سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - مهدی نیاکان ‍پاک

صفحه: 1 2 [3]
31
  • من هیچ تفاوتی بین خروجی خودم و شما ندیدم؛
  • خروجی pdf را باهمان نرم‌افزار dvipdfm همراه تک‌پارسی ساختم؛
  • مشکلی که در خصوص کیفیت فایل pdf بیان نمودید بر می‌گردد به اینکه فونت‌های تک‌پارسی از نوع متافونت هستند و به صورت bitmap رندر می‌شوند؛
  • مشکلی که در رابطه با ارجاعات و فهرست مطالب پیش آمد به این علت است که ویرایشگر تک‌پارسی قبل از اجرای حروف‌چین، (در صورت لزوم) پیش‌پردازشی برروی فایل ورودی انجام می‌دهد، در یک فایل موقت ذخیره می‌کند، سپس آن فایل را حروفچینی کرده و سپس حذف می‌کند. بنابراین فایل‌های کمکی نیز حذف می‎شوند و ارجاعات، فهرست مطالب و چیزهایی از این قبیل از دست می‌روند؛
  • در کنار راهنمای رسمی نرم‌افزارها و بسته‌ها، پیگیری دقیق پست‌های تالار می‌تواند بسیار آموزنده باشد.
موفق باشید.
آقای ذاکری از این که پاسخ‌ام را می‌دهید متشکرّم. دو بار اجرای دستور parsilatex یعنی چه؟ چه کار کنم که پرونده های کمکی aux و toc و log و ... بماند. از بند ۳ هیچ چیز نفهمیدم. در باره‌ی بند ۴ دیدم یک سری پرونده‌هایی پس از پردازش و باز شدن دی‌وی‌آی ایجاد می‌شود. امّا پس از بستن دی‌وی‌آی دیگر نمی‌ماند. در ضمن DVI من ذخیره  نمی‌شود. شیوه‌ی شما هم برای تبدیل به PDF پاسخ داد. امّا اکنون به یک شیوه‌ی به‌تری پی بردم و آن را آزمودم. dvipdfm باز هم کیفیت را کمی پایین می‌آورد. آن شیوه این است: نخست با dvips که کیفیت را پایین نمی‌آورد به ps تبدیل بشود سپس با PDFCreator ویندوز به PDF. چون من PS فارسی‌تک را با هم‌این PDFCreatoram به PDF تبدیل و آن را چاپ کردم و از سوی دیگر راه‌نمای TEX-پارسی را هم [که آن چنان که از قراین برمی‌آید با احتمال بسیار با dvipdfm خود برنامه به PDF تبدیل شده است] چاپ کردم می‌دانم کیفیت چاپ PDF نخستی بسیار به‌تر است. علاوه بر این سر و ته صفحه را نمی‌برد. فقط با PDFCreator من، هم برای PS فارسی‌تک و هم برای PS تک‌پارسی، یک خطّ عمودی‌ای سر خط‌ها می‌آید که می‌دانم در چاپ نمی‌آید [دست کم برای PS فارسی‌تک نی‌آمد]. ممنون از لطف‌تان. پروردگار آن چه را که برای‌تان صلاح است به شما ارزانی دارد.

اکنون که باز کردم دیگر آن خط هم نیامد. و کیفیت آن همانند دی‌وی‌آی بل به‌تر بود.

32
این هم خروجی فایل ارسالی شما، همراه با فهرست مطالب و ارجاعات.
در فایل شما هیچ دستکاری نکردم، علت مشکل شما نحوه پردازش فایل tex می‌باشد. ازین پس به جای امنتخاب حروفچینی از منوی نرم‌افزار، دوبار دستور parsilatex را روی پرونده اجرا کنید.
یعنی جه کار کنم. آخر من به جز راه‌نمای TEX-پارسی هیج راه‌نمای دیگه‌ای نداشتم. هم‌این کارها رو هم خودم با ور رفتن این برنامه یاد گرفتم. می‌شه کار خود رابرای‌ام بیش‌تر شکافته و با جزئیات بیان کنید. در این صورت ممنون‌تون می‌شم. در ضمن چه جوری از دی‌وی‌آی، پی‌دی‌افی با این کیفیت نسبتاً خوب ساختید. من یک PDF Creator بر ویندوز هفت ۶۴ بیتی دارم که از همه چیز‌ PDF می‌سازه بدون این‌ که از کیفت‌اش بکاهد [کیفیت خودشو می‌ده] امّا کیفیت DVIي TEX-پارسی را بسیار پایین می‌آره. نمونه‌اش را برای‌تان می‌گذارم. با تشکّر.

