سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - vafa

صفحه: [1] 2 3 ... 26
1
برای تبدیل ساناد تک به html چندین ابزار وجود دارد مانند latex2html یا tex4ht و غیره. متأسفانه بیشتر این برنامه‌ها برنامه‌های سومی هستند که باید جداگانه نصب کنید و خود تک این تبدیل تک به html را انجام نمی‌دهد، گذشته از آن هیچکدام از این بسته‌ها با یونیکد، حروف‌چینی راست به چپ و زبان پارسی سازگار نیستند.

بسته htmltex بسته تجاری است که در حال نوشتن آن هستم. با استفاده از این بسته به راحتی می‌توانید اسناد تک خود را به html تبدیل کنید. این بسته از هیچ ابزار سومی استفاده نمی‌کند و تمام کارها توسط خود تک انجام می‌شود. به عنوان مثال به راحتی می‌توانید زبان و جهت کلی فایل html را مشخص کنید:
\usepackage[language=fa, direction=rtl]{htmltex}
بسته تمام دستورات لاتک و زی‌پرشین را از نو تعریف می‌کند و به جز کد تک، کد html نیز در فایل filename.html نوشته می‌شود. برای ریاضیات از Mathjax استفاده می‌کند هم برای زیبایی بیشتر و هم برای نیاز کمتر به تغییرات در دستورات. زمانی که قلم نوشتار خود را تغییر می‌دهید، قلم نوشتار در html نیز تغییر خواهد کرد.

به عنوان مثال، زمانی که که می‌نویسید:
\section{یک عنوان}
در فایل html کد زیر قرار می‌گیرد:
<h1>یه عنوان</h1>

2
تازه‌ها / تغییر فرمت TeXNameh و یک مطلب دیگر
« : اكتبر 17, 2014, 05:00:52 pm »
فرمت texnameh را از اسلاید به کتاب تغییر داده‌ام. آن را تا جایی که الان نوشته‌ام پیوست می‌کنم. در ضمن انجمن ریاضی آمریکا هم اجازه استفاده از مطالب کتاب را داده است. متن زیر کپی ایمیل انجمن ریاضی آمریکا است:
Dear Vafa,
 
Thank you for your patience in awaiting my reply. Since you have already obtained permission from the author, the AMS has no objections to the use of material from The TeXbook and The METAFONTbook that you have proposed in your message of October 9, 2014. Below please find an official notice of permission from the AMS.
 
Please note that you should also contact Addison Wesley (which is now an imprint of Pearson Education) for their consent, as AMS cannot provide consent on their behalf, and they are the co-publishers and current distributors of these books. You may forward this email to the permissions department at Pearson (permissions@pearson.com), along with your request so that they can see that AMS, as the copyright holder of these books, has already granted permission.
 
Notice of permission:
This email may serve as official notification that permission has been granted to Vafa Khalighi by the American Mathematical Society (AMS) to reference and use specific examples contained within the The TeXbook and The METAFONTbook in a collection of lecture notes in the Farsi language about TeX and METAFONT, to be published electronically at http://texnameh.sourceforge.net/ (TeX notes) and http://mfnameh.sourceforge.net/ (METAFONT notes), provided that the following conditions are met:
1.                The material to be used has appeared in our publication without credit or acknowledgement to another source;
2.                You also receive consent from the co-publisher, Addison–Wesley Publishing Company; and
3.                Full credit to The TeXbook and The METAFONTbook is clearly and appropriately acknowledged and appears with each set of lectures notes which reference material from the books and/or from which specific examples are used. These acknowledgements should include the following information:
·     Donald E. Knuth, The TeXbook; © 1984, 1986 by the American Mathematical Society. This book is published jointly by the American Mathematical Society and Addison–Wesley Publishing Company. All rights reserved. Material from this publication is used here by permission of the publishers.
·     Donald E. Knuth, The METAFONTbook; © 1986 by the American Mathematical Society. This book is published jointly by the American Mathematical Society and Addison–Wesley Publishing Company. All rights reserved. Material from this publication is used here by permission of the publishers.
 
This permission is for non-exclusive, Farsi-language, worldwide, electronic-only rights for publication at the following URLs: http://texnameh.sourceforge.net/ (TeX notes) and http://mfnameh.sourceforge.net/ (METAFONT notes), provided the above conditions are met. Any rights not specifically granted herein are reserved by AMS and require additional permissions.
 
Sincerely,
 
Erin Buck
 
Erin M. Buck
Assistant to the Publisher
American Mathematical Society
201 Charles Street
Providence, RI 02904
 
401-455-4141
emb@ams.org

3
متأسفانه من در تخمین مدت زمانی که نوشتن این جزوه‌ها می‌گیرد اشتباه کردم. برعکس تصور من نوشتن جزوه‌ها مدت زمان زیادی می‌گیرد و بنابراین تکمیل کردن هر دو کلاس با هم در یک زمان برایم مقدور نیست. بنابراین تصمیم گرفته‌ام اول کلاس تک را تمام کنم و سپس بعد از اتمام کلاس تک، شروع به کلاس متافونت کنم.

