تالار گفتگوی پارسی‌لاتک

عمومی => عمومی => نويسنده: سیدرضی علوی‌زاده در آوریل 30, 2011, 10:59:07 pm

عنوان: تبدیل خودکار شعر به فایل تک توسط ‎«ساغر»!‏
رسال شده توسط: سیدرضی علوی‌زاده در آوریل 30, 2011, 10:59:07 pm
با سلام
از مدتها پیش می‌خواستم در این مورد اینجا اطلاع‌رسانی کنم اما اینکار تا به امروز به تاخیر افتاد!

چند ماه پیش پروژه نرم‌افزاری رایگان و آزادی را با نام «ساغر» شروع کردم، «ساغر» نرم‌افزار شعر پارسی است که بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و مکینتاش و لینوکس قابل اجراست. می‌توانید اطلاعات بیشتر را در باره «ساغر» در وبلاگ بنده بخوانید. لینک‌ها را در پایین این پست قرار می‌دهم.

اما دلیل مطرح کردن این نرم‌افزار در اینجا:
از آنجا که به حروف‌چینی اسناد پارسی بوسیله زی‌پرشین پایبندم موقع نوشتن قابلیت تبدیل اشعار به قالب‌های دیگر به فکر تبدیل شعر به سند تک سازگار با زی‌پرشین افتادم و این امکان را در «ساغر» قرار دادم، در نتیجه در عرض چشم به هم زدنی بوسیله «ساغر» می‌توانید شعری چندهزار بیتی را به سند تک تبدیل کنید!
سند ایجاد شده به نصب بودن xepersian, bidi, bidipoem و hyperref بر روی توزیع تک‌تان نیاز دارد که البته بسته hyperref فقط برای قراردادن اطلاعات اضافی در PDF تولیدی بکار رفته و می‌توانید کدهای تولیدی مربوط به آنرا از سند تک تولید شده حذف کنید.

نمونه خروجی فایل تک بهمراه PDF تولید شده:
شعر «داستان دوازده رخ» از حضرت فردوسی با ۲۵۱۸ بیت (http://sourceforge.net/projects/saaghar/files/Sample/Davazdah-Rokh-%5BExportToTeX-XePersian%5D.zip/download)
شعر «رود قصیده بامدادی را…» از استاد احمد شاملو (شعر نو) (http://pojh.iblogger.org/download/saaghar/export/shamloo_tex.zip)

لینک صفحات مربوط به «ساغر»:
برگه ساغر (http://pojh.iblogger.org/saaghar/)
خبر انتشار نسخه جدید(دومین انتشار) (http://pojh.iblogger.org/268-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%c2%ab%d8%b3%d8%a7%d8%ba%d8%b1%c2%bb-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-0-8-13-1311/)

عنوان: پاسخ : تبدیل خودکار شعر به فایل تک توسط ‎«ساغر»!‏
رسال شده توسط: موسوی‌ندوشنی در اكتبر 18, 2015, 06:29:44 am
جناب آقای علوی‌زاده
با سلام و احترام
نرم‌افزار ساغر در تبدیل اشعار فارسی به قالب زی‌پرشین، کمک درخور تحسین و تمجیدی به بنده نموده است. خداوند خیر کثیر به شما عطا فرماید.
با تشکر