سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - محمود امین‌طوسی

صفحه: [1] 2 3 ... 68
1
مثالهای موجود در سایت قبلی به این آدرس: http://parsilatex.com/examples/ منتقل شده‌اند که بهتر قابل دیدن هستند.

2
زی‌تک / پاسخ : نسخه 0.3 کلاس bidipresentation
« : سپتامبر 26, 2014, 09:17:29 pm »
متشکرم.
آقا وفا در ایمیلی که ارسال کرده بودید فامیل شما همچنان خلیقـــــــــــی نوشته شده است، اگر لازم است تا در تالار همان فامیل خلیقـــــــی حفظ شود؟

3
عمومی / پاسخ : مشکل در اجرا گرفتن با Xelatex
« : سپتامبر 26, 2014, 09:14:19 pm »
پس فکر کنم باید از نسخه ۲۰۱۴ تک لایو استفاده کنم.
به نظر می‌رسد یک جای کار شما ایراد دارد. سندتان مشکلی ندارد. روی این دستگاه من تک لایو ۲۰۱۳ است و با زیلاتک هم به خوبی پردازش می‌شود.
با texworks امتحان کنید.

4
زی‌تک / پاسخ : نسخه 0.3 کلاس bidipresentation
« : سپتامبر 26, 2014, 09:09:31 pm »
آقا وفا از زحمات شما کمال تشکر را دارم.
۲) قرار دادن نمونه sample.tex در بسته. این نمونه از نمونه‌هایی که قبلاً در تالار فرستاده بودم درست شده است. همه نمونه‌ها را در قالب یک نمونه ترکیب کرده‌ام.
گرچه که حتما بسیاری از مثالهای قبلی خود را دارید اما اگر نیاز به مثالهای موجود در سایت پارسی‌لاتک داشتید همه مثالها از http://www.parsilatex.com/tex/samples/samples.zip قابل دانلود (برای همه) هستند. البته در برخی از مثالها ممکن است تغییراتی صورت پذیرفته باشد که در این فایل موجود نباشند.

5
چنانچه واقعاً همه با شما بر یک نظر باشند تنها یک خط باید به انتهای بسته زی‌پرشین اضافه کنم، چیزی مانند:
\ExecuteOptionsX{preloadedtextfont,preloadedlatintextfont}
و اگر همه موافق باشند این کار را می‌کنم.
در رای گیری انجام شده حدود ۸۰ درصد با وضعیت قبل موافقند. تعداد افرادی که نظر داده اند کم بوده است.
گمان نمی کنم افراد بیشتری مشارکت کنند. مگر اینکه به ایمیل همه کاربران اطلاعیه ارسال کنیم.
اگر صلاح می‌دانید با همین وضع تصمیم‌گیری فرمایید.

6
عمومی / پاسخ : خطای stop emergency
« : سپتامبر 25, 2014, 10:55:27 am »
سلام. بسیاری از اوقات بدون وجود مثال کوچکی که مشکل را نشان بدهد نمی‌توان منبع مشکل را حدس زد. لطفا با مطالعه این پست یک مثال کوچک بفرستید.

7
اسلاید Beamer / پاسخ : مشکل در خروجی اسلاید
« : سپتامبر 25, 2014, 10:52:40 am »
سلام
من فایلتان را ندیدم ولی با مشکلی که گفتید مواجه بودم. نمی‌دانم به چه علت این استیل در نسخه‌های مختلف توزیع تک‌لایو خروجی یکسان ندارد و باید فاصله نوار حاشیه را دستکاری می‌کردم تا روبراه شود.
- این نمونه اسلاید را از قسمت مثالها دانلود و امتحان کنید. دقت داشته باشید که در اولین پردازش ممکن است مشکل قبلی را داشته باشید. دو سه بار که پردازش می‌کنید نوارحاشیه درست خواهد بود.
- نمونه اسلاید مذکور وصله پینه‌ای است و قسمتهای بیخودی هم دارد. با توجه به دانش کم من در این زمینه،‌ اگر قرار باشد تر وتمیزش کنم باید خیلی وقت بگذارم و در حال حاضر فرصت ندارم. از آقا وفا درخواست می‌کنم اگر فرصت داشتند نگاهی به آن بیندازند و مرتبش کنند تا دوباره در سایت قرار داده شود. یا اگر صلاح می‌دانند استیل اصلاح شده را به bidipresentation اضافه نمایند.