4
برای افرادی که هنوز عضو لیست پستی نشده‌اند:

جلسه چهارم از لینک همیشگی:

http://texnameh.sourceforge.net/

قابل دسترسی است.

5
در سایت‌های

http://texnameh.sourceforge.net/

و

http://mfnameh.sourceforge.net/

مطلب جدیدی با عنوان «فهرست پستی» قرار داده شده است که می‌توانید آن را بخوانید. برای هر کلاس یک لیست پستی (mailing list) وجود دارد که برای پرسیدن سوال باید در آن لیست عضو شوید و سوال بپرسید. در کل برای دو کلاس تک و متافونت دو لیست پستی متفاوت وجود دارد. چنانچه مطالب جلسه جدید آماده باشد در همین لیست‌های مربوطه اعلام می‌شود. بنابراین دیگر مطلبی در این تالار در ارتباط با کلاس تک و متافونت قرار نخواهد گرفت.

این لیست‌ها تازه ایجاد شده‌اند و احتمالاً باید ۲ یا ۳ ساعت بعد از زمان ارسال این پست اقدام به عضو شدن در این دو لیست پستی نمایید.

6
جلسه سوم از لینک همیشگی:

http://texnameh.sourceforge.net/

قابل دسترسی است.

7
این پست در پاسخ به دروغ‌های dma8hm1334 شیاد که با استفاده از حیله‌های کثیف و پست سعی در فریب دیگران دارد ایجاد شده است.

اول اینکه این قلم‌ها در CTAN وجود دارند. سیاست تک‌لایو و میک‌تک برای قرار دادن یک بسته در توزیع خود کمی متفاوت است. میک‌تک اگر چه در تئوری سیاستش این است که بسته‌ها باید آزاد باشند (نه تنها آزاد در استفاده بلکه آزاد در تغییر)، در عمل این سیاست را چندان عمل نمی‌کند و بسته‌های غیر آزاد هم در توزیع میک‌تک وجود دارند که در توزیع تک‌لایو وجود ندارند.

در صورتی که تک‌لایو بصورا سرسختانه این سیاست را دنبال می‌کند. در اینجا هدف این نبود که بگویم قلم‌های پریسا آزاد نیستند بلکه هدف تنها بیان تفاوت تک‌لایو و میک‌تک بود.

قلم‌ها در توزیع میک‌تک قرار دارند. همانگونه که بیان کرده‌ام سورس متافونت قلم‌ها از نو بازبینی شدند تا با متاپست قابل پردازش باشند، با این کار کیفیت گلیف‌ها بسیار بهبود یافته است در صورتی که برای قلم persian-modern این کار توسط نرم‌افزار autotrace  و از روی سورس متافونت ایجاد شده بود. افرادی که به اندازه کافی متافونت و متاپست می‌دانند، این امر برایشان بدیهی است و همینطور می‌دانند که خروجی متافونت bitmap است در صورتیکه خروجی متاپست vector می‌باشد. تعدادی از دستورات بدوی متافونت در متاپست وجود ندارند به عنوان مثال پارامتر weight در متافونت وجود دارد اما در متاپست وجود ندارد. گذشته از این در تعریف کاراکترهای یک قلم در متافونت ممکن است از دستور erase استفاده شده باشد، استفاده از این دستور در متاپست باعث می‌شود تا قسمتی از گلیف به شکل سپید در بیایید که چندان خوش‌آیند نیست بنابراین از نو نوشتن سورس متفونت قلم‌های علمی فارسی‌تک الزامی بود تا مشکلی در هنگام پردازش ان با متاپست وجود نداشته باشد.

هنگامی که برای اولین بار قلم پریسا در CTAN قرار گرفت، مجوز قلم‌ها OFL یا همان Open Font License بود. قلم‌های علمی فارسی‌تک مجوز مشخصی ندارد و یک فرد می‌تواند فرض کند که مجوز این قلم‌ها GPL است (مجوز خود نرم‌افزار فارسی‌تک). طبق مجوز GPL این قلم‌ها باید دوباره با مجوز GPL منتشر شوند نه مجوز OFL. Karl Berry ایمیلی به من زد و از مجوز قلم‌های اصلی فارسی‌تک پرسید و من و او به این نتیجه رسیدیم که می‌توان فرض کرد که مجوز این قلم‌ها GPL است و بنابراین من نسخه جدیدی از قلم‌های پریسا را به CTAN دادم که در آن خود قلم‌ها هیچ تغییری نکردند اما مجوز به GPL تغییر کرد. مورد دیگر آن است که در حال حاضر برای گلیف‌های لاتین در قلم پریسا از گلیف‌های قلم Latin Modern استفاده شده است و مجوز این قلم LPPL است که با GPL سازگار نیست. هرچند Karl Berry گفت که در این مورد سخت‌گیری نخواهد کرد و قلم‌ها را به تک‌لایو خواهد افزود. در ایمیل بعدی که به او نوشتم بیان کردم که تصمیم گرفته‌ام به جای قلم‌های علمی فارسی‌تک از قلم‌های آذین فارسی‌تک استفاده کنم و برای گلیف‌های لاتین از قلم Computer Modern که متأسفانه تا به امروز فرصت این کار را نداشته‌ام و احتمالاً Karl Berry هم منتظر نسخه جدید قلم‌هاست تا آن‌ها را به تک‌لایو بیفزاید.