33
آقای ذاکری باز هم سلام. سپاس‌گزار پاسخ‌تان‌ام. این هم یک پرونده با کارنامه‌اش. در ضمن در بیش‌تر موردها برای من پرونده‌های log، aux، و ... ایجاد نمی‌شود. فق‍ط پرونده‌ی پشتیبان ایجاد می‌شود که می‌دانم آن را هم با ورود به فهرست محی‍ط کار قسمت نوشت افزار می‌توان نافعّال کرد. علاوه بر این‌ها من همیشه برای چاپ سندهایی که با این نرم‌افزار می‌نوشتم دچار دردسر می‌شدم. چون خروجی DVI با کیفیت بسیار بد به PDF تبدیل می‌شد و من بایستی از چاپ‌کننده می‌خواستم خود این برنامه را بر رایانه‌اش نصب کند [که در ۹۵٪  موردها نمی‌پذیرفتند]. می‌خواستم بدانم راهی برای تبدیل خروجی به قالبی با کیفیّت خوب که بتوان آن را با برنامه‌های متداول خواند هست یا نه.

34
با سلام و سپاس از پاسخ‌تان آقای ذاکری. من نمی‌دانم چه طور یک پرونده را بفرستم. اگر امکان‌ش هست برای‌ام می‌گویید.

35
در نظر دارم که پروژه‌ای برای تولید قلم‌های آزاد و مناسب حروف‌چینی فارسی ایجاد کنیم که دارای چسبیدگی (kerning) مناسب باشند و مناسب حروف‌چینی کتاب و پایان‌نامه باشند (و یا حتی بیشتر). در این راستا نیاز به یاری همهٔ کسانی داریم که توانایی طراحی حروف و برنامه‌نویسی و آزمایش قلم‌ها دارند. ویژگی‌های کلی این پروژه به این ترتیب است:
۱- قلم‌ها با استفاده از نرم‌افزار fontforge در نهایت ساخته خواهند شد. تنها نیاز است که مشخصات رسم حروف را به نرم‌افزار ارائه دهیم تا نرم‌افزار قلم را برای ما ایجاد کند.
۲- طراحی حروف با استفاده از fontforge یا inkscape و یا هر نرم‌افزار مجهز به طراحی برداری انجام خواهد شد.
۳- برنامه‌نویسی به زبان پایتون انجام خواهد شد برای تعریف چسبیدگی بین حروف و دیگر موارد. سطح برنامه‌نویسی ابتدایی است و نیازی به کارهای پیچیده نیست.
۴- در این پروژه عمده کار ما براساس استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر خواهد بود نه صرفا طراحی. بنابراین برنامه‌نویسی بسیار مهم است، هرچند که کار قابل تقسیم است.
منبع کار ما قلم‌های لینوتایپ خواهند بود که نسبت به قلم‌های فارسی موجود، حرفه‌ای‌تر می‌باشند.
در این پروژه، از همدیگر یاد خواهیم گرفت و نیازی نیست که  از قبل اطلاعات خاصی داشته باشید. ولی لازم است که توانایی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری داشته باشید و یا  استعداد هنری برای طراحی حروف داشته باشید و یا علاقه فراوان داشته باشید که تاریخچهٔ قلم‌های فارسی را مطالعه کنید و با آزمایش و خطا بتوانید مسیر خود را در این راه پیدا کنید.
ملزومات:
۱- نصب نرم‌افزار fontforge بسیار کارگشاست. (نسخه‌ای قابل نصب در ویندوز از این نرم‌افزار موجود است، هر چند توصیه می‌کنم که به دنیای زیبای لینوکس بیایید. به کسانی که عادت به ویندوز دارند توصیه می‌کنم که لینوکس مینت (Linux Mint) را نصب کنند.)
از دوستانی که مایل به یاری هستند خواهش می‌کنم در همین پست، اعلام آمادگی کنند و نظرات خود را بیان کنند تا به نتیجهٔ مناسب برسیم.
از دوستانی که قصد یاری ندارند خواهش می‌کنم که این پست را پاک نگه دارند تا بررسی آن برای دوستان دیگر راحت باشند.
آقای امیدعلی سلام. از دید من نویسه‌های الف‌بایی قلم‌ فروردین TEX-پارسی داده‌کاوی بسیار زیبای‌اند، اگر چه کمی بیش از اندکی قدیمی‌اند. من بسیار علاقه‌مندم که گونه‌ی ttf آن ساخته شود، عیب‌های نویسه‌های الف‌بایی مرتفع گردد و نویسه‌های ناالفبایی‌ای همانند نویسه‌های ناالف‌بایی بسیار زیبای قلم پیش‌فرض تک (ساخته‌ی دانلد ناث) برای‌اش طرّاحی شود (گمان کنم دوستان زیادی هم‌باور من باشند). در یک پست این خواسته‌ی خود را بیان کردم. در آن جا آقای کارن‌پهلو پیش‌نهاد دادند که اگر کسانی خواهان اجرای این کارند می‌توانند تعهّد هزینه‌ای دهند. من چیزی پی نبردم. چه گونه می‌توانم این کار را به جریان بی‌اندازم. بایسته است بگویم دانش من در باره‌ی برنامه‌نویسی، لینوکس و کار با برنامه‌های طرّاحی‌ای که نام برده می‌شود صفر است.