8
گرافیک، جدول و شکل / پاسخ : رسم اشکال گراف
« : سپتامبر 24, 2014, 12:41:22 pm »
سلام. به احتمال زیاد بتوانید نمونه‌ای مشابه آنچه مدنظرتان است را در سایت http://texample.net/tikz/examples/ بیابید و با ویرایش آن به نتیجه دلخواه خود برسید.

9
فایل فشرده ارسالی شما خالی است!
در هر صورت فقط استفاده از محیط فوق کافی نیست. برای استفاده از قلم لاتین - و در نتیجه انگلیسی بودن ارقام - باید از دستور resetlatinfont هم استفاده نمایید. مثلا به صورت زیر:
\begin{LTRbibitems}
\resetlatinfont
\bibitem{Gonzalez02book}
\textsc{ Gonzalez, R.~C., and Woods, R.~E.}
\newblock {\em Digital Image Processing}, 3rd ed. .
\newblock Prentice-Hall, Inc., Upper Saddle River, NJ, USA, 2006.

\end{LTRbibitems}

10
از اینکه وقت گذاشتید و پاسخ گفتید ممنونم.
خوب من از شما یک سوال دارم. اگر به کتاب‌هایی که در بازار موجود است و با تک یا لاتک حروف‌چینی شده‌اند نگاهی کنید متوجه می‌شوید که بیشتر از ۷۰ درصد این کتاب‌ها با قلم پیش‌فرض یعنی همان Computer Modern یا گونه‌های متفاوتی از آن مانند Latin Modern حروف‌چینی شده است. سوال من این است که شما یک کتاب به من معرفی کنید که در بازار موجود است و با قلم پیش‌فرض زی‌پرشین حروف‌چینی شده است.
صحبت اصلی من موضوع فوق نبود. این بحث جداگانه ای است.
۱- صحبت اصلی من در خصوص تغییری بود که به نظر می‌رسد فوایدش به مشکلاتش نمی‌چربد.
۲- به احتمال زیاد از این قلم برای مانند مواردی که فرمودید استفاده نخواهد شد اما موارد مختلفی مانند اسلاید، گزارش کار، پیش‌نویس مقاله و ... می‌توان ذکر کرد که نیازی به یک قلم مشخص ندارند.
ببینید در وضعیت کنونی، اگر شما تغییری بخواهید در قلم پیش‌فرض بدهید خیلی راحت می‌توانید این کار را انجام دهید. مثلاً با کد زیر
\usepackage[preloadedlatintextfont={Scale=1.3,Color=FF4500}]{xepersian}
شما خودتان اندازه مقیاس قلم پیش‌فرض لاتین و رنگ قلم را مشخص می‌کنید. در صورتیکه اگر قلم توسط خود زی‌پرشین فراخوانی شود، تغییر در خواض قلم به این سادگی نخواهد بود.
اگر فردی خواسته باشد از یک قلم - و منجمله پریسا - با اندازه و رنگ موردنظر خودش استفاده کند، نمی‌تواند با دستورات تعیین قلم این کار را انجام دهد؟
نظر من وحی خداوند نیست. چنانچه واقعاً همه با شما بر یک نظر باشند تنها یک خط باید به انتهای بسته زی‌پرشین اضافه کنم، چیزی مانند:
\ExecuteOptionsX{preloadedtextfont,preloadedlatintextfont}
و اگر همه موافق باشند این کار را می‌کنم.
متشکرم. یک نظرخواهی در اینجــــــــا قرار دادم. امیدوارم دوستان و کاربران مشارکت نمایند.

دلیل ویرایش: ویرایش لینک نظرخواهی.

11
نظرتان درخصوص قلم پیش‌فرض زی‌پرشین که در این موضوع درخصوص آن بحث شده است چیست؟
پاسخ اول، یعنی موافقت با وضعیت قبل. در این حالت، برای نوشتن متن پارسی در لاتک، کاربر فقط کافی است بسته‌ی زی‌پرشین را فراخوانی نماید.
پاسخ دوم: یعنی برای نوشتن متن پارسی در لاتک با قلم پیش‌فرض زی‌پرشین، کاربر باید بسته‌زی‌پرشین را به صورت زیر فراخوانی کند:
\usepackage[preloadedtextfont,preloadedlatintextfont]{xepersian}
و یا به صراحت قلم متن خودش را مشخص کند.

