• Welcome to تالار گفتگوی پارسی‌لاتک.
 
از تاریخ ۱۳۹۳/۸/۱۴ به دلیل ارائه خدمات بهتر به سایت جدید پرسش و پاسخ مهاجرت کرده‌ایم؛ از این رو امکان عضویت و ارسال پست در تالار غیرفعال شده است. لطفاً برای پرسیدن سوال‌های خود به سایت جدید مراجعه کنید.

ورود به سایت جدید

Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - هادی صفی‌اقدم

#1
سلام
من وقتی یک فایل کوچکی که زی‌پرشین توش فرتخوانی شده رو اجرا می‌گیرم، با خطای زیر مواجه میشم.

! Undefined control sequence.
\setpersianfont ...@font \normalfont \persianfont

این بخاط حذف فونت Persian Modern از توزیع‌های TeX هست؟
آیا راهی ساده برای رفع مشکل برای همه فایل‌ها هست؟
منظورم اینه که اگه قراره راه حل این باشه که فونت پارسی برای متن باید تعیین کنیم، راهی ساده‌تر نیست؟ یعنی استفاده از فونت پیش‌فرض دیگری و ...؟
با تشکر
#2
سلام کاربران و مدیران گروه / تالار گفتگوی پارسی‌لاتک
یکی از دوستان که به من و تالار لطفی داشتن و خواستن ایراد بگیرن و تالار بهتر بشه، این پیغام خصوصی رو برام فرستادن.
من خواستم قبل اینکه جواب بدم، دوستان و کاربران تالار و مدیران نظرشون رو بگن که مفید باشه.
با تشکر
نقل قولدرود
بنده یه عضو تازه واردم وقتی داشتم پست ها رو میخوندم حداقل دو مورد دیدم برخورد شما با کاربر مناسب نبود .
شما با بستن موضوعات مانع ادامه پیدا کردن بحث و سوالات دیگه راجع به اون موضوع میشید که به نظرم خوب نیست
و کاربر در نهایت مجبور میشه بیاد یه پست جدید بزنه .
سوال پرسیدن در ادامه سوال یک کاربر دیگه چه ایرادی داره ؟ شما به جز اینجا انجمن دیگه هم عضو هستین ؟
حتما میدونین که ذات انجمن همینه و کاربر میاد که مشکلش رو حل کنه .
میبخشید اگه لحن نوشتم بد بود ولی اینجا تنها جایی بوده که دیدم با کاربر اینطور برخورد شده و پست ها سریع قفل میشن .
#3
سلام
کارگاه لاتک و زی‌پرشین در دانشگاه آزاد کرج (اواخر مرداد و اوایل شهریور) برگزار خواهم کرد.
برای هیئت‌علمی‌های این دانشگاه می‌باشد.
جون مرکز مطالعات پیامک به همه میزنه که برگزار میشه، ممکن است از آنها کسی مطلع نباشد، جهت اطلاع‌رسانی اینجا زدم.
ضمنا با تشکر ویژه از دکتر ملهم عزیز برای هماهنگی برای برگزاری این کارگاه.
#4
سلام
سوال اغلب هست. اینجا میارم و به مرور تکمیل می‌کنم و به ویکی میبرمش.

شما وقتی با ورد دارین کار می کنین، این کارا رو می :نین.
۱- برنامه microsoft office word رو باز می‌کنین.
۲- توی قسمت مربوط به تایپش تایپ رو شروع می‌کنین. و خروجی کار رو همونجا بصورت زنده می‌بینین.
۳- ذخیره می‌کنین از برنامه بیرون میایین.

در TeX:
۱- یک ادیتوری رو باید باز کنین. مثلا تک‌میکر. بی‌دی‌تک‌میکر. تک‌ورکس و .... فقط یکی‌شون کافیه.
۲- توش تایپ می‌کنین.
۳- ذخیره می‌کنین (مثلا با نام file.tex) و بیرون میاینن.
در این حالت شما خروجی کار خود رو مثل حالت ورد نمی‌بینین.
برای دیدن خروجی باید چیکار کنیم؟
۴- باید اون file.tex را با ادیتور باز کنین.
۵- اجرا بگیرین. (دقت کنین ادیتور فقط محیط تایپ هست. و چیزی برای تبدیل تایپ شما به pdf نداره.)
۶- نمایش pdf رو بزنین تا خروجی نمایش داده شود.

