سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - مرتضی

صفحه: [1] 2 3 4
1
با استفاده از لینک پایین (که توسط آقای کارن‌پهلو درست شده) میشه سوالات ۴ گزینه‌ای ایجاد کرد:
http://www.parsilatex.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=117:1390-06-17-08-20-13&catid=41:1388-06-28-10-27-50&Itemid=74

چطور میشه کاری کرد که گزینه‌ها و آخرین خط هر سوال، در یک صفحه قرار بگیرند؟ بعبارت دیگر، اینطور نباشد که سوالی در انتهای صفحه بیفتد و گزینه‌هایش در صفحه بعد بیفتند.

مورد بالا در واقع، قالب استانداردی است که در حروف‌چینی یک کتاب بایستی بکار رود.

2
گرافیک، جدول و شکل / طرح خاص برای عنوان بخش
« : سپتامبر 05, 2014, 10:35:08 pm »
چطور میتونم طرح پیوست رو برای عنوان بخشها، درست کنم؟
حتی المقدور میخوام از بسته titlesec استفاده بشه.

3
حروف‌چینی مستندات / تنظیم فهرست مطالب
« : اوت 04, 2014, 07:38:31 pm »
در صفحه ۳ pdf ضمیمه، عنوان فصل اول «مثال» است. از آنجاییکه میخواستم عنوان این فصل در فهرست مطالب، «مثال ۱۳۹۳» باشد، در دستور \chapter، داخل کروشه [] عبارت «مثال ۱۳۹۳» را نوشتم. با این کار، عنوانی که در صفحه اول فصل نوشته می‌شود، «مثال»، و عبارتی که در فهرست نوشته میشود، «مثال ۱۳۹۳» است.
مشکل اینجاست که در صفحه ۴، در سرصفحه، عبارت «فصل ۱. مثال ۱۳۹۳» نوشته میشود (یعنی همان عبارتی که داخل کروشه گذاشته بودم). در صورتیکه میخواهم، در سرصفحه، «فصل ۱. مثال» نوشته شود (یعنی همان عنوان اصلی فصل).

چه باید کرد؟

4
ریاضیات و علوم / بسته chemfig
« : ژوئن 09, 2013, 07:54:28 pm »
ظاهرا بسته chemfig پشتیبانی نمیشه. این بسته، یک بسته‌ی بسیار کامل برای فرمولهای شیمی هست. آیا راهی وجود داره که بشه به نحوی ازش استفاده کرد؟
الان که زی‌پرشین و chemfig رو با هم فراخوانی می‌کنم، خطا میده.

5
Xindy / مشکل در نمایه با زیندی
« : فوریه 26, 2013, 09:01:36 pm »
چطور میشه با زیندی، نمایه‌ای درست کرد که اگر یک کلمه، چندین بار هم در متن اومده باشه، ما فقط یک بار از دستور \index استفاده کنیم و در نمایه، شماره صفحات حاوی اون کلمه، دونه دونه ظاهر بشن و بینشون ویرگول باشه؟
در فایلی که ضمیمه کردم، اگر یک بار از دستور \index استفاده کنم، فقط آخرین صفحه حاوی اون کلمه نشون داده میشه. و اگر هم چند بار استفاده کنم، فقط اولین و آخرین صفحه حاوی اون کلمه نشون داده میشه، تازه این دو شماره صفحه، پشت سر هم و بدون ویرگول نوشته میشن.

6
Xindy / عدم تشکیل طبقه جداگانه برای «آ»
« : فوریه 18, 2013, 11:57:39 am »
تمام کلماتی که با «آ» یا «ا» شروع می‌شوند در یک طبقه قرار می‌گیرند. چطور می‌توان آنها را در ذیل دو طبقه قرار داد؟ یعنی یک طبقه برای «آ» و یک طبقه هم برای «ا».

ضمنا زیندی برای ویندوز را از مرکز دانلود دریافت کرده و فایلهای مربوط به persian را نیز در پوشه lang کپی کرده‌ام. همچنین از MikTeX 2.9 استفاده می‌کنم.

7
Xindy / اشکال در طبقه‌بندی حرف V
« : فوریه 16, 2013, 11:07:47 pm »
وقتی واژه‌نامه انگلیسی به فارسی درست می‌کنم، کلماتی که با حرف V‌ شروع میشن، بجای اینکه در طبقه V قرار بگیرن در طبقه‌ي default قرار می‌گیرن. جالبه که در مورد تمام حروف دیگه درست کار میکنه. آیا این مشکلِ xindy هست یا اینکه مشکل از جای دیگس؟

8
در فایل ضمیمه، واژه‌نامه انگلیسی به فارسی از ستون سمت راست شروع میشه. برای اینکه از ستون سمت چپ شروع بشه، چه باید کرد؟ (همچنین عنوان واژه‌نامه باید در مکان معمول یعنی سمت راست قرار بگیره)
ضمنا اگر دستور printglossary رو درون محیط LTR قرار بدیم، نه تنها باعث نمیشه که واژه‌نامه از ستون سمت چپ شروع بشه، بلکه عنوان واژه‌نامه (مثلا «واژه‌نامه انگلیسی به فارسی») رو هم چپ‌چین میکنه (درون LTR قرار میده).

