات آن را از خود مقاله در می‌آورد؛ اگر نشد با یک کلیک از اینترنت می‌گیرد.
   2. مشخصات مقاله برای ارجاع در مقاله را با قالب‌های بسیار گوناگون، برای استفاده در Microsoft Wrod و یا LaTeX به راحتی در اختیار ما می‌گذارد (پشتیبانی از EndNote, BibTeX ).
  3. هم نسخه Desktop را دارد و هم می‌توان یک حساب در سایتش داشت که به راحتی با هم Sync می‌شوند. لذا مراجع ما از روی اینترنت هم قابل دسترس است.
   4. امکان داشتن گروههای مختلف، مثل گروه مقالات تالیف شده توسط خودمان را به ما می‌دهد.
   5. لینک مقاله در روی دستگاه در کنار نام مقاله قرار می‌گیرد و می‌توان مقاله را به سایتش هم آپلود نمود (حداکثر ۵۰۰ مگابایت)
   6. مقالات را می‌توان بر اساس نام مؤلف، نام محل نشر و ... دسته‌بندی نمود.
   7. بروز رسانی مقالات در صفحه شخصی آدم کار پردردسری است که با استفاده از  Mendeley این کار به راحتی - و البته در سایت آن - انجام می‌پذیرد.اگر دوست داشتید Profile مرا در Mendeley ببینید، به اینجــــــــــــــــــــا مراجعه کنید.

برای دیدن سایر ویژگیهای این نرم‌افزار به جز سایت آن، ویکی‌پدیا را هم ملاحظه فرمایید.

35
دوستان سلام
به لطف خدا، امکان آپلود فایل زی‌پرشین به سایت و تولید pdf به صورت محدود فراهم شد.
به این منظور کافیست با حساب خود به سایت اصلی پارسی‌لاتک وارد شوید. در سمت راست صفحه قسمتی با عنوان
آپلود TeX و تولید PDF
را مشاهده خواهید کرد که با انتخاب یک فایل tex و آپلود آن،‌پس از چند لحظه اگر مشکلی وجود نداشته باشد، pdf خروجی تولید شده و لینک آن نمایش داده خواهد شد.

یک نمونه خروجی را می‌توانید در آدرس زیر ببینید:

محدودیت‌ها:
۱- برای اجرا شدن فایلتان باید گزینه ExternalLocation را به همراه تعریف قلم خود بکار برید. با دادن فایلهای مناسب سرور از طرف آقای کارن‌پهلو، دیگر این مشکل وجود ندارد.
۲- فعلاً در هر بار فقط می‌توانید یک فایل را آپلود نمایید.
۳- log خروجی روی صفحه نمایش داده می‌شود.
۴- فعلاً فقط قلم‌های فارسی ایرماگ را روی سرور گذاشته‌ام.
۵- فعلاً اجازه آپلود فقط به افراد دارای حساب کاربری در سایت داده شده است.

خدانگهدار

36
برای اجرای مثالهای زی‌پرشین روی سرور باید قلم‌های فارسی را هم آپلود کنم.
برخلاف لینوکس روی دستگاه خودمان که به تمام مسیرها دسترسی داریم و با کپی فونت‌ها در شاخه فونت کاربر مشکل برطرف می‌شود، روی سرور به تمام مسیرها دسترسی نداریم.
چگونه فونت‌های جدید را در لینوکس روی سرور نصب کنم به نحوی که فقط در مسیرهای مربوط به تک‌لایو قرار گیرند؟

37
عمومی / مشکل تولید pdf روی سایت
« : فوریه 10, 2010, 06:09:37 pm »
پس از نصب تک‌لایو بر روی سرور در اجرای لاتک مشکلی نبود ولی در اجرای xelatex با خطای زیر مواجه می‌شدم:
Error 256 (driver return code) generating output
که در نتیجه آن خروجی pdf تولید نمی‌شد. با جستجو متوجه شدم که ظاهرا مشکل از xetex است. اینجــــــــــــــــــــــا را ببینید.
هیچ کس نظری ندارد؟

38
مراجع و بیب‌تک BibTeX / بسته persian-bib
« : فوریه 04, 2010, 09:14:09 am »
سلام.
با توجه به اینکه توسعه زی‌پرشین تقریباً تمام شده است در صحبتی که با آقا مهدی و آقا وفا داشتم، قرار شد فایلهای استیل فارسی را به صورت یک بستهٔ جداگانه به CTAN بدهم تا تغییرات بعدی راحت‌تر باشد. مدتی است که فایلهای bst فارسی به همراه راهنمای استفاده را به CTAN داده‌ام. این فایلها را هم می‌توانید با Browse Package در میک‌تک داشته باشید و یا به آدرس‌های زیر در CTAN مراجعه نمایید:
انشاءالله تغییرات بعدی نیز از همین آدرس قابل دسترس خواهد بود.

