سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - vafa

صفحه: 1 2 [3] 4 5 ... 26
31
تعدادی از من این سوال را کردند، من هم در اینجا به اختصار روشی را که در تهیه گلیف‌های قلم پریسا استفاده کرده‌ام، می‌گویم. به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید از سورس متافونت قلم‌های cmr10 گلیف‌های وکتور به دست بیاورید. خروجی دلخواه من برای گلیف هنگام استفاده از متاپست و وارد کردن گلیف‌ها در fontforge فرمت svg است. برای این کار فایل test.mp را که حاوی خطوط زیر است ایجاد می‌کنم:
outputtemplate := "%j-%c.svg";
outputformat := "svg";
mode=localfont;
mag=100.375;
input cmr10.mf;
سپس دستور
mpost&mfplain test.mp
را اجرا می‌کنم و تمام گلیف‌ها را بصورت svg دارم که دیگر BitMap نیستند. گلیف‌ها حال وکتور هستند و کیفیت بسیار بهتری از اجرای متافونت و autotrace دارند.

توجه کنید که در مورد قلم‌های فارسی‌تک مقداری سورس متافونت باید تغییر کند تا برای متاپست قابل فهم باشد. در مورد این تغییرات توضیح خواهم داد.

32
زی‌تک / نسخه 14.4 بسته زی‌پرشین
« : سپتامبر 06, 2014, 03:43:13 pm »
این نسخه بزودی روی CTAN خواهد بود (هنوز آن را upload نکرده‌ام).

دراین نسخه گزینه جدیدی به نام preloadedfonts اضافه شده است. این گزینه بصورت پیش‌فرض فعال نیست. اگر از این گزینه استفاده کنید:
\usepackage[preloadedfonts]{xepersian}
برای متن پارسی از قلم پریسا و برای متن لاتین از قلم lmodern استفاده می‌شود. قلم‌های load شده برای دستورات زیر می‌باشند:
\settextfont
\setdigitfont
\setpookfont
\setsayehfont
\setiranicfont
\setlatintextfont
چنانچه از این گزینه استفاده نکنید:
\usepackage{xepersian}
هیچ قلمی بصورت پیش‌فرض load نمی‌شود و خودتان باید هر قلمی را که می‌خواهید load کنید.

33
تمام قلم‌های موجود پارسی غیرقانونی هستند و آزاد نیستند. این تنها یک پیشنهاد برای تولید قلم‌های آزاد است تا بتوان آنها را به CTAN افزود تا بتوان آنها را بدون نصب استفاده نمود. این پروژه به دو قسمت تقسیم می‌شود:

کار کردن روی قلم‌های آزاد موجود

تنها قلم‌های این مجموعه شاید قلم‌های نرم‌افزارهای زرنگار و تک‌پارسی باشد. چنانچه سورس متافونت این قلم‌ها موجود باشد، می‌توان نسخه اولیه این قلم‌ها را طی چند روز تهیه کرد. از مجموعه قلم‌های فارسی‌تک تنها قلم آذین و علمی به نظر می‌رسد که آزاد باشد و سایر قلم‌ها مشکل قانونی دارند. قلم پریسا که امروز به CTAN داده شد قلم علمی فارسی‌تک را از نو و با روشی متفاوت با آنچه در قلم persian-modern بکار رفته بود تهیه کردم. در این روش ابتدا تمامی سورسهای متافونت را بازنویسی کردم تا با MetaPost قابل کامپایل باشد. سپس تمامی گلیف‌ها از روی سورس تغییر یافته و با MetaPost به pdf تبدیل شدند و بقیه کار با fontforge انجام شد. در صورتی که در مورد persian-modern تنها از روی سورس متفونت اصلی و با استفاده از autotrace گلیف‌ها تولید شده بودند. این روش دو مزیت اصلی دارد: یکی اینکه هر گلیف دیگری که وجود نداشته باشد به راحتی قابل تولید است به این صورت که سورس متافونت گلیف را اضافه کرده و با پردازش متاپست گلیف جدید گرفته می‌شود. خروجی متاپست vector است در صورتی که خروجی متافونت bitmap است بنابراین گلیفی که با متاپست بدست می‌آید بسیار کیفیت بهتری از گلیفی که با متافونت و autotrace بدست می‌آید، دارد.