حالا اینکه اجرا می‌گیرین، اینکه
الف-چی اجرا میشه،
ب- چطوری تایپ و کدها و دستورهای موجود در فایل file.tex شما رو به خروجی و در فرمت شما میبره.
ج- پی‌دی‌اف میسازه.
د- و ...
اینا همه به عهده توزیع TeX شما هست.
توزیع‌های TeX شامل تک‌لایو، میک‌تک، مَک‌تِک و... هستند.
با نصب فقط یکی، اون ۴ کار الف تا د انجام میشه.
#5
تازه‌ها / سرور اینه‌ای ctan.asis.io از کار افتاده.
جولای 22, 2014, 02:06:09 قبل از ظهر
سرور اینه‌ای زیر از کار افتاده.
ctan.asis.io
می‌تونین از این به‌جاش استفاده کنین.
ftp.ctex.org
سرعتش راضی‌کننده هست.
#6
سلام
توی اوبونتو وقتی در TexMaker و bibiTexMaker کلاً وقتی ادیتور بازه و متنی توش می‌نویسم، برای ذخیره،
وقتی میخام با زدن ctrl+s فایل رو ذخیره کنم، انجام میشه.

ولی وقتی زبان پارسی هست، و ctrl+s میزنم، ذخیره انجام نمیشه.

دوستان آشنایی دارن راهش چیه؟
انجمن اوبونتو نتونستم بپرسم. چون اونجا با اینا آشنایی ندارن.
#7
سلام
من میخام تک‌میکر اصلی رو بهش این امکانات رو اضافه کنم. و اگه شد بصورت عمومی در تالار و ... بذارم.
۱- تعویض زبان با زدن $
۲- تعویض زبان با زدن  بک‌اسلش
۳- اضافه کردن امکاناتی به منوها (مثلا tag بیشتر

باید چی رو یاد بگیرم؟

اگه موردهای ۲ و ۳ یادگیری وسواد بیشتری و وقت بیشتری لازم دارن، مهم‌ترین‌ش مورد ۱ هست.
برای این مورد فقط چی؟
یا فرقی نداره که چی باید یاد بگیرم؟
#8
سلام
در TexStudio برای تغییر زبان موقع زدن $ یا بک‌اسلش راهی هست؟
#9
Texmaker / راهنمای backward search / inverse search بین okular و texmaker
جولای 01, 2014, 02:28:35 بعد از ظهر
سلام
در ubuntu برنامه okular برای نمایش pdf رو دانلود و نصب کردم.
در منوی settings
configure okular
editor
custom text editor
دستور زیر رو گذاشتم.
texmaker -use -line %l -column %c
حالا در اُکولار یا shift+click به فایل tex برمی‌گردم. یعنی backward search یا inverse search میشه.

میانبرش:
shift+click
#10
سلام
اولش ماه رمضان رو به مسلمون‌ها تبریک یگم. منم اولین ماه رمضانم بعد ازدواجم بود. سفره باصفایی بود. خدا قسمت همه‌تون کنه. (البته برای مجردها فقط :) )

رئوس مطلب‌ها در موضوع زیر هست.

کارگاه آموزش لاتک و زی‌پرشین - هادی صفی‌اقدم - دوره ۸ تیر ۱۳۹۱

تغییر‌های دوره نسبت به دوره‌های قبل:
بیشتر عملی بجای تئوری خواهد بود. مثلا ۵ دقیقه تئوری و ۵ دقیقه عملی. وسط عملی هم باز مطالبی گفته میشه که همه همزمان انجام بدن.

ساعت دوره:
بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت (سعی دارم بصورت ماینیتورینگ برگزار کنم که سرعت و کیفیت کلاس بالا بره)

هزینه دوره:
بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان

هزینه محل برگزاری کارگاه علاوه بر هزینه کارگاه هست.
حدوداً ۱۲۰ دقیقه برابر ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بود چند ماه پیش. که ۱۰ نفر شرکت‌کننده باشه، نفری ۲۵۰۰ تومان میشه. البته اگر جایی برای برگزاری کارگاه پیدا بشه که ارزانتر هست، خیلی خوب میشه.

آخر دوره امتحانی برگزار خواهد شد. برترین‌ نفر / نفرات جایزه‌ای خواهند گرفت یا  اگه مایل بودند به عنوان همکار تایپیست استخدام خواهند شد و ...

