سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - محمد چهارسوقی

صفحه: [1] 2 3 4
1
سلام
 فکر می‌کردم هایلات کردن راه حل ساده‌ای داشته باشه اما متاسفانه راه حل مناسبی پیدا نکردم. ابتدا از colorbox استفاده می‌کردم اما توی wrapping مشکل داره. بعد در اینترنت جستجو کردم فهمیدم میشه ازبسته‌ای به نام soul استفاده کرد که از اون استفاده کردم. متن انگلیسی رو به درستی هایلایت می‌کنه اما در مورد متون فارسی به درستی کار انجام نمی‌ده. آیا من در جایی اشتباه کردم و یا نیاز به تغییراتی هست؟

آیا استفاده از بسته soul راه حل مناسبی است؟
به طور کلی چطور میشه قسمتی از متن رو در تک با روش ساده هالایت کرد. به رنگ‌های مختلف مثلا زرد سبز یا قرمز و هم اینکه پاراگراف رو به هم نریزه.

ممنون

کلمات کلیدی: هایلایت - های‌لایت - های لایت - highlight - high light - soul

2
با سلام
امیدوارم که این سوال تکراری نباشه. به هر حال من قبلش جستجو کردم اما چیزی نیافتم.

من در حال نوشتن یک کتاب هستم. اسامی خاصی که در متن کتاب وجود دارد زیاد است و همین امر باعث زشت شدن صفحه به دلیل زیاد بودن زیرنویس‌ها شده است. می‌خواستم ببینم آیا راهی هست که زیرنویس‌های هر فصل به طور جداگانه در انتهای فصل تحت عنوانی مانند زیرنویس‌ها یا پی‌نوشت‌ها ظاهر شود.

تا جایی که می‌دانم endnote زیرنویس‌ها را به انتهای کل متن یا به هر جایی که خودمان بخواهیم می‌برد اما نتوانستم با آن برای هر فصل جداگانه این کار را انجام دهم.

آیا برای این کار راه مناسب‌تری از قرار دادن زیرنویس‌ها در پایان هر فصل تحت عنوان زیرنویس یا پی‌نوشت وجود دارد؟

والا به نظرم نرسید که چه چیزی رو باید به عنوان فایل log ارسال کنم.
خدانگهدار

3
با سلام

آیا راه ساده ای هست که استایل unsrt-fa را به گونه ای تغییر داد که شماره های مربوط به volume به صورت bold  نوشته شوند؟

با تشکر
محمد

4
Texmaker / تکمیکر 3.0
« : آوریل 06, 2011, 06:19:18 pm »
سلام
تکمیکر اخیرا ورژن 3.0 رو بیرون داده که فکر کنم چیز جالبی باشه. یک چیزی که از ورژن 2.2 به بعد اضافه شده این هست که میشه قسمتهای \section \chapter , .... را collapse کرد که به نظرم امکان بسیار عالی است.

تا جایی که یادم هست آقای سید رضی در چند ماه آینده تصمیم داشتند کارهایی بر روی تکمیکر دو جهته انجام دهند. شاید بد نباشد ورژن 3.0 را هم ملاحظه کنند شاید به درد خورد.

تغییرات در ورژن ها ی مختلف را می توان در آدرس زیر مشاهده کرد

http://www.xm1math.net/texmaker/log.html

5
سلام

آقا محمود در یکی از پست‌هایشان:

مشکل دیگری که اسناد لاتک در قیاس با میکروسافت ورد دارند، عدم وجود ابزاری راحت برای درج نظرات مصحح و اعمال آنهاست. من مدتی با یکی از اساتید روی یک مقاله مشترک کار می‌کردم. درج نظرات هر یک از طرفین، رؤیت و اعمال نظرات کار بسیار راحتی در ورد است.

به این نکته اشاره کرده بودند که محیط مناسبی برای نظر نویسی وجود ندارد. من زمانی بسته‌ای به نام todonotes را دیده بودم که شاید راه حلی برای این مسئله باشد. فایل راهنمای این بسته را پیوست کردم.

لطفاً دوستان اگر راه حل های دیگری هم دارند در ادامه درج کنند.
ممنون

حذف فایل راهنمای بستهٔ todonotes.pdf ضمیمه شده.
برای دیدن راهنما دستور زیر رو بزنین.
texdoc todonotes

6
حروف‌چینی مستندات / نحوهٔ صحیح نوشتن کلمات
« : ژانویه 20, 2011, 02:16:18 pm »
سلام به همه

بسیاری از ما با زی‌پرشین مستندات رسمی فارسی تولید می‌کنیم، مثل مقاله و پایان‌نامه و ....

