ابزارهای جانبی > قلم‌ها Fonts

قلم هخامنش (گونه true type قلمهای علمی فارسی‌تک)

(1/5) > >>

vafa:
چند وقتی است که با قلمهای فارسی‌تک و چگونگی تولید قلم با استفاده از نرم‌افزار fontforge کار کردم و الان به یک دانش نسبی برای تهیه قلم رسیدم. پروژه‌ای را در bitbucket به نام «هخامنش» شروع کردم که هدفهش تولید قلمهای true type قلمهای علمی فارسی‌تک است. تعداد این قلمها ۱۹۲ تا است که همه نوع قلم در آن وجود دارد منظورم regular, bold, italic, outline و غیره است. فعلاً چیزی به این پروژه اضافه نکرده‌ام اما در اولین فرصت سری اول آن را در bitbucket قرار می‌دهم تا آزمایش کنید. سعیم بر این است که آن را برای تک‌لایو ۲۰۱۱ آماده کنم. همچنین تصمیم بر این است که اگر کاربری قلمی با استفاده از دستور \settextfont معین نکرد، قلم «هخامنش» به عنوان قلم پیش‌فرض استفاده شود. اگر پیشنهادی در این مورد دارید× لطفاً نظر خود را در این پست اعلام کنید.

https://bitbucket.org/vafa/achaemenes/overview

مسهر باقری:
اگر نمونه ای از قلم ها رو در لینک یا اینجا قرار می دادی خیلی خوب میشد ولی با شناختی که از شما در این چهار- پنج سال پیدا کردم باید چیز جالبی باشه.
استفاده از یک قلم پارسی به عنوان قلم پیش فرض هم ایده ی خوبیه.
وفا جان به نوبه ی خودم، از زحمت هایی که میکشی بسیار سپاسگزارم.

vafa:

--- نقل قول از: مسهر باقری در مه 07, 2011, 11:02:42 am ---اگر نمونه ای از قلم ها رو در لینک یا اینجا قرار می دادی خیلی خوب میشد ولی با شناختی که از شما در این چهار- پنج سال پیدا کردم باید چیز جالبی باشه.
استفاده از یک قلم پارسی به عنوان قلم پیش فرض هم ایده ی خوبیه.
وفا جان به نوبه ی خودم، از زحمت هایی که میکشی بسیار سپاسگزارم.

--- End quote ---
فکر نمی‌کنم نمونه‌ای لازم باشه. چون همون قلمهای فارسی‌تک هستند که بر اساس رمزینه یونیکد مرتب شدند.

vafa:

--- نقل قول از: وفا کارن‌پهلو در مه 07, 2011, 11:05:36 am ---فکر نمی‌کنم نمونه‌ای لازم باشه. چون همون قلمهای فارسی‌تک هستند که بر اساس رمزینه یونیکد مرتب شدند.

--- End quote ---
تمام قلمهای فارسی‌تک برحسب رمزینه یونیکد مرتب شده‌اند و همچنین به فرمت ttf تبدیل شده‌اند. تعداد این قلمها ۱۹۲تا است که من اشتباهاً در پست قبلی تعداد آنها را ۴۸ تا ذکر کردم. هنوز این قلمها کامل نیستند  اما مرحله اول کار به اتمام رسیده است. کارهایی که باید انجام شوند به این ترتیب است:
۱- تعدادی از کاراکترها (تعداد خیلی کمی شاید ۵ یا ۶ کاراکتر) در هر قلم در جای نامناسب قرار دارد که این کاراکترها باید در جای مناسب خود قرار بگیرند.
۲- هیچکدام از این قلمها متأسفانه کاراکتر فاصله ندارند که این کاراکتر بایستی به همه آنها اضافه شود.
۳- باید اطلاعات open type به این قلمها اضافه شود مثلاً اینکه اسکریپت عربی دارد، زبان فارسی دارد و غیره.
۴- باید اطلاعاتی به تعدادی از کاراکترها اضافه شود برای مثال اطلاعاتی باید به کاراکتر U+0645 اضافه شود که در این اطلاعات ذکر شود که حرف م می‌تواند و باید از کاراکترهای زیر استفاده کند که در همه قلمها موجود است: U+FEE3 (intial Meem), U+FEE4 (Medial Meem), U+FEE2 (Final Meem), U+FEE1 (Isolated Meem)

این قلمها هم‌اکنون در bitbucket قرار دارند بنابراین اگر دوست داشتید می‌توانید آنها را دریافت کنید و نگاهی به آنها بیندازید.

توجه داشته باشید که فعلاً این قلمها برای استفاده آماده نیستند!

vafa:

--- نقل قول از: وفا کارن‌پهلو در مه 08, 2011, 05:07:50 am ---شما از طریق خط فرمان xelatex را روی فایل تک اجرا کنید، قطعاً مشکلی وجود نخواهد داشت.

--- End quote ---
این هم یک مثال. البته که من فقط یکی از این ۱۹۲ قلم را استفاده کردم ولی شما می‌توانید بقیه را هم امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

کنترل

[0] صندوق پستی

[#] صفحه بعدی

Go to full version