سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - مهدی امیدعلی

صفحه: 1 [2] 3 4 ... 22
16
زی‌تک / پاسخ : قلم با صفر توخالی و Mapping مناسب
« : دسامبر 16, 2010, 03:27:37 pm »
دوباره سلام

فراموش کردم در باره‌ی صفر بگویم که برای نوشتن متن‌های علمی(و دقیق) باید تا می‌توان از ابهام‌ها(چه در نویسه‌های فارسی و چه در جمله‌بندی و سبک نوشتن) پرهیخت. در این باب زیبایی‌شناسی در اساس جایی ندارد یا دست‌کم  اولویت یکم نیست. گفتن(نوشتن) ندارد که نویسه‌های پارسی همه وام‌گرفته(قرضی) از نویسه‌های تازی‌ اند و هیچ ربطی با زبان‌نگاره(رسم‌الخط) ــــــ برای مثال پهلوی ــــــ ندارند. پس می‌توان در نویسه‌ها دست برد تا آن‌ها را یکنواخت‌تر کرد. چرا یکنواخت‌تر؟ برای یک‌دستی متن(به ویژه در متن‌های علمی). تا متن روشمندتر شود(شمار استثناهای خلاف قاعده در نوشتن صفر شود یا کمینه) در این متن‌ها(علمی)  اثری از ناز و کرشمه‌ی قلم (مانند گونه‌های خط نستعلیق و ثلث و ...)  دیده نمی‌شود تا خواننده به جای توجه به ظاهر نوشته بر مفهوم‌ها متمرکز شود.

دو نمونه: شادروان مصاحب در دائره‌المعارف فارسی (اثری که هنوز پس از سال‌ها) هنوز از نظر سبک و روشمند بودن و بار علمی گوهری تابنده در نوشته‌های پارسی است برای صفر از نویسه‌ی صفر لاتین استفاده می‌کند چون معتقد بود که ارتفاع عددها (از خط نشانه یا خط کرسی) باید با هم برابر باشند؛ استثنا در این مورد صفر بود که وی با آوردن «صفر» ویژه‌ی خود مسپله را حل کرد
نمونه‌ی دوم: اگر به نوشته‌های لاتین توجه کنید می‌بینید که نویسندگان آن متن‌ها هم از صفر ویژه‌ای برای نوشتن استفاده می‌کنند این صفر با نویسه‌ی O فرق می‌کند تا ابهام ایجاد نشود و ارتفاع(فراز) آن با دیگر رقم‌ها برابر است.

برای این نوآوری‌ها نباید از های‐وهوی ادیبان(سنتی) ترسید و باید جسارت ورزید تا تنگناهای نویسه‌های پارسی تا می‌شود کمتر گردند.
پیروز باشید
كاملا با اين حرف موافقم كه هم ارتفاع نبودن صفر فارسي با ديگر ارقام مشكلي بسيار جدي است. به همين دليل است كه مثلا مي بينيد كه در پلاك ماشينهاي ايراني يا تابلوهاي راهنمايي و رانندگي عدد صفر وجود ندارد. با اين حرف هم كاملا موافقم كه بايد نوآور بود و ساختارهاي غلط را اصلاح كرد. ولي همچنين معتقدم كه بايد براي ساختارشكني از اطلاعات كافي برخوردار بود كه من فعلا اين اطلاعات را ندارم. در مورد كرن براي زوج «اك» بايد بگم كه در قلم لوتوس ارتفاع ابتداي سركش «كاف» تقريبا هم اندازه حرف «ا» است و بنابراين كرن براي آنها نبايد وجود داشته باشد.

17
زی‌تک / پاسخ : قلم با صفر توخالی و Mapping مناسب
« : دسامبر 14, 2010, 11:53:34 pm »
در پست قبلی فراموش کرده بودم فایل نمونه را پیوست کنم. این چند روزه تونستم قلم لوتوس را دارای کرن کنم که به پیوست یک نمونه از حروفچینی با آن را می‌بینید. برای بقیه قلم‌های خوب هم همین کار رو می‌کنم. ولی فعلا نمی‌تونم اونها رو انتشار بدم تا ببینم مجوز رو چطوری میشه بدست آورد.

18
زی‌تک / پاسخ : قلم با صفر توخالی و Mapping مناسب
« : دسامبر 07, 2010, 12:57:48 pm »
سلام بر همه

من هم می‌خواهم  به جناب امید علی دست مریزادي بگویم و هم از ایشان خواهش کنم روش خودشان را در قالب یک راه‌نما در اختیار دیگران بگذارند.

