کانتکست CONTEXT > کانتکست CONTEXT

تهیه اسلاید با کانتکست

<< < (2/5) > >>

امیرمسعود:
به جون مادرم قصد بی‌احترامی یا نادیده گرفتن زحمت‌های آقا وفا رو ندارم! :) فرمودید یکی از محدودیت‌های این کلاس را نام ببرم؟ نخست باید توضیح بدهم که این محدودیت‌ها در مقایسه با beamer تعریف می‌شوند، یعنی در حالت آرمانی دوست دارم این کلاس همهٔ ویژگی‌های خوب beamer را داشته باشد که الان ندارد. برای نمونه، فرمان pause که در beamer هست، در bidipresentation نیست. می‌دانم که کلاس beamer با بستهٔ bidi کلی مشکل دارد. ولی به هر حال کاربر هستم و زیاده‌خواه!

مشکلات زیادی هم دربارهٔ تصویر زمینه (background) در اسلایدها داشتم که در یک موضوع دیگر، یعنی در اینجا
http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=341.0
آن را نوشته‌ام. البته دوستم یک راه دیگر برای مشکل تصویر زمینه به کمک بستهٔ watermark یافته است که هرچند مشکل را کامل حل نمی‌کند، ولی اوضاع را کمی بهتر کرده است. آن راه‌حل را در همان موضوع می‌فرستم.

d.edalat:

--- نقل قول از: زهرا در مارس 03, 2010, 01:25:30 pm ---من چیزی خاصی در این اسلایدها نمی‌بینم. بسته bidipresentation هیچ تفاوتی با اینی که شما فرستاده‌اید ندارد. وقتی که بسته bidi موتور luatex را پشتیبانی کند، آن موقع می‌توان اسلایدها را به زیبایی با beamer ساخت که یک نمونه یکتا خواهد بود. در  ثانی هک کردن کد، یک مزیت است و یک هنر به حساب می‌اید.

--- End quote ---

هک کردن اگر هم یک مزیت باشد این مزیتی برای اپن‌سورس محسوب می‌شود که سورس را به اشتراک می‌گذارد نه برای هکر. هنر بودنش هم بماند تا ببینیم کاربرد و کیفیت خروجی چیست و چقدر باگ دارد.
فعلا که زی‌پرشین در این مقوله می‌لنگد.
 اگر عیب را نبینید، چطور می‌خواهید رفعش کنید؟

vafa:

--- نقل قول از: d.edalat در مارس 04, 2010, 12:18:58 pm ---هک کردن اگر هم یک مزیت باشد این مزیتی برای اپن‌سورس محسوب می‌شود که سورس را به اشتراک می‌گذارد نه برای هکر. هنر بودنش هم بماند تا ببینیم کاربرد و کیفیت خروجی چیست و چقدر باگ دارد.
فعلا که زی‌پرشین در این مقوله می‌لنگد.
 اگر عیب را نبینید، چطور می‌خواهید رفعش کنید؟

--- End quote ---
فکر نمی‌کنم شما معیار مناسبی برای سنجش این موضوع انتخاب کرده‌اید؟ همچنین فکر نمی‌کنم با عدالت  قضاوت می‌کنید؟ کانتکست بر روی زی‌تک و بسته bidi بر روی زی‌تک را با هم مقایسه کنید و آن موقع معنی لنگیدن واضح خواهد شد؟ عیب مربوط به bidi نیست بلکه مشکل زی‌تک در حروف‌چینی دوجهته می‌باشد. به علاوه با تمام محدودیتها و باگهای حروف‌چینی دوجهته در زی‌تک، بستهٔ bidi بستر بسیار مناسبی را برای حروف‌چینی دوجهته فراهم کرده است.

vafa:

--- نقل قول از: امیرمسعود در مارس 03, 2010, 06:24:18 pm ---به جون مادرم قصد بی‌احترامی یا نادیده گرفتن زحمت‌های آقا وفا رو ندارم! :)

--- End quote ---
زیاد مهم نیست. من دیگر اینقدر شنیده‌ام عادت کرده‌ام یا بهتر بگم پوست‌کلفت شده‌ام.