12
آقا وفا قبل از هر چیز باید بگویم هدف از ادامه بحث مخالفت با نظر شما نیست. هدف بیان دیدگاه خودم است که به گمانم مزایای وجود قلم پیش‌فرض مانند قبل، از وضعیت جدید بیشتر است.
... اگر زی‌پرشین خودش قلمی را بدون خواست کاربر فراخوانی کنه، اولاً اینکه user friendly نخواهد بود چون کاری رو انجام می‌ده که کاربر نمی‌خواد، دوماً memory بیشتری استفاده می‌کنه. چون کاری که می‌کنه اینه که اول قلم پیش‌فرض رو فراخوانی می‌کنه بعد هم قلمی که کاربر خودش می‌خواد. بنابراین با انجام این کار علاوه بر کم کردن زمان پردازش computing performance هم بهتر شده است.
من عدم سازگاری با معماری لاتک نمی‌بینم. کاربر انتخاب می‌کنه که آیا می‌خواهد از قلم پیش‌فرض استفاده کنه یا نکنه. و اگر نکرد حتماً نمی‌خواهد که زی‌پرشین براش تصمیم بگیره و می‌خواهد خودش قلم رو مشخص کنه. برعکس این داستان ایجور میشه که مهم نیست سلیقه تو چی هست بخواهی یا نخواهی من قلم پیش‌فرض رو فراخوانی می‌کنم.
اگر نظر شما را قبول کنیم، پس در حالت انگلیسی هم لاتک نباید قلم متن یا ریاضی پیش فرض داشته باشد و user friendly نیست و  به سلیقه کاربر اهمیتی نمی‌دهد.
درحالیکه به نظر می‌رسد وجود قلم پیش‌فرض - بدون انتخاب کاربر- سازگارتر با شیوه لاتک است.
اگر اینطور باشه من باید نگران حتی نسخه 0.1 زی‌پرشین هم باشم که نکنه به کاربر یک موقع بد بگذره. خودشون هم باید تلاش کنند و من نمی‌تونم لقمه رو تو دهنشون بگذارم.
قبول دارم، البته در وضعیتی که چاره‌ای جز تغییر نیست. اما به نظر می‌رسد افزایش زمان اجرا دلیل محکمی برای حذف قلم پیش فرض نیست. در واقع با تغییرات جدید هم شما توی زحمت افتاده‌اید  و هم کاربران و هم آموزش دهندگان.

آقا وفا به نظر من این تغییر کار را سخت‌تر کرده است، گرچه که فرمودید سخت نیست و ما هم قبول داریم، اما چندین سال طول خواهد کشید که این وضعیت جا بیفته و تا آن زمان باید جوابگوی کاربران در نسخه های مختلف بود.

اگر دلیل اصلی این تصمیم چیز دیگری است مثلا احتمال حذف این قلم، من حرفی ندارم. نیازی هم نیست توضیح اضافه‌ای بدهید. همینکه به عنوان نویسنده زی‌پرشین به این نتیجه رسیده‌اید که بهتر است قلم پیش‌فرض مانند قبل نباشد،‌ کافیست.

13
الان هم دقیقاً همینطور است. شما زی‌پرشین را بصورت زیر فراخوانی کنید، احتیاجی به استفاده از قلمی ندارید و قلم پیش‌فرض استفاده می‌شود:
\usepackage[preloadedtextfont,preloadedlatintextfont]{xepersian}
...
حالا مشکلش چیه؟متأسفانه من در بین صحبت‌های شما مشکلی نمی‌بینیم (غیر از نیاز به تغییر مثال‌ها و فیلم‌های آموزشی).
بله متوجه شدم که با افزودن گزینه‌های فوق وضعیت مشابه قبل می‌شود، اما من متوجه نشدم که وضعیت جدید چه مزیتی - به جز کاهش زمان پردازش - دارد که  قبول مشکلات فوق به آن ترجیح داده شود.
ضمنا به نظرم اضافه شدن یک مرحله - مرحله تعیین قلم یا گزینه‌های فوق - به مراحل آموزش استفاده از زی‌پرشین، سادگی آنرا کم می‌کند.
به قول معروف «زیبایی در سادگی است»: Simple is Beautiful
استیفن هاوکینگ در کتاب تاریخچه زمانش نوشته بود دوستی به وی گوشزد کرده بود که هر فرمولی که در کتابش بکار برد، نیمی از خوانندگانش را از دست خواهد داد...
در اوایل توسعه زی‌پرشین مجبور بودیم قلم متن را مشخص کنیم، ولی بعدا که زی‌پرشین قلم پیش‌فرض‌دار شد،‌ خیلی خوشحال کننده بود. به دیگران می‌گفتیم: «بلدید یک سند انگلیسی را با لاتک پردازش کنید؟ در این صورت برای استفاده از زی‌پرشین فقط کافیست آنرا فراخوانی کنید.»