کار کردن روی قلم‌های جدید

طراحی قلم‌های جدید نیز ایده خوبی است. گلیف‌ها را می‌توان با نرم‌افزار MetaPost تهیه کرد و بقیه کار در fontforge.

34
قلم‌ها و حروف / مشکل قلم پیش‌فرض
« : سپتامبر 05, 2014, 06:41:45 pm »
مشکل قلم پیش‌فرض با نبود persian-modern مشکل بسیاری شده و چندین ایمیل گرفتم. به زودی قلمی به نام پریسا در CTAN قرار خواهد گرفت. این قلم از سورس قلم فارسی‌تک و با نرم‌افزار MetaType درست شده است. جدول‌های opentype از جدول‌های نسخه 0.1 قلم persian-modern گرفته شده است و مشکلی ندارند بنابراین مشکلی در CTAN و تک‌لایو نخواهند داشت.

35
عمومی / حذف persian-modern از روی GitHub
« : سپتامبر 04, 2014, 09:05:01 pm »
امروز ایمیل زیر را از طرف GitHub دریافت کردم:
نقل قول
Hello there,

We received a DMCA takedown notice regarding your repository vafak/persian-modern.
As such, we have disabled public access to the repository and its forks.

The notice has been publicly posted at:

https://github.com/github/dmca/blob/master/2014-09-04-Persian-fonts.md

If you believe that your repository was disabled as a result of mistake or misidentification, you have the right to file a counter notice and have the repository reinstated. Our help article at https://help.github.com/dmca provides more details on the counter-notice procedure. If you have any questions about the process or the risks in filing a counter notice, we suggest that you consult with a lawyer.

Thanks,
The GitHub Team
دلایل ایشون رو بصورت یک تصویر هم ضمیمه کرده‌ام. من هم در پاسخ جواب زیر را دادم؛
نقل قول
Hi

This is really funny. The person who claimed that I have copied from him, he has himself copied the fonts from me. My fonts were first published in 2011 but he started working on his fonts in mid 2012. The reason why my fonts were removed from CTAN and TeXLive was because they could not technically and legally find if I copied from his fonts or if he copied from my fonts; if you have any doubt, I can send you exact verbatim email. On the other hand, I should let you know that this person has a fake identity and is pretending to be someone else.

There is a court case against him which is pending. My lawyer in Iran has summated a complaint against this person but his real identity is unknown and the police yet is investigating his real identity. Since the court case is pending and no result yet, I will remove persian-modern repository myself until the case is settled in the court.

بنابراین تا روشن شدن نتیجه دادگاه، خودم persian-modern را از روی GitHub حذف کردم.


36
زی‌تک / نسخه 15.3 bidi
« : سپتامبر 04, 2014, 11:09:37 am »
نسخه 15.3 bidi در CTAN آپلود شد. در این نسخه مشکل شماره فرمول هنگام استفاده از empheq حل شده است:

http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=6899.msg35207#msg35207

37
زی‌تک / نسخه 14.3 xepersian
« : سپتامبر 04, 2014, 09:55:10 am »
نسخه 14.3 xepersian در CTAN آپلود شد. تنها تغییر بروزرسانی xepersian با نسخه 4.11 بسته glossaries است.

38
به واسطه تعدادی از اقوام که در ایران زندگی می‌کنند و بچه‌هایشان امسال پیش‌دانشگاهی هسند. امروز نگاهی به کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال دوره پیش‌دانشگاهی انداختم. حروف‌چینی این کتاب‌ها به نظر با word انجام شده و بسیار بد است که خواننده هیچ رغبتی به خواندن کتاب ندارد. اگر می‌شد کاری کرد که آموزش و پرورش این گونه کتاب‌ها را در سال‌های آینده با تک حروف‌چینی کند، بسیار عالی می‌شد.

39
عمومی / کمک مالی به یک خانواده نیازمند
« : سپتامبر 02, 2014, 07:32:04 am »
من هرگز از زی‌پرشین یا سایر کارهایی که کرده‌ام قصد پول درآوردن نداشته‌ام. پول و شهرت کوچکترین ارزشی برای من ندارد.