--- نقل قول --- فرمودید یکی از محدودیت‌های این کلاس را نام ببرم؟ نخست باید توضیح بدهم که این محدودیت‌ها در مقایسه با beamer تعریف می‌شوند، یعنی در حالت آرمانی دوست دارم این کلاس همهٔ ویژگی‌های خوب beamer را داشته باشد که الان ندارد. برای نمونه، فرمان pause که در beamer هست، در bidipresentation نیست. می‌دانم که کلاس beamer با بستهٔ bidi کلی مشکل دارد. ولی به هر حال کاربر هستم و زیاده‌خواه!

--- End quote ---
حق با شماست. ولی شما باید کاتکست بر روی زی‌تک با bidi را مقایسه کنید نه کانتکست بر روی luatex و bidi. پشتیبانی beamer در حروف‌چینی دوجهته بر روی زی‌تک ارزش کارکردن ندارد یا حداقل من وقتش را ندارم. همان بهتر است که پشتبانی از luatex بر روی bidi اضافه شود و این کار خودکار انجام خواهد شد.

در ادامه من تولید‌کننده هستم نه مصرف‌کننده.

--- نقل قول ---مشکلات زیادی هم دربارهٔ تصویر زمینه (background) در اسلایدها داشتم که در یک موضوع دیگر، یعنی در اینجا
http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=341.0
آن را نوشته‌ام. البته دوستم یک راه دیگر برای مشکل تصویر زمینه به کمک بستهٔ watermark یافته است که هرچند مشکل را کامل حل نمی‌کند، ولی اوضاع را کمی بهتر کرده است. آن راه‌حل را در همان موضوع می‌فرستم.

--- End quote ---
این به این خاطر است که تصویر مناسبی را انتخاب نکرده‌اید. اگر امروز وقت کردم، یک نمونه را درست می‌کنم و می‌فرستم.

مهدی امیدعلی:

--- نقل قول از: زهرا در مارس 04, 2010, 01:16:29 pm ---زیاد مهم نیست. من دیگر اینقدر شنیده‌ام عادت کرده‌ام یا بهتر بگم پوست‌کلفت شده‌ام.حق با شماست. ولی شما باید کاتکست بر روی زی‌تک با bidi را مقایسه کنید نه کانتکست بر روی luatex و bidi. پشتیبانی beamer در حروف‌چینی دوجهته بر روی زی‌تک ارزش کارکردن ندارد یا حداقل من وقتش را ندارم. همان بهتر است که پشتبانی از luatex بر روی bidi اضافه شود و این کار خودکار انجام خواهد شد.

در ادامه من تولید‌کننده هستم نه مصرف‌کننده.این به این خاطر است که تصویر مناسبی را انتخاب نکرده‌اید. اگر امروز وقت کردم، یک نمونه را درست می‌کنم و می‌فرستم.

--- End quote ---
دو موضوع موتور حروف‌چینی و بسته ماکرو باید از هم جدا بررسی شوند. برای XeContext هنوز مدولی (معادل بسته در لاتک، به بسته های مناسب کانتکست مدول می‌گویند) مانند بیدی نوشته نشده است. اگر این کار انجام شود آنوقت می‌توان توانایی کانتکست و لاتک را (هر دو برروی موتور زیتک) در تایپ دوجهته بررسی کرد. اگر بعدا بیدی از لواتک پشتیبانی کند آنوقت می‌توان امکانات آنرا با MKIV=Context+Luatex مقابسه کرد.

خارج از این مطلب، روند پذیرش کانتکست به جای لاتک دقیقاً شبیه روند پذیرش لاتک به جای word است. اگر بتونید به عدم تمایل درونیتان برای یادگیری یک چیز جدید غلبه کنید از مزایاش بهره‌مند می‌شید. این مطلب رو کنوث به خوبی در ابتدای کتاب تک خودش گفته که کسی که قانع کردن یک نفر برای یادگیری زبان دوم برنامه‌نویسی خیلی سخته. ولی همینکه زبان دوم را یادگرفت می‌فهمه که هر زبانی توانایی و امکانات خودش رو داره و بعد از اون به راحتی زبان‌های جدید رو می‌پذیره.

کنترل

[0] صندوق پستی

[#] صفحه بعدی

[*] صفحه قبلی

Go to full version