ابزارهای جانبی > قلم‌ها Fonts

پروژهٔ تولید قلم‌های آزاد

(1/7) > >>

مهدی امیدعلی:
در نظر دارم که پروژه‌ای برای تولید قلم‌های آزاد و مناسب حروف‌چینی فارسی ایجاد کنیم که دارای چسبیدگی (kerning) مناسب باشند و مناسب حروف‌چینی کتاب و پایان‌نامه باشند (و یا حتی بیشتر). در این راستا نیاز به یاری همهٔ کسانی داریم که توانایی طراحی حروف و برنامه‌نویسی و آزمایش قلم‌ها دارند. ویژگی‌های کلی این پروژه به این ترتیب است:
۱- قلم‌ها با استفاده از نرم‌افزار fontforge در نهایت ساخته خواهند شد. تنها نیاز است که مشخصات رسم حروف را به نرم‌افزار ارائه دهیم تا نرم‌افزار قلم را برای ما ایجاد کند.
۲- طراحی حروف با استفاده از fontforge یا inkscape و یا هر نرم‌افزار مجهز به طراحی برداری انجام خواهد شد.
۳- برنامه‌نویسی به زبان پایتون انجام خواهد شد برای تعریف چسبیدگی بین حروف و دیگر موارد. سطح برنامه‌نویسی ابتدایی است و نیازی به کارهای پیچیده نیست.
۴- در این پروژه عمده کار ما براساس استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوتر خواهد بود نه صرفا طراحی. بنابراین برنامه‌نویسی بسیار مهم است، هرچند که کار قابل تقسیم است.
منبع کار ما قلم‌های لینوتایپ خواهند بود که نسبت به قلم‌های فارسی موجود، حرفه‌ای‌تر می‌باشند.
در این پروژه، از همدیگر یاد خواهیم گرفت و نیازی نیست که  از قبل اطلاعات خاصی داشته باشید. ولی لازم است که توانایی کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری داشته باشید و یا  استعداد هنری برای طراحی حروف داشته باشید و یا علاقه فراوان داشته باشید که تاریخچهٔ قلم‌های فارسی را مطالعه کنید و با آزمایش و خطا بتوانید مسیر خود را در این راه پیدا کنید.
ملزومات:
۱- نصب نرم‌افزار fontforge بسیار کارگشاست. (نسخه‌ای قابل نصب در ویندوز از این نرم‌افزار موجود است، هر چند توصیه می‌کنم که به دنیای زیبای لینوکس بیایید. به کسانی که عادت به ویندوز دارند توصیه می‌کنم که لینوکس مینت (Linux Mint) را نصب کنند.)
از دوستانی که مایل به یاری هستند خواهش می‌کنم در همین پست، اعلام آمادگی کنند و نظرات خود را بیان کنند تا به نتیجهٔ مناسب برسیم.
از دوستانی که قصد یاری ندارند خواهش می‌کنم که این پست را پاک نگه دارند تا بررسی آن برای دوستان دیگر راحت باشند.

مهدی امیدعلی:
بعد از چند روز بررسی به این نتیجه رسیدم که ممکن است بهترین روش استفاده از متافونت (Metafont) باشد. خروجی متافونت متاسفانه svg نیست ولی با استفاده از mftrace می‌توان از آن svg درست کرد (البته svg حاصل کاملاً بی‌نقص نیست ولی به سادگی می‌توان آن را اصلاح کرد.) مزیت استفاده از متافونت این است که با تغییر چند پارامتر، می‌توان قلم‌های متفاوت و سبک‌های قلم متفاوت را به راحتی ایجاد کرد.

vafa:

--- نقل قول از: مهدی امیدعلی در مارس 27, 2012, 08:24:51 pm ---بعد از چند روز بررسی به این نتیجه رسیدم که ممکن است بهترین روش استفاده از متافونت (Metafont) باشد. خروجی متافونت متاسفانه svg نیست ولی با استفاده از mftrace می‌توان از آن svg درست کرد (البته svg حاصل کاملاً بی‌نقص نیست ولی به سادگی می‌توان آن را اصلاح کرد.) مزیت استفاده از متافونت این است که با تغییر چند پارامتر، می‌توان قلم‌های متفاوت و سبک‌های قلم متفاوت را به راحتی ایجاد کرد.

--- End quote ---
من هم با استفاده از متافونت کاملاً موافقم. البته چند سالی هست که از متافونت استفاده نکردم و تقریباً آن را فراموش کرده‌ام اما سعی می‌کنم تا وقتی پیدا کنم و دوباره کتاب متافونت را بخوانم. راستش من تا به حال از mftrace  برای تبدیل فونت متافونت فارسی‌تک به TTF استفاده کردم و متوجه مشکل خاصی نشدم. اگر mftrace مشکل دارد می‌توانیم از metapost به جای متافونت استفاده کنیم که بسیاری از دستورات متافونت در متاپست قابل اجراست اما اگر تصمیم بر این شد که از متافونت استفاده کنیم کمی زمان‌بر خواهد بود چون حداقل من کمی وقت نیاز دارم تا کتاب متافونت را یک دور بخوانم. یادگرفتن متافونت این خوبی را دارد که اگر کسی یاد گرفت به راحتی می‌تواند انواع تصاویر را در متاپست بکشد.

مهدی امیدعلی:
متافونت بسیار آسان است. من هم اول فکر کردم شاید متاپست بهتر باشد ولی بعید می‌دونم فرمانهای انتخاب قلم در متاپست به کاملی متافونت باشد زیرا متافونت اصولاً برای طراحی قلم درست شده است ولی امیدوارم که اینطور باشد. خروجی mftrace خیلی عالی است ولی بعضی از جاهای خروجی را باید دستی درست کرد زیرا بعضی از اتصالها را کاملاً هموار نمی‌کند.

مهدی امیدعلی:
Asymptote رو هم الان بررسی کردم. قوی‌تر و شاید مناسب‌تر باشه. خروجی svg رو به صورت کامل ارائه می‌ده. صفحهٔ ۴۴ کتاب راهنمای آن یک مثال برای تعریف قلم و رسم براساس یک قلم رو داده که همون چیزی هست که لازم داریم.

کنترل

[0] صندوق پستی

[#] صفحه بعدی

Go to full version