سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - مرتضی

صفحه: 1 2 [3] 4 5 ... 13
31
مشکل شماره ۱ برای خودم هم خیلی عجیبه. جوابش رو فعلا نمی‌دونم. جالبه که فقط برای شماره‌هایی مثل ۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ... که از یه «۱» و چند تا صفر تشکیل شدن، پیش میاد.
علتِ این مشکل عجیب و جالب رو پیدا کردم:
دستور autowidth مثل این میمونه که یه phantom تعریف کنیم. محتویات این phantom، همون مثلا «نکته ۱-۱» هستش. منتها شمارنده‌ای که در این phantom تعریف میشه، یکی کمتر از شمارنده اصلی محیط نکته میشماره. یعنی وقتی میخوایم روی «نکته ۱-۱۰» خط بکشیم. در واقع محتویات این phantom، «نکته ۱-۹» هستش. از اونجایی که عدد ۱۰، دو رقمی و عدد ۹، یک رقمی هست، این خط افقی کاملا عدد ۱۰ رو نمیپوشونه. در مورد اعداد ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ... هم همینطوره.

برای مشکل شماره ۲ هم یه راه‌حلی با استفاده از بسته needspace پیدا کردم. اما قطعاً باید راه‌حل ساده‌تری هم داشته باشه.
برای این مشکل هم یه پیشنهاد دارم: میتونیم از یه tabular (با @{}) استفاده کنیم که یه خونه داره و خط افقی بالاش رو بکشیم.

32
برای فایلهای بزرگ مثل پایان‌نامه، هر فصل بهتره بصورت جداگانه نوشته بشه. در مورد شما، همون فایل chapter4 رو که آماده کردی، کافیه اونو save کنی (با پسوند tex). بعدش این فایل save شده رو از درون متن اصلیت، فراخوانی می‌کنی. بعدش متن اصلیت رو کامپایل میکنی و به این ترتیب، فصل جدید اضافه میشه.
ضمنا فایل pdf بعد از کامپایل تولید میشه یعنی اینطور نیست که بتونی یه فایل tex رو که تو ادیتور نوشتی، بصورت pdf ذخیره کنی.

33
کافیه عنوان فصل رو از جای دلخواه بشکنید (با استفاده از \\) و براش یه فاصله عمودی دلخواه (مثلا با [1cm]) تعریف کنید.
پیوست رو ببینید.

34
برای مشکل شماره ۲ هم یه راه‌حلی با استفاده از بسته needspace پیدا کردم.

من تو متن اصلیم هم از needspace استفاده کردم، ولی برای فاصله‌های مثبت. در اینجا فاصله منفی می‌خواهیم. بنابراین خوشحال میشم اگه همون راه‌حلی که با needspace بهش رسیدید رو اینجا قرار بدید (میزان پیچیدگیش هم مهم نیس  :) )

35
  • به یه چیز عجیب برخوردم. وقتی تعداد نکته‌ها به ۱۰ میرسه (یعنی «نکته ۱-۱۰»)، خط افقی، فقط تا بالای رقم صفر میاد و کل عدد ۱۰ رو نمیپوشونه. و این در حالیه که برای همه نکته‌ها بغیر از عدد ۱۰ درست کار میکنه و کل عددها را میپوشونه. به نظرتون اینو چیکار کنیم؟
  • به نظرم فاصله عمودی بین خط و نکته زیاده. چطور میتونم این فاصله رو کم کنم؟
    اگر از \vspace استفاده کنم، به خط و به کلمه‌ی نکته، مثل دو عنصر جدا از هم نگریسته میشه؛ در این حالت اگر نکته در انتهای صفحه قرار بگیره، ممکنه خط افقی رسم بشه و خود نکته و محتواش به صفحه بعد منتقل بشه. در واقع می‌خوام حالتی داشته باشم که انگار بین این خط و کلمه نکته چسب ریختیم و اینها رو به هم چسبوندیم؛ و در عین حال یک فاصله منطقی (مثلا در حد ۲ میلیمتر) هم از هم داشته باشند.

دلیلش، وجود دستور ‎‎\label{p1}‎‎‎ هستش. فعلاً می‌تونین با گذاشتن علامت ٪ بعد از دستور ‎‎\label{p1}‎‎‎ مشکل رو رفع کنین.
اینطور که من تست کردم، این فاصله دقیقا یک میلیمتر هستش. با این فرض، میشه اونو با \hspace{-1mm} قبل از ignorespaces حذف کرد (البته میدونم که این، یک راه حل ابتداییه :) ).

