تالار گفتگوی پارسی‌لاتک

زی‌پرشین XePersian => باگ‌های نسخه ۱.۰.۴ => نويسنده: sun در دسامبر 16, 2009, 04:57:23 am

عنوان: فرمول‌های طولانی
رسال شده توسط: sun در دسامبر 16, 2009, 04:57:23 am
اگر فرمول طولانی داشته باشیم که از فاصله‌ی بین margin های چپ و راست طول بیشتری داشته باشه ولی همچنان در عرض کاغذ جا بشه رو در نظر بگیرید. قصد شکستن فرمول رو نداریم. فرض کنید همه فرمول ها رو با fleqn و \setlength{\mathindent}{0cm} به سمت چپ بردیم تا وسط چین نباشند.

در زیپرشین ورژن قبل مثلا 1، سمت چپ فرمول طولانی ثابت میموند و مقدار طول اضافه از حاشیه سمت راست بیرون میزد. اگرچه که ما از راست به چپ مینویسیم این چینش فرمول برعکس لاتک لاتین هست ولی ثابت نگه داشتن سمت چپ سبب میشد که فرمولها مرتب باشند.

در زیپرشین 1.04 انتهای فرمول در سمت راست به حاشیه متن راست ثابت میشه و طول اضافه فرمول از سمت چپ بیرون میزنه. فایلی که پیوست کردم رو ببینید.

آیا مخصوصا این تغییر رو ایجاد کردین یا اشکالی تو کاره؟
عنوان: پاسخ : فرمول‌های طولانی
رسال شده توسط: vafa در دسامبر 16, 2009, 05:44:14 am
اگر سؤال شما اینه که من این کار رو قصداً انجام دادم یا اینکه یک باگه، در جواب باید بگم که مخصوصاً و خیلی با دقت این کار را انجام داده‌ام و اما دلیلش به این صورت هست که ما وقتی فارسی حروف‌چینی می‌کنیم در واقع راست به چپ حروف‌چینی نمی‌کنیم بلکه دو جهته حروف‌چینی می‌کنیم چرا که جهت متن فارسی از راست به چپ است، چهت اعداد، متن انگلیسی و ریاضیات از چپ به راست است لذا باید شیوهٔ حروف‌چینی ریاضیات همان استاندارد چپ به راست باشد.
عنوان: پاسخ : فرمول‌های طولانی
رسال شده توسط: sun در دسامبر 16, 2009, 10:29:08 am
ممنون. چون دیدم تغییری از ورژن قبل بوده این پست رو نوشتم و فکر کردم که شاید یک باگ باشه. ولی حدس هم میزدم که خودتون این تغییر رو مخصوصا ایجاد کردین، چون بعید میدونستم یه همچین چیزی از دستتون در بره.