39
همانگونه که می‌دانید در استفاده از بسته hyperref، هنگامی که  قسمتی از نام مؤلفین یک مرجع درانتهای یک خط و قسمتی دیگر در ابتدای خط بعد قرار گیرد، هر دو خط رنگی می‌شوند. برای رفع این مشکل بسته natbib گزینه‌ای با نام nonamebreak دارد که از شکستن نامها در بین خطها جلوگیری می‌کند. ولی ممکن است تنظیم خط به هم بخورد،‌ کمتر از طول خط شود و یا از حد خارج شود. این مشکل بسیاری از اوقات توسط گزینهٔ کشیده  در بستهٔ زی‌پرشین قابل حل است.

40
در حال حاضر در استیل‌های فارسی از «و دیگران» به جای .et al استفاده می‌شود. ممکن است برخی «و همکاران» را بهتر بدانند. لطفاً نظر خود را در این زمینه اعلان فرمایید.

41
عمومی / اجرای لاتک بدون تولید خروجی
« : ژانویه 13, 2010, 06:14:45 pm »
قبلاً دستور (یا بسته‌ای) دیده بودم که قرار دادن آن در آغاز سند باعث می‌شد فقط سند پردازش گردد و خروجی تولید نشود که برای چک کردن عدم وجود خطا در فایلهای بزرگ خوب بود و سرعت کار بیشتر می‌شد. هیچ یک از دوستان این دستور را به خاطر ندارد؟

42
همانگونه که مشاهده می‌شود در این سایت هنگامیکه مثلاً عدد -۱۰ را می‌نویسیم، علامت منفی در سمت راست ظاهر می‌شود که درست نیست. چنین مشکلی برای علامات مثبت و منفیِ اعداد در زی‌پرشین و در بسیاری جاهای دیگر همچون gedit و نوت‌پد++ هم وجود دارد. اگر تعداد چنین حالاتی در سند کم باشد می‌توان آنها را به صورت دستی و برعکس نوشت ولی هنگامی‌که تعداد اعداد ما زیاد است (مثلاً نتایج یک آزمایش در جدول)‌ چنین روشی مناسب نیست. می‌توان کل جدول را در حالت لاتین نمایش داد که علامت اعداد بدرستی نشان داده شود که ممکن است مورد قبول همه نباشد. آیا راه دیگری وجود ندارد؟

43
آقا وفا سلام.
در وضعیت فعلی وقتی از الگوریتم استفاده می‌کنیم، شماره‌گذاریها پی‌در‌پی هستند و شماره فصل یا بخش ندارند (برخلاف پیش‌فرض مربوط به شکل‌ها).
اگر صلاح می‌دانید کد مربوطه را در کدتان قرار دهید:
\numberwithin{algorithm}{chapter}

44
اگر دوستان در جریان باشند، برای استفاده از استیل‌های فارسی مانند plain-fa که نیاز به مرتب‌سازی دارند باید از noopsort استفاده می‌کردیم که زیاد جالب نبود. الحمدلله امروز این مشکل برای ویندوز برطرف شد و یک فایل csf. برای فارسی ایجاد کردم که این مشکل را با استفاده از bibtex8 برطرف می‌کند.
قبلاً هم زیاد روش کار کرده بودم ولی به دلیل ناهماهنگی رمزینه فایلها به جایی نرسیده بودم.

همچنین استیل plainnat که در بسته natbib است را با نام plainnat-fa برای فارسی سازگار کردم که توسط ان می‌توانید ارجاعات را به صورت نویسنده-سال داشته باشید و از امکانات بسته natbib استفاده کنید.

نحوه استفاده از فایل مرتب‌سازی به همراه نحوه استفاده از فایل استیل جدید در مثال پیوست توضیح داده شده است.

متاسفانه bibtex8 در میک‌تک روی فایلهای من بدرستی کار می‌کند ولی در تک‌لایو و اوبونتو با خطا مواجه می‌شوم. بحث در این مورد را به بعد موکول می‌کنم.

لطفاً مثال پیوست را چک کنید و اگر مشکلی بود ذکر کنید.
نمی‌دانم در مک هم مشکل دارد یا نه.

در رابطه با نامگذاری فایل مرتب‌سازی هم نیاز به بحث است که موکول به بعد می‌کنم.
آخرین نسخه فایلهای استیل فارسی در مرکز دانلود سایت قرار دارد.

45
باگ‌های نسخه ۱.۰.۴ / مشکل مراجع با hyperref
« : دسامبر 16, 2009, 04:51:17 pm »
آقا وفا سلام

۱- در این پست یک فایل استیل جدید برای «نویسنده-سال» داده‌ام که البته هنوز کامل نیست. منتها با همین وضعیت فعلی اگر بسته hyperref را فعال کنیم ترتیب کلمات در لینک مراجع عوض می‌شود. ممکن است هیچ باگی در بین نباشد و کار من ایراد دارد. اگر ممکن است راهنمایی فرمایید.

۲- اگر مثال همان پست را ببینید، یک صفحه خالی رد شده است. علت چیست؟

صفحه: 1 2 [3] 4 5