سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


نمایش موضوع ها - a.g

صفحه: [1]
1
سلامی دوباره

۲‐ من به تازگی نسخه‌ی
 0.4.5 r.1280
را از وب گرفتم  و آن را نصب کردم؛ دو نکته به نظر‐ام آمدند: نخست: نبودن بخش BiDi در فهرست (منوی) اصلی. به گمان‌ام جای آقای علوی زاده خیلی خالی است.

دوم: خراب شدن (crash) گاه و بیگاه آن --- حتا هنگام تایپ بدون انجام کامپایل --- که آن را نسخه‌اي ناپایدار می‌نمایاند.

آیا از کاروران تالار کسی تجربه‌اي(یا پیش‌نهادي) در این باب دارد؟

2
سلام

۱- با توجه به دستیاب بودن نسخه‌ی تازه‌ای از تک ورکس ( 0.4.5 r.1280) چرا نسخه‌ی باشیده (موجود) در مخزن تالار قدیمی‌تر است؟ (نشانی آن در وب: http://www.tug.org/texworks/)

3
سلام به همه

هنگام استفاده از تک‌لایو (پرتابل) ۲۰۱۳ (در ویندوز XP) متوجه شدم که شماره‌ی نسخه‌ی فایل پی‌دی‌اف برابر
1.5 است. قالب پی‌دی‌اف ـــ اگر اشتباه نکرده باشم ـــ نسخه‌ی جدیدتر 1.7 هم دارد. به گمان‌ام فایل xdvipdfmx.exe پی‌دی‌اف‐ساز است. آیا راهي برای بهتر کردن نسخه‌ی فایل پی‌دی‌اف هست؟ برای نمونه آیا می‌توان از پی‌دی‌اف‐سازهای نوتري استفاده کرد (نسخه‌ی dvi را به برنامه‌ی دیگري داد) تا پی‌دی‌اف بهتری بسازد (شماره‌ی نسخه‌ی xdvipdfmx ‐ِ من برابر 0.7.9 است)

نمونه به پیوست هست.

4
سلام به همه

در فایل پیوست اگر گزینه‌ی پانویس(پانوشت) سطری (افقی) برای زی پرشین فعال شود و سند در حالت راست‌چین کامپایل شود؛ زی‌پرشین می‌کوشد تا پانویس(پانوشت) را در یک خط جا دهد که به گمان‌ام نازیبا ست. از نسخه‌ی همراه (پرتابل) تک‌لایو ۲۰۱۳ استفاده می‌کنم.

نمونه به پیوست هست.

5
زی‌تک / نوشتن یکاها به فارسی
« : اكتبر 01, 2012, 04:19:25 pm »
سلام

چه‌طور می‌شود یکای درازا (مانند cm، pt ) را ‐ به عنوان آرگومان دستور ‐ فارسی نوشت؟ این دستور را در نظر بگیرید:
\شروع{جدول}{|و|ر|پ{۲ سانت}}
...

که البته من ۲ سانت را از خودم نوشتم. در واقعیت باید آن‌ها را به لاتین (‎2 cm) بنویسم.

6
سلام بر همه

من خواستم با فایلي نمونه‌ای یک جدول بلند (با xtab) در نسخه‌ی آزمایشی
 بسازم. اگر (مانند نمونه) فقط bidi فراخوانده شود (خط ۴ نافعال شود وخط ۵ فعال شود) کد درست کار می‌کند ولی اگر xepersian فراخواند شود و bidi صدا زده نشود (نمونه‌ به پیوست) همه‌چیز  به هم خواهد ریخت.

7
زی‌تک / نوشتن شعر فارسی در زی‌پرشین
« : ژانویه 13, 2010, 11:53:25 pm »
سلام بر همه‎‎‎
چه‌گونه شعر فارسی را می‌توان نوشت؟ من از محیط‌های ‎oldpoem‎ و ‎oldpoem*‎ و ‎verse‎ استفاده کردم اما نتیجه‌ای نگرفتم. بسته‌ی ‎persianpoem‎ (ذکر شده در راه‌نمای قدیمی زی‌پرشین برای نوشتن شعر فارسی) در پوشه‌ی زی‌پرشین نیست.

8
Texmaker / جست‌و‌جوی فارسی در سوماترا
« : ژانویه 12, 2010, 12:33:12 pm »
سلام بر همه‎‎‎
‎‎‎من نمی‌توانم یک کلمه یا عبارت فارسی را در سوماترا بجویم. به نظر می‌آید که عمل جستن در سوماترا برای کلمه‌ها یا عبارت‌های فارسی باژگون(برعکس) انجام می‌شود. برای نمونه برای جستن کلمه‌ی را باید در پنجره‌ی سوماترا «ار» نوشته شود. مشکل در چی ست؟
‎‎‎
من از تک میکر ‎1‎.‎9‎.‎2‎ استفاده می‌کنم(به همراه زی‌پرشین ‎1‎.‎03) نتیجه‌ی کامپایل یک فایل (به فرمت پی‌دی‌اف) را در سوماترا (همان نسخه‌ی همراه تک‌میکر) می‌بینم. البته صفحه کلید من هم استاندارد است. محیط کار ‎winxp‎ است.