9
Xindy / عدم کارکرد صحیح xindy روی texlive
« : فوریه 04, 2013, 04:29:20 pm »
پس از نصب texlive 2011، فایلهای مربوط به زیان فارسی xindy را در پوشه C:\texlive\2011\texmf\xindy\modules\lang کپی کردم. سپس texhash کردم و برای اطمینان، از خود tlmgr، گزینه update file name database را نیز اجرا کردم. وقتی میخواهم واژه نامه بسازم خطای عجیب زیر را می گیرم:
*** - LOAD: A file with name C:\DOCUME~1\Morteza\LOCALS~1\Temp\WnnSinkbN5 does not exist C:\texlive\2011\bin\win32\runscript.tlu:575: command failed with exit code 1: perl.exe c:/texlive/2011/texmf/scripts/xindy/xindy.pl -L persian -C utf8 -I xindy -M Logic_temp.xdy -t Logic_temp.glg -o Logic_temp.gls Logic_temp.glo
در این خطا اذعان شده، فایل WnnSinkbN5 در پوشه temp (پوشه موقتی مورد استفاده در برنامه های ویندوز) وجود ندارد. در صورتیکه اساسا لازم نیست فایلی از قبل در temp وجود داشته باشد و فایلهای موردنیاز در هنگام اجرای برنامه ها در آنجا ساخته می شوند. جالب است که نام این فایل در هر بار اجرای برنامه، تغییر میکند. این موارد در حالی پیش آمده است که ویندوزم را نیز به تازگی عوض کرده‌ام و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

10
میک‌تک MikTeX / مشکل در نصب miktex 2.9
« : فوریه 03, 2013, 12:19:48 pm »
هر کاری می‌کنم miktex 2.9 نصب نمیشه. این در حالیه که چند بار قبلا از روی همین فایل نصبش کرده بودم. هر دو حالت basic و complete رو امتحان کردم. ولی با یک خطای جدید مواجه شدم.
The operation could not be completed because the following file failed verification:

F:\Software\TeX\MikTeX 2.9\modiagram.tar.lzma
این بسته‌ای رو هم که این error بهش اشاره میکنه از چندین repository مختلف (اعم از اونایی که up-to-date بودن یا نسخه قدیمی این بسته رو داشتن) دریافت و امتحان کردم ولی فایده‌ای نداشت.

فایل log پیوست شده.

11
ریاضیات و علوم / طراحی تجملی با بسته ntheorem
« : ژانویه 18, 2013, 01:51:55 pm »
چطور می‌توان محیطی مانند ضمیمه درست کرد؟ در واقع چطور می‌توان به کلمات نکته و شماره‌ی جلویش حالت تجملی داد؟

12
قلم‌ها و حروف / تعریف یک کاراکتر خاص
« : ژانویه 11, 2013, 09:03:30 pm »
در متنم، مجبورم از فونتی استفاده کنم که صفر توخالی نداره. آیا راهی وجود داره که فقط برای کاراکترِ صفر (۰) از فونت Yas استفاده کنه؟
(لازم به ذکره برای فرمولها نباید از فونت فارسی استفاده کنم).

13
می‌خواهم در انتهای هر فصل، یک \section برای مراجع داشته باشم. این section در ادامه‌ی مطالب قبلیِ آن فصل می‌آید نه در صفحه‌ای جداگانه. کاری که تا کنون انجام داده‌ام پیوست شده است. بنده در این فایل از fancyheader استفاده کرده‌ام به گونه‌ای که:
  • شماره صفحات و خط افقی زیرین، مشکی هستند
  • عناوین (فصل و بخش) قرمزرنگ هستند
مشکلی که در این فایل دارم این است که:
  • در صفحه‌ای که کلمه مراجع در آن قرار می‌گیرد (صفحه ۲)، شماره صفحه و خط افقی، اشتباها قرمز می‌شوند و عنوان اشتباها مشکی می‌شود
  • در دومین صفحه از مراجع (صفحه ۳)، عنوان اشباها مشکی و خط افقی اشتباها قرمز می‌شود

14
طراحی صفحه / نوشتن در حاشیه متن
« : دسامبر 30, 2012, 08:02:50 pm »
با استفاده از گزینه showframe در بسته geometry می‌توان کادرهای موجود در یک صفحه (دور متن، heading، حاشیه و ...) که در حالت عادی نامرئی هستند، را مشاهده کرد. در این حالت معلوم می‌شود که در صفحات فرد (در کلاس book)، حاشیه در سمت راست صفحه است، در صورتیکه در متن فارسی، باید این حاشیه در سمت چپ قرار بگیرد. به این ترتیب دستور \marginpar{} نیز به‌درستی کار نمی‌کند.
آیا راهی برای معکوس‌کردن جهت آن وجود دارد؟

15
با استفاده از بسته booktabs، عناصر جدول از خط افقیِ بالا و پایینشان اندکی فاصله می‌گیرند که منجر به زیبایی جدول می‌شود. مشکل بزرگی که این بسته دارد این است که خطوط عمودی را منقطع ترسیم می‌کند. بنابراین برای ترسیم جدول دو راه داریم:
۱) از booktabs استفاده کرده و مشکل خطوط عمودی را حل کنیم.
۲) از این بسته استفاده نکنیم و کدی بنویسیم که بین عناصر جدول و خطوط افقی بالایی و پایینیشان اندکی فاصله ایجاد کند.

به نظر شما کدام راه را انتخاب کنم و چگونه آنرا انجام دهم؟

صفحه: [1] 2 3 4