هر شخصی که دوست داشته باشد می‌تواند با Karl Berry با آدرس ایمیل karl@freefriends.org تماس بگیرید و از چند و چون ماجرا آگاه شود، انگاه آن را با گفته‌های من در این پست مقایسه کند و ببیند که چه شخصی صداقت دارد و چه شخصی بی‌شرمانه سعی در فریب دیگران دارد.

8
در

http://texnameh.sourceforge.net/

و

http://mfnameh.sourceforge.net/

مطلبی با عنوان «آیا این جزوه‌ها قانونی هستند؟» وجود دارد که اشخاصی که علاقه به بحث قانونی داستان دارند، می‌توانند آن را مطالعه کنند.

9
این پست در جواب به سوال‌هایی که درباره تعداد جلسات و مدت کلاس تک و متافونت پرسیده شده است، ایجاد شده است.

تعداد جلسات: در کل تعداد ۳۳ جلسه درس برای تک و ۳۳ جلسه درس برای متافونت وجود خواهد داشت.

مدت زمان تکمیل: حدوداً اوایل فوریه ۲۰۱۵، هر دو کلاس تمام می‌شود (یعنی چیزی حدود ۱۲۰ روز دیگر).

10
جلسه دوم از لینک همیشگی:

http://texnameh.sourceforge.net/

قابل دسترسی است.

11
فایل از آدرس زیر قایل دریافت می‌باشد:

https://github.com/persian-tex/mf-course/blob/master/lecture-1/mf-lecture-1.pdf?raw=true

12
فایل جلسه اول از لینک زیر قابل دریافت است:

https://github.com/persian-tex/tex-course/blob/master/lecture-1/tex-lecture-1.pdf?raw=true

13
فایل‌های کلاس تک در آدرس

https://github.com/persian-tex/tex-course

و فایل‌های کلاس متفونت در آدرس

https://github.com/persian-tex/mf-course

در دسترس خواهند بود.

چند نکته

۱) فایل جلسه اول جمعه این هفته قابل دسترسی خواهد بود.

۲) فایل هر جلسه جمعه هر هفته در همان آدرس بالا و در پوشه مربوطه خواهد بود. به عنوان مثال فایل جلسه چهارم در پوشه lecture-4 خواهد بود.

۳) چنانچه مشکل تایپی/مفهومی در فایل‌ها وجود داشت لطفاً از github برای گزارش مشکل استفاده کنید. از تالار فقط برای پرسش و بحث درباره مفاهیم همان جلسه درس استفاده کنید.

14
زی‌تک / نسخه 0.3 کلاس bidipresentation
« : سپتامبر 26, 2014, 10:04:31 am »
تازه به CTAN داده شده.

لیست تغییرات:

۱) از نسخه‌ای که به آقای موسوی و دیانت داده بودم، دو مشکل زیر درست شده است:

    آ) حل بروز خطا در صورت فراخوانی بسته amsmath
   ب) حل مشکل با بسته bidi-atbegshi

۲) قرار دادن نمونه sample.tex در بسته. این نمونه از نمونه‌هایی که قبلاً در تالار فرستاده بودم درست شده است. همه نمونه‌ها را در قالب یک نمونه ترکیب کرده‌ام.

15
زی‌تک / نسخه 15.2 بسته xepersian
« : سپتامبر 26, 2014, 08:39:30 am »
این نسخه تازه به CTAN داده شده است.

لیست تغییرات

۱) گزینه‌های preloadtextfont و preloadedlatintextfont و سایر گزینه‌های مشابه حذف شذه‌اند.

۲) قلم پیش‌فرض لاتین بصورت خودکار فراخوانی می‌شود.

۳) گزینه جدیدی به نام defaultlatinfontfeatures وجود دارد که با آن می‌توانید ویژگی‌های قلم اصلی لاتین متن را مشخص کنید.

۴) در صورت عدم استفاده از \settextfont خطای موجود مقداری تغییر یافته است (حذف اینکه از گزینه preloadedtextfont استفاده کنید).

صفحه: [1] 2 3 ... 26