لاتک LATEX > اسلاید Beamer

چرا اسلایدهایتان را با لاتک طراحی می‌کنید؟

(1/4) > >>

khajavi:
راستش چند روزی هست شیفتهٔ بستهٔ لاتک شده ام، مخصوصاً برای نوشتن مقالات. یعنی شک ندارم هیچ نرم‌افزار دیگری به  قدرت لاتک و کلاً تک را در زمینهٔ حروفچینی مقالات ندارد.

حدود یک روز وقت داشتم که اسلایدهایم را آماده کنم، طبق معمول وقتی شیفتهٔ نرم افزاری می‌شوم دوست دارم تمام کارهام را با اون انجام بدم، شروع کردم به طراحی اسلایدهام با لاتک، پس از سر و کله زدن با کلاس‌های مختلف پکیج beamer و کلاس bidipersian؟! کلاً بیخیال ساخت اسلاید با لاتک شدم.

به نتیجه و اعتقاد رسیده‌ام که هر نرم‌افزاری کاربردی دارد و به نظرم لاتک هنوز مجهز به کلاس مناسبی برای ساخت اسلاید نشده، البته شاید اساتید از این حرف من خرده بگیرند، دلیلی که برای این حرفم دارم این هست که:

گرافیک و ظاهر و جذابیت اسلاید بسیار حساس‌تر و مهم‌تر از محتوای اسلاید هست. اسلاید معمولاً متون و عبارات خلاصه‌است که باعث یادآوری مطالبی برای ارائه کننده می‌شود، همین. حالا شما فرض کنید بخواهید به یک گرافیست بگید از این به بعد به جای کار با نرم افزار ویرایشگر عکس باید کد بزنی. آیا این  کار منطقیه؟

آخر سر هم یک اسلاید بسیار با کیفیت با OpenOffice.org طراحی کردم.

اگر کسی از من بپرسد چرا برای نوشتن مقالات به جای آفیس از لاتک استفاده می‌کنم؟ جواب خواهم داد چون نیازی نیست نگران ظاهر مقاله‌ام باشم، لاتک همهٔ کارها را برایم انجام خواهد داد.

حال اگر کسی از شما بپرسد چرا  به جای طراحی اسلایدهاتون با آفیس از لاتک استفاده می‌کنید چی جواب میدید؟

vafa:

--- نقل قول از: khajavi در مه 06, 2010, 07:54:39 pm ---حدود یک روز وقت داشتم که اسلایدهایم را آماده کنم، طبق معمول وقتی شیفتهٔ نرم افزاری می‌شوم دوست دارم تمام کارهام را با اون انجام بدم، شروع کردم به طراحی اسلایدهام با لاتک، پس از سر و کله زدن با کلاس‌های مختلف پکیج beamer و کلاس bidipersian؟! کلاً بیخیال ساخت اسلاید با لاتک شدم.
به نتیجه و اعتقاد رسیده‌ام که هر نرم‌افزاری کاربردی دارد و به نظرم لاتک هنوز مجهز به کلاس مناسبی برای ساخت اسلاید نشده،

--- End quote ---
اصلاً ما کلاس bidipersian نداریم. خوب شما نمی‌تونید به این خاطر که نتونستید ازش استفاده کنید، لگد مالش کنید. م

--- نقل قول ---گرافیک و ظاهر و جذابیت اسلاید بسیار حساس‌تر و مهم‌تر از محتوای اسلاید هست. اسلاید معمولاً متون و عبارات خلاصه‌است که باعث یادآوری مطالبی برای ارائه کننده می‌شود، همین. حالا شما فرض کنید بخواهید به یک گرافیست بگید از این به بعد به جای کار با نرم افزار ویرایشگر عکس باید کد بزنی. آیا این  کار منطقیه؟

--- End quote ---
اصلاً چه ربطی داشت؟

--- نقل قول ---آخر سر هم یک اسلاید بسیار با کیفیت با OpenOffice.org طراحی کردم.

--- End quote ---
من حاضرم یا اسلاید با تک بسازم و اسلاید خودم رو با شما مقایسه کنم. به قول Knuth «من امیدوارم بمیرم، قبل از اینکه مجبور باشم از office استفاده کنم».

--- نقل قول ---اگر کسی از من بپرسد چرا برای نوشتن مقالات به جای آفیس از لاتک استفاده می‌کنم؟ جواب خواهم داد چون نیازی نیست نگران ظاهر مقاله‌ام باشم، لاتک همهٔ کارها را برایم انجام خواهد داد.