 دیروز در مورد یک خانواده ایرانی که در یکی از نقاط پائین شهر تهران مستأجر هستند و وضعیت مالی خیلی بدی دارند از یکی از دوستان شنیدم. پدر خانواده به دلایلی (که خودم نمی‌دانم و برایم هم مهم نیست) در زندان است و سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود. مادر خانواده در یک کارگاه تولیدی کار می‌کند و حقوق بسیار ناچیزی دریافت می‌کند که کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد. تنها برای اجاره منزل کافی است. این خانواده تنها یک فرزند دختر ۱۲ یا ۱۳ ساله دارند. آز آنجایی که برای مدرسه دولتی، باید مقداری اولش شهریه بدهند و پول لازم را ندارند، دختر ایشون نمی‌تونه حتی به مدرسه بره. بسیاری از شب‌ها این مادر و دختر گرسنه سر به بالین می‌گذارند. حتی در روزهای گرم تابستان، کولر رو روشن نمی‌کنند چون از هزینه آب و برق براشون خیلی سنگین درمیاد.

دیروز وقتی این موضوع را فهمیدم اشک توی چشمهام جمع شد. تصمیم گرفتم که کارم رو روی تک ادامه بدهم نه به خاطر خودم بلکه به خاطر حمایت از چنین خانواده‌هایی. تصمیم گرفتم تا جایی که برام مقدوره به این خانواده کمک کنم. اگر شما هم دوست دارید که من روی تک کار کنم و پولی می‌خواهید برای زی‌پرشین یا غیره اهدا کنید، ازتون می‌خوام این پول رو به این خانواده بدهید تا مشکلات کمتری داشته باشند و این دختر ۱۲ یا ۱۳ ساله که مثل خواهرمون برامون عزیزه بتونه به مدرسه بره و درس بخونه.

اگر به گفته‌های من اعتماد ندارید می‌تونم آدرس محل زندگی این خانواده را به شما بدهم تا خودتون برید و تحقیق کنید.

از اونجایی که privacy این خانواده برای من مهمه، نامی ازشون نبردم. هر شخصی که دوست داشت کمکی در حد توانش بکنه، خواهش می‌کنم به من ایمیل بزنید تا شماره حساب بانکی این خانم رو بهتون بدم. اگر هم شخصی رو میشناسید که میتونه بهشون کمک کنه، خواهش می‌کنم اونها رو هم اطلاع بدهید بهشون.

هر شخصی که به این خانواده کمک کنه به من و زی‌پرشین کمک کرده و محبتش رو هرگز فراموش نخواهم کرد.

ایمیل من: vafak@me.com


40
آقای مهران با من تماس گرفتند و از نگهداری بسته‌های من منصرف شدند. علت ایشون این است که این بسته‌ها مرتباً احتیاج به بروزرسانی دارند و وقت زیادی از ایشون می‌گیرند دلیل دیگر ایشون ناآشنا بودنشون با پیچیدگی‌های ماکرونویسی برای حروف‌چینی دو جهته بود.

در حال حاضر بسته‌ها بدون نگهدارنده می‌باشد. تنها راه‌حلی که به نظرم می‌رسد این است که یا آقای فرشاد ترابی یا آقای موسوی ندوشنی یا هر شخص دیگری قبول زحمت کرده و از بسته‌ه نگهداری کنند. چنانچه شخصی قبول کند من هم کمک خواهم کرد. در ابتدا این شخص مسئول کارهای administrative (مانند بروزرسانی در CTAN و سایر کارها) باشد و من هم در کد نوشتن کمک می‌کنم تا زمانی که خودش راه بیفتد و بتواند کد بنویسد. البته من دیگر بصورت رسمی مسئول بسته‌ها نخواهم بود بلکه فقط کمک می‌کنم.

41
زی‌تک / کلاس bidipresentation
« : سپتامبر 01, 2014, 12:28:20 pm »
در پاسخ به تعدادی ایمیل در ارتباط با کلاس bidipresentation و مجوز آن که از تک‌لایو حذف شده اینکه اشکال داره یا نداره استفاده ازش.

من در طول ۷ سال نگهداری زی‌پرشین آنقدر ضرر معنوی کرده‌ام که مادیات جایی ندارد. من مجوز کلاس bidipresentation را بصورت public domain درآوردم. من نسخه جدید این کلاس را ندارم. تنها دو نفر آقای سید سعید موسوی ندوشنی و آقای ابوافضل دیانت این کلاس را دارند. چنانچه یکی از دوستان کلاس فوق را در CTAN بگذارند تا سایرین از آن استفاده کنند، ممنون خواهم شد. احتیاجی به ذکر نام من نیست، می‌توانید بسته را با نام خود منتشر کنید.