در ضمن من سرسری به نوشته‌ی شما با فونت یاد شده نگاهی کردم به گمان‌ام هنوز کِرن در آن رعایت نمی‌شود (فاصله‌ی ر و الف در کلمه‌ی را) آیا می‌توان در این باره فکري کرد (یا دست‌کم راه‌نمایی کنید)؟

با درود
من طراح قلم نیستم و اصولا این کار یک کار بسیار تخصصی و سخت است (مثلا شما باید از علم زیبایی و حتی طراحی و نقاشی اطلاعات بسیاری داشته باشید. شکل هر حرفی به خودی خود دارای بار معنایی وحسی است و یک طراح قلم با استفاده از حس درونی خود و حسی که هر حرف دارد شکلی را انتخاب می‌کند. لبه‌های تیز یا کشیدهٔ حروف مختلف می‌تواند بار احساسی خشم، عشق، رویاپردازی و ... داشته باشد.) بعد از این چند سال دیدن قلم‌های مختلف ۲ مورد برای یک قلم مهم هستند:
۱- طراحی بصری هر یک از حروف یک فونت
۲- امکانات کامپیوتری یک فونت از جمله کرن، دارای بودن همه کاراکترهای مختلف، داشتن لیگاتورهای مناسب.

 به جز قلم‌های سری ایکس، قلم‌های فارسی دیگر فاقد کرن و لیگاتور مناسب هستند ولی کرن در خود قلم‌های سری ایکس هم کامل نیستند  و ممکن است روی سیستم‌های مختلف فرق کنند.   از نقطه نظر زیبایی بصری تنها قلم‌های شرکت لینوتایپ را در حد استاندارد می‌بینم که البته آنها هم از نظر امکانات کامپیوتری نقص دارند  و  کرن و لیگاتورها در آنها وجود ندارد.
قلم‌های لینوتایپ توسط افراد و شرکت‌های بسیاری (از جمله شرکت داده‌پردازی سینا که قلم‌های برنا را ارائه کرده است) کمی اصلاح شده‌اند و با نام خودشان ارائه شده است که باعث سردرگمی همه شده است. از بین همه این قلم‌ها من قلم میترا را خیلی پسندیدم چون نیازی به کرن ندارد (شکل کاراکترها به اینگونه است) و برای کتاب بسیار مناسب هستند).

در مورد صفر هم بعد از این مدت به این نتیجه رسیده‌ام که صفر توخالی هیچ سنخیتی با اصول نوشتن فارسی ندارد و باید از همان شکل همیشگی استفاده کرد(نقطه، البته نه نقطه‌ای که در انتهای جملات قرار می‌گیرد که به صورت یک دایره تو پر است و روی خط کرسی قرار می‌گیرد، بلکه نقطه‌ای که در زیر ب و یا در بالای ف قرار می‌گرید که یک لوزی است و بالاتر از خط کرسی قرار می‌گیرد). البته این نظر شخصی من است و مسلماً بسیاری ممکن است با این نظر مخالف باشند.
به پیوست یک نمونه از حروف‌چینی با استفاده از قلم میترا را می‌بینید.

19
در حال حاضر مشکلی که قبلاً وجود داشت نیست. برای حل مشکل همان کاری را کردم که تک‌پارسی انجام داده بود یعنی برای اعداد از \mathord استفاده کردم. در اینصورت مشکل قبلی وجود ندارد و اعداد داخل mathbf و غیره بصورت پارسی ظاهر می‌شوند اما خوب سیاه نیستند.
دقیقا همین مشکل مورد نظرم بود که اعداد در mathbf به صورت سیاه نمایش داده نمی‌شوند.

20
مشکل setdigitfont در حال حاضر چیست؟
همون مشکل mathbf و غیره. البته یه راه دیگه هم می‌تونه این باشه که من قلمی درست کنم که تنها کاراکترهای اعداد درحالت عادی، خوابیده، سیاه، وسیاه خوابیده را داشته باشه  و بعد شما در فایل mathdigitspec تغییراتی ایجاد کنید (در حقیقت کاراکترهای جدید را اضافه کنید) تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود. این کاراکترها از شماره یونیکد 1D7CE است تا 1D7FF و در این صورت همه مشکلات به نظرم حل خواهد شد.

21
دوستان لطف کردند و مطالبی رو در مورد من گفتند که از همگی ممنونم. من هراز گاهی سری به سایت می‌زنم و از مطالب قدیمی و جدید استفاده می‌کنم. من فقط فعالیتم رو کم کردم اگر نه توی سایت عضو هستم. دلیل اصلی این کم کردن فعالیت این بود که مجبور می‌شدم گاهی اوقات تصمیم‌گیریهایی کنم که یا دوستان ممکن بود از من ناراحت بشوند و یا اینکه به روی خودم نیارم که با عقاید من در تضاد بود. امیدوارم که دوستان از این اشاره کوتاه من قلب مطلب رو بگیرند و من رو به خاطر این موضوع ببخشند. در ضمن معتقدم که با زحمات وفا، زیپرشین و بیدی به مرحله‌ای از تکامل رسیده که دیگه واقعاً راحت می‌شه از اونها استفاده کرد. در این مدت هم کارهایی کردم که امیدوارم بتونم بعدا ارائه کنم. از جمله اینکه یک سری از قلم‌های بسیار خوب رو که اشکالات کوچکی داشتند اصلاح کردم (از جمله قلم میترا که مورد علاقهٔ منه) و همچنین قلم ریاضی بر اساس XITS Math‌ درست کردم (برای استفاده شخصی فعلا) که مشکلات استفاده از قلم ریاضی setdigitfont  رو نداره. دوست دارم راحی پیدا کنم که بدون دستکاری در قلم XITS Math بشه بعضی از کاراکترهای اون رو تغییر داد (با استفاده از امکانات زیتک که ظاهرا فعلا موجود نیست ولی لواتک ویژگی fontfallback را برای اینکار دارد).