بزودی مطلب‌های دقیق‌تر و بیشتری در مورد زمان ثبت‌نام، نحوه ثبت‌نام، مکان و ... در اختیارتون قرار خواهم داد.
#11
سلام
مطلب‌های تالار که بصروت جامعی دراومدن رو دارم به ویکی پارسی‌لاتک منتقل می‌کنم.گمنظورم از منتقل اینه که به ویکی کپی می‌کنم و تنظیمش می‌کنم. ولی از تالار حذف نمی‌کنم. (بنا به دلایلی از جمله اینکه مطلب وقتی حذف بشه، رنک سایت یک دفعه پایین میاد و ...) ولی پست مربوطه در تالار را قفل می‌کنم. و اولش می‌نویسم که:
نقل قولمطلب‌های این صفحه و موضوع به ویکی منتقل شده‌اند. (یا در حال انتقال هستند.) و در این صفحه آپدیت نخواهند شد. از ویکی می‌توانید همین مطلب را بصورت آپدیت‌شده و بهتر بخوانید.
امیدوارم این کار من باعث ایجاد این دید نشه که پست کاربر چرا دست خورد، یا حذف شد، یا قدرناشناسی و ... شد و ...

همهٔ مطلب‌های خوب حاصل دسترنج و وقت‌گذاشتن همه دوستان و از جمله استادان لاتک من در این تالار هست که همه میشناسین و نیاز به اسم بردن نیست. دکتر وفا کارن پهلو، دکتر امین طوسی، آقای وحید دامن‌افشان، دکتر ترابی، آقای دیانت عزیز، آقای موسوی عزیز، آقای ذاکری و ... که الان توی ذهنم بخاطر خستگی آخر شب توی ذهنم نیستند و خودشون به بزرگواری خودشون ببخشن.
هدف از آپدیت ویکی و منتقل کردن مطالب هم ایجاد یک منبع جامع و منظم و دسته بندی شده است.
در صورتی که الان توی تالار در مورد بعضی مطالب ساده تا ده ها سوال تکراری هست.

اگر دوستانی با این کار من مشکلی دارند، بیزحمت به من اطلاع دهند تا هماهنگی با ایشان انجام دهم.
با تشکر قبلی
#12
تکلایو TeXLive / منتقل شده: نوشتن _ در تکلایو
جون 20, 2014, 08:27:06 بعد از ظهر
#14
سلام
تک‌لایو 2014 pretest فعلاً دیگه آپدیتی براش نمیاد. (فقط خبر)
#15
سلام
من بر اساس موضوع « تک‌میکر دوجهته نسخه bidiTeXmaker-2013r3 » با لینک زیر میخام نصبش کنم.

http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=4818.0
ولی خطای زیر رو میده:

hadi@pc-hadi:~/Desktop/bidiTeXmaker-2013r3$ sudo sh BUILD.sh
Texmaker compilation :
----------------------------------------
Enter path to QT4 (/usr/lib/qt4 or ...):

Enter SYSTEM (1: UNIX ; 2: MACOSX) :
1
Enter PREFIX (/usr , /usr/local or /opt) :

Enter  DIRECTORY for the desktop file (/usr/share/applications) :

Enter  DIRECTORY for the icon file (/usr/share/pixmaps) :

qmake: could not exec '/usr/lib/x86_64-linux-gnu/qt4/bin/qmake': No such file or directory
make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.
make: *** No rule to make target `install'.  Stop.
Compilation and installation done
hadi@pc-hadi:~/Desktop/bidiTeXmaker-2013r3$

#16
سلام
آخرش مجوز / license فونت‌های persian-hm-ftx که کاربر «dma8hm1334» زحمت‌شو کشیدن، رو تونستم در bitbucket با زحمت :( پیدا کنم.  :)
نوشته شده:

نقل قولThe Persian HM-FTX bundle of fonts offers a set of 228 Persian fonts which are
derived from the Metafont sources provided in the FarsiTeX distribution,
farsitex-1.0pre1, released in 2004 by Behdad Esfahbod and the accredited Irmug
font software http://wiki.irmug.com/index.php/X_Series_2.

The conversion from Metafont to TrueType has been done by a python program
which copies the glyphs from each FarsiTeX font and pastes them to the
corresponding font provided in X Series 2 fonts released by Behnam at
irmug.com.