42
تازه‌ها / Announcements
« : اوت 29, 2014, 05:43:44 pm »
After being active in the TeX community for almost 20 years, I have decided that it is a good time to resign as a TeX developer; therefore I have officially quitted the TeX world.

Zal Mehran (a very knowledgeable TeXhacker; someone who knows TeX much better than I do) has accepted to maintain my packages. From this moment, I shall have nothing to do with TeX and my packages (bidi, xepersian, persian-modern, lollipop, etc). Zal Mehran will now be responsible for miantaing/developing all my packages; any concern/questions about my packages should be addressed to him. He is not a member of this forum; I asked him if he could join the forum but he declined. He can be contacted at zal.mehran@gmail.com.

I also have let CTAN people know about this.

43
فایل جلسه اول کلاس تک (نسخه جدید) از لینک زیر قابل دسترسی است:

http://parsilatex.com/workshops/tex/tex-lecture-1.zip

چنانچه سوالی در مورد محتوای خود این جلسه یا تمرین‌ها دارید، در همین پست سوال خود را مطرح کنید.

44
با توجه به اینکه خود من مقداری مشکل فنی داشتم و یکی دو نفر دیگر هم خواهان شرکت در کلاس بودند، روز کلاس را از پنجشنبه به شنبه تغییر داده‌ام.

جلسه اول کلاس تک در حال upload شدن است. جلسه اول متافونت هم فردا قابل دسترسی خواهد بود. از تاخیر پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنم.

45
هدف این پست حمله شخصی نیست، تنها توضیح برای روشن شدن موضوع است.

هنگامی که قلم‌های persian-hm از CTAN حذف شدند، dma8hm1334 به هیچ وجه در تالار اطلاع رسانی نکرد که قلم‌هایش حذف شدند. این من بودم که در پست پائین این موضوع را مطرح کردم:

http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=4787.0

در همون پست ایشون دو گفته وجود دارد که عدم صداقت ایشون رو به روشنی نشنون می‌ده. گفته اولشون این بود که:
نقل قول
ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی شما، مسئولین TeXLive مدّعی هستند که مجموعهٔ فونت‌های FarsiTeX و X Series 2 را نمی‌توان در اروپا،
آمریکا و ... توزیع نمود.  بنابراین فونت‌های persian-hm-ftx و persian-hm-xbs را که از این فونت‌ها مشتق شده‌اند نیز فقط می‌توان
در ایران توزیع نمود.
گفته ایشون یک دروغ محض بود. علت اصلی حذف قلم‌های ایشون در لیست texlive-build بود که Khaled Hosny و Jonathan Kew اعلام کردند که ایشون قلم‌هاشون رو کپی کردند:

http://tug.org/pipermail/tlbuild/2013q2/002649.html

http://tug.org/pipermail/tlbuild/2013q2/002650.html

در پست بالا علت اصلی حذف قلم را می‌توان پیدا کرد:

۱) کپی کردن قلم بدر

۲) کپی کردن گلیف‌های لاتین از قلم palatino در سیستم عامل مک

۳) کپی کردن لوگوی Apple

گفته دوم ایشون این بود که خودشون خواستند قلم‌های ایشون از CTAN حذف بشه:
نقل قول
لذا علاوه بر TeXLive، حسب درخواست اینجانب این فونت‌ها از سایت CTAN نیز حذف خواهند شد.
این هم باز یک دروغ محض بود. هنگامی که قلم‌ها از تک‌لایو حذف شوند، بصورت خودکار از CTAN نیز حذف خواهد شد.

من در اینجا کاری با سوءاستفاده ایشون و جعل نام‌ حسین موحدیان، مرده نشان دادنش و استفاده از نامهای ساختگی کاربری tubizi و afsaneh1370 ندارم. شاکی پرونده ایشون اینجا شخص دیگری هست که از نام و اعتبارش سوءاستفاده شده و هیچ ربطی هم به من ندارد.


صفحه: 1 2 [3] 4 5 ... 26