9
سلام به همه‎‎‎
‎۱‎ـ آیا می‌توان برابري فارسی برای دستورهای ‎xepersian‎ یا به طور کلی ‎Latex‎ ‎ داشت؟ منظورـ‌ام سازـ‌وـ‌کاري است که در تک‌ـ پارسی وجود دارد. به این ترتیب هنگام نوشتن دستورهای تک در یک متن فارسی لازم نیست پیوسته زبان صفحه کلید تغییر کند. مشخص‌تر بنویسم آیا می‌توان به گونه‌اي فایلِ برابرهای فارسی دستورهای تک‌ـ‌پارسی را برای ‎xepersian‎ هم به کار برد؟‎‎‎
‎۲‎ـ هنگامی که خواستم نسخه‌ی همراه ‎(portable)‎ ‎ میک‌تک ‎۲‎.‎۸‎ را برای استفاده از زی‌پرشین به کار ببرم(محیط ویندوز) زی‌پرشین در ترجمه‌ی یک سند ساده(فقط متن فارسی) ایراد می‌گرفت که نمی‌تواند قلم(فونت) ‎XB‎ ‎Zar‎ را بیابد(قلم یاد شده پیشتر در پوشه‌ی فونت ویندوز نبود و من خود آن را نصب کرده بودم) اگر قلم متن را به ‎Times‎ ‎New‎ ‎Romans‎‎ تغییر بدهم(که از آغاز در پوشه‌ی فونت ویندوز بوده)، سند ترجمه می‌شود و فایل پی‌دی‌اف هم به خوبی ساخته می‌شود. با نو کردن میک‌تک(از اینترنت) یا ترفندهایی شبیه آن  نتوانستم مشکل را حل کنم و سرانجام رضایت دادم که نسخه‌ی کامل میک‌تک از دی‌وی‌دی آقای امیدعلی نصب شود. که همه چیز درست شد. آیا من چیزی را در نظر نگرفته بودم؟ من گاهي مجبور ام که دستگاه (رایانه‌ی) خود را در محل کار تغییر دهم اگر بتوانم نوشته‌های خود را از روی یک نسخه‌ی همراه (در حافظه‌ی فلش) بسازم برای‌ام مناسب است.‎‎‎
با سپاس

10
سلام به همه
زبان‌نگاره‌ی فارسی (رسم‌الخط فارسی) بی‌قاعده‌گی‌هایی دارد که از گذشته (چاپ سربی) تا کنون(تایپ با رایانه با هر نرم‌افزاری) خود را در نوشته‌ها نشان می‌دهد. برای نمونه فاصله‌ی حرف‌های ر و ز از حرف‌های پس از خود (برای نمونه در کلمه‌ی را) همیشه از لبه‌ی زیرین ر تا حرف بعد حساب می‌شود که این اندازه با فاصله‌ی دیگر حرف‌ها در یک کلمه فرق می‌کند (بیشتر است) اگر توجه کنید هنگام نوشتن کلمه‌ای مانند را با دست ناخودآگاه حرف الف را درون قوس ر (نزدیک‌تر به حرف ر ) می‌نویسیم. از دیگر بی‌قاعده‌گی‌های زبان‌نگاره‌ی فارسی حرف‌های سرکش‌دار مانند ک و گ هستند (در کلمه‌هایی مانند اگر و اکبر) در این کلمه‌ها هم فاصله‌ی حرف پیش از ک (گ) تا خود ک(گ) از حرف پیشین تا لبه‌ی سرکش حساب می‌شود که فاصله ـــ بسته به شکل و شمایل قلم ـــ  چه بسابزرگ باشد و به چشم بیاید. (گفتنی است که شادروان دکتر غلامحسین مصاحب نویسنده‌ی  و ویراستار دائره‌المعارف فارسی سال‌ها پیش (بدون رایانه) قلمی طرح کرد که در آن فاصله‌ی سرکش تا حرف پیش از خود برابر با فاصله‌ی لبه‌ی حرف از حرف پیش از خود بود). ‎‎‎
به گمان‌ام می‌توان با استفاده از رایانه و روش طرح فونت (البته با سازگاری کامل با استانداردهای مربوط) این گونه مشکل‌ها را حل کرد(همانطور که شادروان مصاحب با طرح حروف جدید سربی این کار را کرد‎) ‎‎‎
لابد توجه کرده اید که منظور از این کار یکنواخت کردن فاصله‌ی بین حرف‌های فارسی در یک نوشتار است (مانند فاصله‌ی کمابیش یکنواخت حرف‌های انگلیسی)
آیا کسی از دوستان می‌تواند این کار را انجام دهد؟ اگر کسی وقت این انجام این کار را ندارد لطفاً اصول طرح فونت را برای من بنویسید یا دست‌کم نقطه‌ی آغاز و روش کار را شرح دهید تا بتوانم خود این کار را انجام دهم.
با سپاس و درود

صفحه: [1]