36
فایل پیوست رو ببینین.

خیلی ممنون از پاسختون.
یه فاصله‌ای در حد یک میلیمتر، قبل از شروع محتوای نکته‌ی اول دیده میشه. به نظرتون علتش چیه و چطور میشه اونو حذف کرد؟ (ignorespaces  باعث شده این فاصله در مورد محتوای نکته‌ی دوم از بین بره؛ ولی نمیدونم چرا در مورد اولی، فاصله‌ی اضافی رو از بین نبرده)

37
من با استفاده از یک محیط جدید این کار رو کردم

با تشکر از پاسخ شما. ولی این راه حل، یکی از مشکلات را حل می‌کند، در عوض چند مشکل به آن اضافه می‌کند.
چند نکته رو باید مدنظر داشت:
  • علت استفاده از ntheorem این بود که علامت qed را در انتهای خط فعلی قرار می‌ده؛ خواه این خط شامل متن باشه، خواه شامل فرمول.
  • همونطور که قبلا گفتم، می‌خوام پهنای خط افقی، به اندازه‌ی کلمه‌ی نکته + عدد جلوش باشه و نه بیشتر یا کمتر.
  • اساسا ترجیح میدم newenvironment ای برای این موضوع تعریف نکنم؛ چون کلی مشکل در پی خواهد داشت

38
کاری که تا به حال انجام دادم ضمیمه شده.
در حال حاضر دو تا مساله وجود داره:
  • می‌خوام پهنای خط افقی، به اندازه‌ی کلمه نکته و شماره‌ی جلوش باشه (در حال حاضر این عدد رو دستی وارد کرده‌ام).
  • می‌خوام جداکننده‌ی عنوان این محیط (کلمه‌ی نکته و شماره جلویش) و متن خود محیط، newline باشد؛ یعنی متن اصلی محیط نکته از خط بعد شروع بشه

39
ریاضیات و علوم / طراحی تجملی با بسته ntheorem
« : ژانویه 18, 2013, 01:51:55 pm »
چطور می‌توان محیطی مانند ضمیمه درست کرد؟ در واقع چطور می‌توان به کلمات نکته و شماره‌ی جلویش حالت تجملی داد؟

40
به نظرم در فرمول‌های بالایی، اگر مساوی‌ها را با یکدیگر تراز کنید (یعنی علامت‌های مساوی، زیر یکدیگر قرار بگیرند)، از لحاظ نگارشی صحیح‌تر است. ولی در عین حال می‌توانید از محیط array با یک ستون وسط‌چین (c) نیز استفاده کنید.

41
می‌توانید از ترکیبِ بسته‌های titlesec و tikz استفاده کنید.

42
نباید دستور \thepage رو درون \chaptermark تعریف کرد.

پیوست رو ببینین

43
قلم‌ها و حروف / پاسخ : تعریف یک کاراکتر خاص
« : ژانویه 12, 2013, 12:10:08 am »
ممنون از پاسخ شما.
ولی چنین کاری برای چند صد صفحه متن، عملا امکان پذیر نیست. حتی در متون کوچکتر، در مواردی مثل شماره فصل و ... نمیشه از این روش استفاده کرد. منظورم از شماره فصل اینه که نمیشه با این روش، کاری کرد که فقط صفر در شماره فصل 10 توخالی بشه.
از اینرو ظاهرا باید از ماکرو استفاده کرد.

44
قلم‌ها و حروف / تعریف یک کاراکتر خاص
« : ژانویه 11, 2013, 09:03:30 pm »
در متنم، مجبورم از فونتی استفاده کنم که صفر توخالی نداره. آیا راهی وجود داره که فقط برای کاراکترِ صفر (۰) از فونت Yas استفاده کنه؟
(لازم به ذکره برای فرمولها نباید از فونت فارسی استفاده کنم).

45
در فایل پیوست، یک \rule تعریف کرده‌ام و می‌خواهم آنرا با \color{blue} رنگ کنم، ولی هم در حالتی که از بسته xcolor به تنهایی استفاده میکنم و هم در حالتی که آنرا بصورت ترکیبی با xecolour استفاده میکنم، مشکل قبلی پابرجا باقی می‌ماند.
ضمنا عناوین یا خود \rule یا شماره صفحه، هیچ کدام در فایلم طولانی نیستند، نمی‌دانم چرا درست کار نمی‌کنند؟ در حال حاضر فقط صفحه ۴ درست است.

صفحه: 1 2 [3] 4 5 ... 13