14
سوال مهمی که اینجا وجود دارد این است چند درصد کاربران برای حروف‌چینی اسناد رسمی خود از قلم پیش‌فرض استفاده می‌کنند؟ حتی یک نفر هم این کار را نمی‌کند. چون برای نوشتن پایان‌نامه یا کتاب یا هر چیز دیگری شما از قلم خاصی استفاده می‌کنید پس load کردن قلم پیش‌فرض بیهوده است و تنها زمان پردازش سند را طولانی می‌کند. قلم پیش‌فرض تنها برای آزمایش یا فرستادن نمونه برای شخصی که قلم شما را ندارد خوب است.
الان حدود ۳ سال است که تعیین قلم اختیاری است. همه مثالهای سایت - به جز معدودی مانند پایان‌نامه‌ها - تغییر کرده‌اند که در آنها از قلم پیش فرض زی‌پرشین استفاده می‌شود.
مزایایی که قلم پیش‌فرض داشته است به شرح زیرند:
۱- ارسال مثال کمینه و فایل نمونه نیاز به قلم خاصی ندارد.
۲- پردازش مثالها به صورت آنلاین نیاز به آپلود قلم خاصی ندارد.
۳- در هنگام آموزش زی‌پرشین و برای اولین مثال، کافیست فقط بسته زی‌پرشین فراخوانی شود.

مشکلاتی که دستورات اخیر تعیین قلم بوجود می‌آورند عبارتند از:
الف - حذف مزایای فوق، نیاز به اصلاح مثالها
ب- نیاز به اصلاح فیلمهای آموزشی (البته اگر در آن فیلمها آقای دکتر ترابی تعیین قلم را اجباری نکرده باشند).
ج- در ایران افراد به ندرت بروزرسانی را انجام می‌دهند. هنوز برخی دانشجویانی که به من مراجعه می‌کنند میک‌تک ۲.۸ دارند. حداقل تا چندین سال نسخه‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ توزیعهای تک مورد استفاده قرار می‌گیرد و این تغییر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. شاید گفته شود که ما مسئول عدم بروزرسانی کاربران نیستیم، اما باید گفت که وضعیت در دنیای واقعی همین است. فعلا بیشتر افراد دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند. همچنین مثلا یک دانشجوی دکترا که حدود دو سال پایان‌نامه‌اش را نوشته و مدام ویرایش می‌کند، عموما به خاطر ترس از احتمال تغییر دستورات، از بروزرسانی خودداری می‌کند. در سایتهای دانشگاه‌ها که توزیع‌تک نصب است، عموما بروزرسانی‌ها و نصب برنامه‌ها با فواصل سالیانه انجام می‌شود.

اگر قرار باشد برای استفاده از قلم پیش‌فرض، دستور خاصی استفاده شود، به جای استفاده از آن دستور می‌توان قلم را با دستورات مربوطه فراخوانی کرد. لذا به نظر می‌رسد وضعیت فعلی قلم پیش‌فرض خیلی مناسب نیست.
مهم نیست قلم پیش‌فرض چیست، هر چه باشد مشکلات فوق را نداریم.

15
مدتی است که زی‌پرشین قلم پیش فرض ندارد.
نسخه 14.4 در CTAN آپلود شد با این تفاوت که به جای گزینه preloadedfonts شش گزینه برای هر کدام از دستوراتی که در پست اول گفتم طراحی شده است. این گزینه‌ها در قسمت 2.4 راهنما توضیح داده شده‌اند. بصورت پیش‌فرض هیچ فونتی load نمی‌شود و در صورت خواستن فراخوانی فونت پیش‌فرض باید گزینه مناسب را فراخوانی کنید.

همچنین در نوشتار خود اگر از هیچ کدام از این گزینه‌ها استفاده نکنید و حداقل دستورات \settextfont یا \setlatintextfont را استفاده نکنید، خطا می‌گیرید.

صفحه: [1] 2 3 ... 68