من خودم نحوهٔ صحیح استفاده از بعضی کلمات رو نمی‌دنم. این موضوع رو باز کردم تا در اینجا در موردش صحبت بشه.

۱. بوسیلهٔ صحیح است یا به وسیلهٔ؟
۲. دسته‌جات صحیح است یا دسته‌ها یا دستجات؟ من در واقع معادل فارسی bundle رو می‌خوام.
۳. بر حسب    یا    برحسب؟
ممنون

7
سلام
در بسیاری از نمودارها از اشکالی مانند دایره خالی و پر و مربع و مثلث و لوزی و از اینجور چیزها استفاده می کنند برای اینکه نمودارها رو از هم تفکیک کنند. در زیرنویس شکل لازم هست که در مورد هر کدوم توضیح داده بشه.

من مربع و مثلث تو پر و خالی رو پیدا کردم ولی دایره توپر و خالی رو چه جور میشه وارد کرد؟

ممنون

8
قلم‌ها و حروف / استفاده از صفر تو خالی
« : ژانویه 20, 2011, 08:39:37 am »
آیا این درست است که در یک رابطهٔ ریاضی صفر باید تو خالی باشد اما مثلاً در متن اگر نوشتیم «۳۰۰ سال» این صفر باید تو پُر باشد؟ یا اینکه هر دو باید تو خالی باشند؟
ممنون

9
قلم‌ها و حروف / علامت آنگستروم
« : ژانویه 02, 2011, 09:20:57 am »
سلام

من به دنبال نحوهٔ درج علامت آنگستروم بودم که در اینترنت جستجو کرده و دستور $\AA$  را یافتم. وقتی در یک سند زی‌پرشین از آن استفاده می‌کنم در خروجی pdf چنین علامتی ظاهر نمیشه. هیچ خطایی هم نمیگیره. با و بدون amsmath هم امتحان کردم. همچنین گفتم شاید مثلا ایراد از فونت باشه و xb niloofar یا yas مشکل با این علامت داشته باشند. به جای اونها از times new roman استفاده کردم ولی نشد.

اما وقتی یک سند ساده انگلیسی نوشتم و دستور علامت آنگستروم را در آن امتحان کردم بدون هیچ مشکلی اجرا و نمایش داده شد. سند انگلیسی را هم با xelatex اجرا کردم.

نمونه‌ها به پیوست است.

ممنون

10
سلام

در لینوکس برای اینکه پی دی اف حاصل دارای قابلیت جستجوی معکوس باشد از چه pdf viewer هایی می‌توان استفاده کرد؟

آیا علاوه بر استفاده از synctex=-1- تنظیم خاصی باید در pdf viewer صورت گیرد؟


کلید‌ها: جستجوی معکوس، پی‌دی‌اف خوان، لینوکس
keys: Inverse search, pdf viewer, linux

11
طراحی صفحه / ستون جدا برای شکل ها در صفحه
« : نوامبر 22, 2010, 09:37:54 am »
در بعضی از کتاب ها مثلا فیزیک عمومی هالیدی و یا کتابهایی که عموماً در قطع a4 چاپ می‌شوند، صفحه به دو قسمت تقسیم شده. در قسمتی که به مرکز کتاب نزدیک تر است متن نوشته می‌شود و در قسمتی که به حاشیه نزدیک تر است شکل‌ها  قرار داده می‌شوند. قسمتی که مربوط به متن است عموما پهنایی دو یا سه برابر قسمت عکس دارد.

آیا راهی هست که صفحه را به این شکل به دو قسمت تقسیم کنیم؟
من دو ستونی کردن را امتحان کردم منتها به این شکل است که ابتدا در ستون اول می نویسد بعد خودش می رود در ستون دوم و به این صورت نیست که مثلا بهش بگم متن و فرمول را در ستون اول بنویس و شکل را در ستون دوم.

همچنین از جدول نمی خواهم استفاده کنم چون این برای کتاب است و فکر می کنم که خیلی درست نیست که از longtable یا xtab یا ... استفاده کنم

در مورد minipage هم باید در هر صفحه آن را تعریف کنم. اصولا این کار را کردم و خیلی هم سخت نیست ولی باید خودم هی مراقب صفحه چینی باشم و ببینم کجا متن تمام میشود و برم صفحه بعد و دوباره minipage درست کنم.