These fonts are expected to work just as fine as the original X Series 2 fonts
released by Behnam at irmug.com. A sample of all fonts are included in
'HM_FTX-fonts-sample.pdf' file. If the fonts are installed correctly, you can
recreate the fonts sample by invoking the command:
"xelatex HM_FTX-fonts-sample.tex".

Any comments or suggestions would be gratefully appreciated. Please use the
persian-hm-ftx issue tracker on Bitbucket to report all bugs, issues or
problems you find in Persian HM-FTX fonts.

I will do my best to fix all the bugs you report, but, unfortunately,
time is a big hurdle to overcome; so, my apologies in advance for those
which I cannot make time to fix.

Persian HM-FTX fonts are released under SIL Open Font License, Version 1.1.
See OFL.txt and OFL-FAQ.txt which are also available at:
http://scripts.sil.org/OFL

پس مشکل استفاده نداریم. و میشه توی دی‌وی‌دی پستی من/ما باشن. :)
#17
سلام
متاسفانه خبردار شدم، فرمت فارسی‌تک فقط مورد قبول دوازدهمين کنفرانس آمار ايران هست.
http://isc12.razi.ac.ir/
فرصت درخواست برای برگزاری کارگاه هم مدتش تموم شده. ولی درخواست میدم ببینم چی میشه.
#18
سلام
با کمال خرسندی در خدمت‌تون هستم.
موضوع مربوط:
ارسال پستی نرم‌افزارهای مرتبط با لاتک (تک‌لایو میک‌تک زی‌پرشین تک‌پارسی لاتک فارسیتک)
توسط دوستان پیشنهاد شده که:


  • دی‌وی‌دی بصورت پرینت برچسب (label) رویش باشه.

  • از نوشتن دستی نسخه دی‌وی‌دی رویش پرهیز بشه و بصورت مهر شماره‌زن باشه.

  • نسخه‌ها هر روز آپدیت نشن و همزمان با آءدیت اصلی در تک‌لایو یا بسته‌های مهم زی‌پرشین و bidi و ... انجام بشن.

  • آدرس رو بصورت پرینت‌شده روی پاکت پستی بچسبانم که از نوشتن دستی و امکان اشتباه در نوشتن و ایجاد تاخیر در رسیدن به دست کاربر جلوگیری بشه.

  • آماده‌سازی و ... به عهده من باشه و از طریق یک فرشوگاه اینترنتی این کار خرید و پست به کاربر انجام بشه. (فروشگاه سایت پارسی‌لاتک میشه باشه یا کسانی هم در این مورد پشنهاد شدن که کارشون مشابه این مورد ماه هست و می‌تونن جزو محصول‌هاشون بیارن و وجه اینترنتی بگیرن و پست کنن) (دوست عزیزمان آقای وحید دامن‌آفشان عزیز سایت جدید رو راه انداختن که پایه خوبی برای راه‌اندازی فروشگاه مهیا میکنه که ازشون ممنونم.)
خودم قصد خرید یک پرینتر برای لیبل زدن روی دی‌وی‌دی رو دارم که هم لیبل و هم تاریخ رو خودم با پرینتر بزنم و کلاً دستی نزنیم. اگه بتونم از محل درامد این دی‌وی‌دی‌ها بخرم و وجهش کافی باشه که انجام میدم. ولی در غیراینصورت مجبورم یکی ارزونترش رو از جیب خودم بخرم.

الف- بیزحمت ایرادهای کار من در این مورد، یا هر پیشنهاد و انتقادی در این زیمنه دارین بفرمایین که در پی بهبودشون باشم و انجام بدم.

ب- در نظرسنجی اول پست زیر شرکت کنین بیزحمت.
ارسال پستی نرم‌افزارهای مرتبط با لاتک (تک‌لایو میک‌تک زی‌پرشین تک‌پارسی لاتک فارسیتک)
ممنون
#19
سلام
راهنمای دانلود تک‌لایو ۲۰۱۴ PreTest /
(TeX Live 2014 PreTest) در صفحه زیر از ویکی پارسی‌لاتک نوشته شد.

راهنمای دانلود تک‌لایو

* موضوع رو قفل کرده‌ام. دلیلش:
http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=2117.msg31857#msg31857
#20
 این موضوع انتقال داده شد به سبک نوشتار.

http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=6259.0