--- End quote ---
اصلاً چه ربطی داشت؟ شما یک کلمه در مورد لاتک شنیدید و فقط الگوتون رو همین یک کلمه قرار می‌دهید در صورتی که اصلاً این موضوع مهم نیستت. موضوع مهم اینه که تک به شما کیفیت حروف‌چجینی بسیار عالی می‌دهد.

--- نقل قول ---حال اگر کسی از شما بپرسد چرا  به جای طراحی اسلایدهاتون با آفیس از لاتک استفاده می‌کنید چی جواب میدید؟

--- End quote ---
من به شما پیشنهاد می‌کنم هیچ موقع از تک استفاده نکنید چون که شما تنها فرق تک و office را در این می‌بینید که با لاتک شما نیازی ندارید که نگران ظاهر نوشتتون باشید و تک این کار را می‌کند. این مثل این می‌مونه که یک نفر فکر کنه ریاضیات فقط در مورد اعداد و مجهولات است. در واقع این یک دید خیلی کوتاه و باریک نسبت به موضوع هست.

khajavi:
پیشاپیش منتظر چنین برخورد تندی از طرف شما بودم، از اینکه نظرتان در این مورد بیان کردید ممنون. چند نکنه:
۱- وقتی در نوشته‌ای نویسنده بعد از کلمه‌ای علامت ؟! قرار می‌دهد به این معناست که که او در بیان صحیح آن واژه شک و تردید دارد. بله الان با اطمینان می‌تونم صحیحش را به یاد بیارم: bidipresentation
۲- من قصد لگدمالی نداشتم، تنها نظرم را گفتم، اعلام هم کردم که ممکن است از من خرده بگیرید. اگر اشتباهی از بنده سر زده. عذر خواهی می‌کنم
۳- من همچنان از تک برای نوشتن مقالاتم استفاده خواهم کرد، به این دلیل که واقعا کارم را راحت می‌کند، مخصوصا سرعت کار و کیفیتش را بالا خواهد برد.
۵- همچنان منتظر نظرات بقیهٔ دوستان در ارتباط با این موضوع هستم. مخصوصا سوال آخر
پیروز باشید

امیرمسعود:

--- نقل قول از: khajavi در مه 06, 2010, 07:54:39 pm ---حال اگر کسی از شما بپرسد چرا  به جای طراحی اسلایدهاتون با آفیس از لاتک استفاده می‌کنید چی جواب میدید؟

--- End quote ---

برای من مهم‌ترین دلیلش نوشتن فرمول‌هاست. اسلایدهایی که برای کارهای دانشگاهی می‌سازم پر از فرمول هستند و خیلی مکافات است که همهٔ فرمول‌هایی را که در یادداشت‌هایم با لاتک نوشته‌ام در آفیس دوباره وارد کنم.

امیرمسعود:
من هم با حرف میلاد تا حد زیادی موافقم که قدرت لاتک بیشتر در نوشتن مقاله و کتاب خودش را می‌نمایاند و نه در ساخت اسلاید.

همیشه دوست داشتم لاتک می‌توانست با فضای عمودی هم همان انعطاف و قدرتی را نشان دهد که با فضای افقی می‌تواند. منظورم از فضای افقی این است که مثلاً وقتی دارید چیزی را می‌نویسید و طول نوشته از یک سطر بیشتر می‌شود، لاتک با الگوریتم‌های خیلی پیچیده‌ای تصمیم می‌گیرد که سطر را از کجا بشکند که نوشته زیباتر به نظر برسد. ولی بعضی از امکانات بدیهی در فضای عمودی را من در لاتک ندیده‌ام یا بلد نیستم. مثلاً در یک اسلاید سه سطر دارم و می‌خواهم لاتک خودش فاصلهٔ این سه سطر و اندازهٔ قلم‌شان را جوری تنظیم کند که کل صفحه به طور بهینه پر شود. یا فکر کنید که به جز این سه سطر، یک عکس هم دارم و می‌خواهم همهٔ آن‌ها را با هم در اسلایدم بیاورم. من نمی‌دانم چه‌طور (آیا) لاتک می‌تواند چنین کارهایی را بکند؟

کنترل

[0] صندوق پستی

[#] صفحه بعدی

Go to full version