آیا برای این کار (شاید بتوان گفت قرار دادن عکس در حاشیه) راه اصولی تری وجود دارد؟

آیا این کار اصولی است که با دستور بیام و پهنای صفحه رو کم کنم و بعد از hoffset و voffset استفاده کنم و شکل ها رو هل بدم به سمت هاشیه؟ در این صورت باید از vspace با مقادیر منفی استفاده کنم تا فضایی رو که در متن خود تک برای گذاشتن تصویر ایجاد کرده از بین ببرم. با این هم خیلی حال نمی کنم. احساس می کنم باید یک راهی باشه که من بلد نیستم.

ممنون

12
سلام

یک سوال شاید پیش با افتاده. می خواستم بدونم بهترین راه وارد کردن شکل در متن چی هست؟ مثلا من با دو دستور آشنا هستم. یکی استفاده از includegraphics و دیگری استفاده از special حالا نمی دونم که کدومشون بهتر هست.

گفتم شاید دوستانی که در این زمینه تجربه کافی دارند بتونن کمک کنند.
ممنون میشم اگه دستور به صورت کامل بیان بشه که به عنوان یک مرجع هم می تونه برای بقیه اعضای گروه قابل استفاده باشه.

ممنون :)

13
سلام

آیا در یک نوشتار کاملا انگلیسی می توان متن فارسی نوشت؟

من در حال طراحی یک دیکشنری ساده هستم. دوست دارم متن دوستونه باشد و شروع از ستون سمت چپ باشد. اما وقتی از زی پرشین استفاده می کنم شروع متن از ستون سمت راست است و نتوانستم راه حلی برای آن پیدا کنم.

به سراغ بسته bidi رفتم. در آنجا از {}RLE\ برای قرار دادن متن راست به چپ استفاده کردم (در واقع یک متن فارسی). اما در ابتدا با خطای این روبرو شدم که دستور settextfont را نمی شناسد و بعد از اینکه این دستور را برداشتم اصلا حروف فارسی را نمیشناسد. البته نمیدانم آیا در بیدی می توان فارسی نوشت یا بیدی فقط برای جهت بندی است.

همچنین زمانی که از بسته زی پرشین استفاده کردم سعی کردم از محیط latin و همچنین دستور Latin\ استفاده کنم. اما با هیچکدام موفق نشدم که کاری کنم که شروع متن از ستون سمت چپ باشد.

یک سوال دیگر در این رابطه:

۱. آیا راهی هست که در یک خط دیکشنری که سمت چپ کلمه انگلیسی دارم و سمت راست فارسی. کلمه انگلیسی چپ چین باشد و کلمه فارسی از سمت راست تراز شود؟

۲. آیا حتما باید از محیطی مانند tabular استفاده کرد؟

۳. من نتوانستم از array استفاده کنم.

ممنون

14
سلام

آیا نسخه ای که در حال حاضر در سایت رسمی میکتک در حال ارائه هست نسخه بتای میکتک 2.9 است یا نسخه اصلی آن؟

http://miktex.org/2.9/setup

در صفحه اصلی میکتک که برویم اثری از تبلیغ در مورد نسخه رسمی میکتک ۲.۹ نیست و بالاترین لینک در آن مربوط به نسخه بتا است. اما در نوار ابزار سمت چپ در قسمت دانلود به میکتک ۲.۹ ارجاع داده است که به همان صفحه ای که در بالا لینک آن را قرار دادم می رود.

این هم صفحه اصلی میکتک
http://miktex.org/

ممنون

15
تا آنجا که من یادم می‌آید و آقا وفا هم در یکی از پست‌ها گفته بودند در متن فارسی بهتر است متن از راست به چپ و محیط ریاضی از چپ به راست باشد.

اما من وفتی از محیط eqnarray استفاده می کنم و از بسته زی‌پرشین هم استفاده می کنم و دو خط فرمول ریاضی می نویسم آن را از سمت راست مرتب می ‌کند!

همچنین سعی کردم که از fleqn استفاده کنم ولی با خطا مواجه میشدم.

ممنون میشوم دوستان راهنمایی بکنند که چگونه می توان فرمول‌های چند خطی ریاضی را راست چین چپ چین و وسط چین کرد.

در این راستا همچنین راهنماهای بی دی و زیٰپرشین را هم نگاهی انداختم اما راه حلی پیدا نکردم.
از محیط لاتین هم اگر استفاده کنم باز هم راست چین است.

ممنون

صفحه: [1] 2 3 4