22
عمومی / پاسخ : ترک تالار به دلایل شخصی
« : ژوئیه 17, 2010, 09:25:07 am »
سلام

والا من اصلا از موضوع بی اطلاعم ولی من هم در همینجا از ایشون تقاضا دارم که درصورت امکان
از این تصمیمی که گرفتند منصرف شوند و فعالیت خوب و مفیدشون رو همچنان در تالار ادامه دهند.

من همینجا حمایتم معنویم رو از کسانی که در پیش برد زی‌پرشین تلاش‌های زیادی داشتند و دارند اعلام می کنم.

خدانگهدار
ممنون از همگی دوستان. قصد نداشتم کسی از موضوع سردربیاره ولی آقا محمود نمی‌دونم چه‌جوری فهمیدند. به هر حال اصلا قصد قهر و یا اینگونه مطالب جهت فشار آوردن به دیگران رو ندارم. با اجازه دوستان تصمیم گرفتم که پست‌هام رو حذف نکنم فقط توضیح رو بدم که از این به بعد در کارهای مدیریتی تصمیم نمی‌گیرم.

23
عمومی / ترک تالار به دلایل شخصی
« : ژوئیه 16, 2010, 04:45:05 pm »
از این به بعد من در این تالار فعالیت نخواهم کرد و تمام پست‌ها و ارسال‌های  من حذف خواهد شد. این کار ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد.
آرزوی موفقیت برای تمام دوستان

24
تنها در اولین ارسال یک موضوع می‌توانید لینک یک موضوع را قرار دهید.(لینک تکراری قرار ندهید).  اینکار برای جلوگیری از سردرگم شدن دیگران است. اگر بسته‌ای اضافه شده است می‌توانید همان ارسال اول خود را ویرایش کنید.

25
اگر مایل باشید بنده می‌تونم پیگیری‌های لازم رو در مورد ارتباط با دانشگاه فردوسی انجام بدم، بنده دانشجوی ریاضی فردوسی هستم و امکان هماهنگی برام زیاد سخت نیست.
حتماً. لطفاً پیگیری  و نتیجه را اعلام کنید.

26
من فعلا میتونم تا آخر تابستون از طریق پست پیشتاز سریعا پست کنم. دو ماه آموزشی سربازی نمیتونم. بعدش دوباره میتونم.
اگر مدیران گروه پارسی لاتک موافقت کنند من در خدمت گروه هستم. متاسفانه به این پیشنهاد من اصلا ترتیب اثر ندادند و اصلا جوابی ندادند و بی پاسخ موند. ایشالله که درست بشه
شما یا هرکس دیگه می‌تونه دی‌وی‌دی ارسال کنه البته در سایت نباید تبلیغش باشه چون مشکلاتی داره. به صورت رسمی و به اسم گروه پارسی‌لاتک و از طریق این سایت فعلاً امکانش نیست.

27
لینک‌ها به‌روز شدند.

28
اگر اشتباه نکنم دانشگاه فردوسی مشهد یک CTAN Mirror دارد. کار بهیه این است که با آنها تماس بگیرید و ببینید آیا می‌توانند این DVD  را برای شما تهیه کنند یا نه؟
گزینهٔ خوبیه. باید تماس بگیرم ببینم چی میشه. البته بیشتر مایل هستم دی‌وی‌دی تکلایو رو ارائه بدن تا میک‌تک.

29
متاسفانه من دیگه قادر به انجام این سرویس نیستم. حذفشون کردم.

30
Texworks / سرفایل مناسب تک‌ورکس
« : ژوئیه 12, 2010, 09:49:35 pm »
یکی از امکانات خوب تک‌ورکس این است که می‌توان سرفایل در آن تعریف کرد و یک سری از کارها رو خود تک‌ورکس به‌طور خودکار انجام می‌ده. به عنوان مثال
% !TEX proram=xelatex
باعث می‌شود که اگر فایل را با تک‌ورکس باز کردید پردازشگر رو به‌طور خودکار xelatex قرار می‌دهد. گزینه‌های دیگر به جای xelatex می‌توانند pdflatex, lualatex, luatex, tex, context, ... باشند.
به عنوان مثال دیگر می‌توانید در بالای هرکدام از فایل‌های مربوط به یک پروژه (مثلا main.tex) قرار دهید
% !TEX root=main.tex
در این صورت با اجرای هرکدام از این فایل‌های مربوط به پروژه، همان فایل main.tex (که در پوشهٔ جاری قرار دارد) اجرا می‌شود. نیازی به توضیح نیست که می‌توانید به جای main.tex آدرس دقیق فایل اصلی که ممکن است در پرونده دیگری غیر از پرونده جاری باشد قرار دهید.
توجه داشته باشید که این سرفایل‌ها دقیقاً در ابتدای فایل قرار می‌گیرند.

صفحه: 1 [2] 3 4 ... 22