36
اگر چه مدّتی ست که دیگر با TEX-پارسی سندهای خود را نمی‌نویسم  امّا یک پرسش من هنوز حل نشده است. برخی از مهمّ‌ترین ویژگی‌های این برنامه‌ی فارسی شده‌ی LaTeX2e در رایانه‌ی من هرگز کار نکرد، مانند فهرست مطالب، ارجاع‌ها (جای فهرست مطالب تهی بود  و جای ارجاع‌ها (ارجاع به متن، صفحه، معادله، بخش، مرجع و ... ) همیشه علامت پرسش انگلیسی می‌آمد) و نمایه. حتی هنگام نوشتن تمرین‌ها و پایان‌نامه‌ی خود ناچار بودم ارجاع‌ها را دستی وارد کنم. باید بگویم که من این برنامه را هم بر ویندوز XP و هم بر ویندوز هفت 64 بیتی آزمودم و هیچ یک پاسخ نداد. ممنون بزرگ‌وارانی هست‌ام که پاسخ این پرسش را می‌دانند و برای‌ام بیان می‌کنند.

37
قلم‌ها Fonts / پاسخ : قلم‌های true type تک پارسی
« : آوریل 23, 2012, 03:02:07 pm »
من خودم این مقدار مبلغ را یک دفعه نمی‌توانم بپردازم. اگر هم بتوانم مبلغی چند باره بپردازم گمان نکنم به این مقدار برسد. در ضمن باز بخشی برای من نامفهوم بود. این مبلغ چه گونه باید پرداخت شود؟ آیا از حساب من کم می‌شود و یا اگر نه پس چه ضمانتی برای پرداخت آن است؟

38
قلم‌ها Fonts / پاسخ : قلم‌های true type تک پارسی
« : آوریل 23, 2012, 02:32:26 pm »
با سپاس از پاسخ‌تان آقای کارن‌پهلو. صفحه‌ی pledge را باز کردم. چیزی نفهمیدم. می‌شود روشن‌تر برای من حقیر بیان کنید.

39
قلم‌ها Fonts / پاسخ : قلم‌های true type تک پارسی
« : آوریل 23, 2012, 01:10:28 pm »
نویسه‌های الف‌بایی قلم فروردین TEX-پارسی با همه‌ی عیب‌هایی که دارند بسیار ظریف، زیبا و چشم‌نوازند. من خود بشخصه خاطره‌های بسیار زیبایی از متن‌های ریاضی با این قلم دارم. حتی دو قلم تیتر و استاندارد آن از قلم‌های مشابه‌شان  در قلم‌های سری ‌B (تیتر و ترافیک) و XB زیباترند. هر چند هر اندازه که نویسه‌های الف‌بایی آن زیبای‌اند نویسه‌های ناالف‌بایی آن اعمّ از کمانک‌ها، قلّاب‌ها، علامت پرسش، نقطه، دونقطه، علامت تعجب، ویرگول، <، > و ...  زشت‌اند [و من همواره  نویسه‌های لاتیین آن‌ها را به جای‌شان به کار می‌بردم ] (بر خلاف قلم فارسی‌تک (Persian Modern) که نویسه‌های ناالف‌بایی آن بسیار زیباست). کاش آقای کارن‌پهلو همانند قلم Persian Modern (هر چند که این قلم هم از قلم‌های ویندوز بسی زیباتر است و من هم این جا به ایشان برای فراهم کردن گونه‌ی true type این قلم و دیگر کارهای‌شان  دست مریزاد و سپاس‌شان را می‌گویم) گونه‌ی true type نویسه‌های الف‌بایی قلم فروردین را هم فراهم می‌کردند یا دست کم مرا (که دانش بسیار کمی در باره‌ی کامپیوتر دارم) راه‌نمایی می‌کردند که بتوانم این کار را بکنم و نویسه‌های ناالف‌بایی‌ای شبیه قلم پیش‌فرض تک برای آن طراحی کنم تا بتوانم سندهایی که با زی‌پرشین می‌نویسم با این قلم بنویسم.

صفحه: 1 2 [3]