ابزارهای جانبی > قلم‌ها Fonts

چه گونگی ایجاد قلم مایل به چپ در قلم‌های Persian Modern در زی‌پرشین

(1/3) > >>

مهدی نیاکان ‍پاک:
با درود. آقای کارن‌پهلو می‌خواستم از شما بپرسم چرا در قلم‌ پارسی نوین هر وقت از تاکید، موکد، خوابیده  em\ یا هر دستور دیگری که به قلم ایتالیک منجر شود استفاده می‌‌کنم متن به سمت راست خم می‌شود؟ فقط با دستور textiranic\ قلم خوابیده به سمت چپ می‌دهد که آن هم درشت و با دیگر بخش‌های متن ناهم‌گون است و هیچ یک از ماکروهای پرونده روی آن اِعمال نمی‌شود. در حالی که در فارسی‌تک (و یا حتی ‌تک‌پارسی) این گونه نبود و همه‌ی دستورهای معادل ایتالیک به قلم مایل به سمت چپ که از قلم مایل به سمت راست زیباتر است منجر می‌شد. در ضمن چرا این موضوع برای قلم‌های ویندوز هم درست است؟ فقط یک قلم از قلم‌های سری XB به سمت چپ مایل می‌شود و آن XB Zar است. با سپاس پیشاپیش از شما و همه‌ی دوستانی که به پرسش‌های‌ام پاسخ می‌دهند.

vafa:

--- نقل قول از: مهدی نیاکان ‍پاک در آوریل 28, 2012, 08:01:36 am ---با درود. آقای کارن‌پهلو می‌خواستم از شما بپرسم چرا در قلم‌ پارسی نوین هر وقت از تاکید، موکد، خوابیده  em\ یا هر دستور دیگری که به قلم ایتالیک منجر شود استفاده می‌‌کنم متن به سمت راست خم می‌شود؟

--- End quote ---
چون از قلم italic استفاده می‌شود نه oblique.

--- نقل قول ---فقط با دستور textiranic\ قلم خوابیده به سمت چپ می‌دهد

--- End quote ---
یا اینکه می‌توانید از دستور \textsl استفاده کنید که اثری همانند \textiranic دارد. در هر دو این دستورات از قلم oblique استفاده شده.

--- نقل قول --- که آن هم درشت و با دیگر بخش‌های متن ناهم‌گون است و هیچ یک از ماکروهای پرونده روی آن اِعمال نمی‌شود.

--- End quote ---
درشت‌تر نیست همان قلم ایتالیک است اما به سمت مخالف خم شده است. مننظور از اینکه روی ماکروهای پرونده اعمال نمی‌شود چیست؟

--- نقل قول --- در حالی که در فارسی‌تک (و یا حتی ‌تک‌پارسی) این گونه نبود و همه‌ی دستورهای معادل ایتالیک به قلم مایل به سمت چپ که از قلم مایل به سمت راست زیباتر است منجر می‌شد.

--- End quote ---
اشتباه از فارسی‌تک و تک‌پارسی است. در حروف‌چینی باید تفاوت بین قلم italic و oblique باشد که در زی‌پرشین اینگونه است اما در فارسی‌تک و تک‌پارسی نه.

--- نقل قول ---در ضمن چرا این موضوع برای هیچ یک از قلم‌های ویندوز درست نیست. تنها یک قلم از قلم‌های سری XB به سمت چپ مایل می‌شود و آن XB Zar است؟ با سپاس پیشاپیش از شما و همه‌ی دوستانی که به پرسش‌های‌ام پاسخ می‌دهند.

--- End quote ---
نظری در مورد قلمهای ویندوز ندارم. حتماً کوتاه‌اندیشی مولفان تک‌پارسی و فارسی‌تک در مولفان قلمهای ویندوز هم وجود داشته است!

vafa:
همانطور که در پرونده پیوست می‌بینید، هیچ تفاوتی (درشتی، ریزی) در قلمهای عادی، italic و oblique وجود ندارد.

مهدی نیاکان ‍پاک:
آقای کارن‌پهلو سلام. قصد جسارت نداشتم. پرسش من همانند پرسش دانش‌جوی ریاضی‌ای را می‌ماند که سر جلسه‌ی درس در هنگام اثبات قضیه جایی برای‌اش پرسش‌برانگیز است. او می‌داند که برهان قضیه درست است. فقط جایی برای‌اش گنگ است. این پرسش‌ها چیزی از ارزش‌های زی‌پرشین نمی‌کاهد. امّا در ادامه‌ی پرسش‌های‌ام هنگامی که در پیش درآمد می‌نویسم
{settextfont[Scale=0.8]{Persian Modern\ 
این دستور سبب می‌شود که دیگر دستور sl\ یا textsl\ و یا \خوابیده دیگر کار نکند و textiranic\ با دیگر خطوط متن ناهم‌گون باشد.
این هم پرونده‌ی نمونه.

vafa:

--- نقل قول از: مهدی نیاکان ‍پاک در آوریل 28, 2012, 06:25:58 pm ---آقای کارن‌پهلو سلام. قصد جسارت نداشتم. پرسش من همانند پرسش دانش‌جوی ریاضی‌ای را می‌ماند که سر جلسه‌ی درس در هنگام اثبات قضیه جایی برای‌اش پرسش‌برانگیز است. او می‌داند که برهان قضیه درست است. فقط جایی برای‌اش گنگ است. این پرسش‌ها چیزی از ارزش‌های زی‌پرشین نمی‌کاهد. امّا در ادامه‌ی پرسش‌های‌ام هنگامی که در پیش درآمد می‌نویسم
{settextfont[Scale=0.8]{Persian Modern\ 
این دستور سبب می‌شود که دیگر دستور sl\ یا textsl\ و یا \خوابیده دیگر کار نکند و textiranic\ با دیگر خطوط متن ناهم‌گون باشد.
این هم پرونده‌ی نمونه.

--- End quote ---
علت درشت بودن این است که شما تنها قلمهای عادی، ایتالیک و سیاه را با مقیاس ۰.۸ فراخوانی می‌کنید در حالی که زی‌پرشین بصورت خودکار قلم oblique را با مقیاس ۱ فراخوانی می‌کند. احتیاجی به فراخوانی قلم Persian Modern نیست زیرا که زی‌پرشین این کار را خود می‌کند. شما حتی نیاز ندارید قلم را نصب کنید. همه این موارد در راهنما زی‌پرشین با توضیحات کامل درج شده است.

کنترل

[0] صندوق پستی

[#] صفحه بعدی

Go to full version