سلام، لطفا وارد شوید یا عضو شوید.

دیدن ارسال ها

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - مرتضی

صفحه: [1] 2 3 ... 13
1
با استفاده از لینک پایین (که توسط آقای کارن‌پهلو درست شده) میشه سوالات ۴ گزینه‌ای ایجاد کرد:
http://www.parsilatex.com/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=117:1390-06-17-08-20-13&catid=41:1388-06-28-10-27-50&Itemid=74

چطور میشه کاری کرد که گزینه‌ها و آخرین خط هر سوال، در یک صفحه قرار بگیرند؟ بعبارت دیگر، اینطور نباشد که سوالی در انتهای صفحه بیفتد و گزینه‌هایش در صفحه بعد بیفتند.

مورد بالا در واقع، قالب استانداردی است که در حروف‌چینی یک کتاب بایستی بکار رود.

2
گرافیک، جدول و شکل / طرح خاص برای عنوان بخش
« : سپتامبر 05, 2014, 10:35:08 pm »
چطور میتونم طرح پیوست رو برای عنوان بخشها، درست کنم؟
حتی المقدور میخوام از بسته titlesec استفاده بشه.

3
حروف‌چینی مستندات / تنظیم فهرست مطالب
« : اوت 04, 2014, 07:38:31 pm »
در صفحه ۳ pdf ضمیمه، عنوان فصل اول «مثال» است. از آنجاییکه میخواستم عنوان این فصل در فهرست مطالب، «مثال ۱۳۹۳» باشد، در دستور \chapter، داخل کروشه [] عبارت «مثال ۱۳۹۳» را نوشتم. با این کار، عنوانی که در صفحه اول فصل نوشته می‌شود، «مثال»، و عبارتی که در فهرست نوشته میشود، «مثال ۱۳۹۳» است.
مشکل اینجاست که در صفحه ۴، در سرصفحه، عبارت «فصل ۱. مثال ۱۳۹۳» نوشته میشود (یعنی همان عبارتی که داخل کروشه گذاشته بودم). در صورتیکه میخواهم، در سرصفحه، «فصل ۱. مثال» نوشته شود (یعنی همان عنوان اصلی فصل).

چه باید کرد؟

4
ریاضیات و علوم / پاسخ : بسته chemfig
« : ژوئن 10, 2013, 12:03:10 pm »
میک‌تک ۲.۹ رو به آخرین نسخه به‌روز کردم. الان همه بسته‌ها از جمله زی‌پرشین، آخرین نسخه هستن. ولی همچنان پیغام خطا دریافت می‌کنم.
فایل log هم ضمیمه شده

5
ریاضیات و علوم / پاسخ : بسته chemfig
« : ژوئن 09, 2013, 11:29:13 pm »
فایل log رو پیوست کردم
من از میک‌تک ۲.۹ استفاده می‌کنم. xepersian ام هم نسخه یکی مونده به آخره

6
ریاضیات و علوم / بسته chemfig
« : ژوئن 09, 2013, 07:54:28 pm »
ظاهرا بسته chemfig پشتیبانی نمیشه. این بسته، یک بسته‌ی بسیار کامل برای فرمولهای شیمی هست. آیا راهی وجود داره که بشه به نحوی ازش استفاده کرد؟
الان که زی‌پرشین و chemfig رو با هم فراخوانی می‌کنم، خطا میده.

7
بجای \footnote بایستی از دستور \LTRfootnote (برای چپ به راست) استفاده کنید. LTR مخفف Left To Right هستش.

ضمنا چند تا نکته رو در رابطه با فایل tex ایکه فرستادین، باید توجه داشته باشین:
  • نحوه ساخت «فایل کمینه» رو یاد بگیرین و از این به بعد، برای هر مشکل یک فایل کمینه ارسال کنید. یعنی یک فایل حدودا ۱۰ خطی که مشکل رو نشون میده. مثلا این فایلی که الان ضمیمه کردین، ۱۰۰ خطه و عموما کسی فرصت خوندنش رو نداره. ضمنا فایلتون باید کامپایل بشه. تو این فایلتون، اصلا documentclass و \begin{document} و \usepackage{xepersian} رو نگذاشتین!
  • بهتره هر کلمه انگلیسی که داخل دستور \lr{} قرار بدین

8
می‌تونید از بسته setspace و دستور setstretch استفاده کنید. البته خروجی که تولید می‌شه کمی با خروجی حاصل از baselineskip متفاوته. ولی شخصا معتقدم خروحی حاصل از setstretch منطقی‌تره.
لطفا ضمیمه رو ببینید.

9
لطفا فایل کمینه را ارسال نمائید

10
گرافیک، جدول و شکل / پاسخ : رسم جدول
« : مه 27, 2013, 03:59:47 pm »
اگه منظورتون با لاتک هست، پیوست رو ببینین. برای دو تا سطر کشیدم و بقیه سطرها هم به همین ترتیب

11
وقتی می‌خوایم یه عبارتِ دو کلمه‌ایِ فارسی رو تو IndexList بیاریم، برنامه هنگ میکنه. مثلا تو همین فایلی که چند پست قبلی ضمیمه شده، اگر بخوایم «اشکال هندسی» تو نمایه بیاد چیکار باید بکنیم؟
جالبه که همین مساله در مورد عبارات انگلیسی (بیشتر از یک کلمه) درست کار میکنه؟!

12
همونطور که آقا هادی گفتن، چون مقالات ISI به زبان انگلیسی هستن پس نیازی به استفاده از زی‌پرشین نیست. ضمنا در web page مجلات ISI، همیشه نمونه‌ای از یک مقاله وجود داره. یعنی اگر فرمت tex توسط اون مجله قابل قبول باشه، حتما یک مقاله نمونه برای آموزش در سایت مربوطه وجود خواهد داشت.

13
Xindy / پاسخ : مشکل در نمایه با زیندی
« : فوریه 27, 2013, 12:12:03 am »
کاری که انجام میدم اینه:
  • کدی که آقا وفا توی اون پست گذاشته بودن رو کامپایل میکنم (همون کد رو اینجا ضمیمه کردم)
  • با F12 دستور Makeindex رو روی این فایل اجرا میکنم
  • دوباره فایل رو کامپایل میکنم
نتیجه‌ای که میگیرم رو ضمیمه کردم (index_makeindex.pdf). این اصلا مطلوب نیست. یعنی اولا میخوام حرف اول کلمات بصورت یک section در بالای اونا نوشته بشه. یعنی مثلا برای همه کلمات نمایه که با «ب» شروع میشن، حرف «ب» بصورت section در بالا نوشته بشه و اون کلمات زیرش بیان (مثل واژه‌نامه). دوما در این خروجی که ضمیمه کردم، چند تا کلمه نوشته شده و یک فاصله اضافی و بعدش دوباره چند تا کلمه دیگه؛ که نمیدونم این فاصله اضافی واسه چیه. سوما تک تک شماره صفحاتی که کلمات نمایه در اونها ظاهر میشن رو نمی‌نویسه، بلکه صفحه اول (در اینجا ۱) و صفحه آخر (در اینجا ۴) رو می‌نویسه و بینشون یک خط تیره (-) میذاره.

البته یک بار هم همین فایل رو با xindy اجرا میکنم که نتیجه‌اش رو در index_xindy.pdf ضمیمه کردم. این خروجی، همونیه که تو پست اول بهش اشاره کردم. یعنی صفحه اول و صفحه آخر بدون فاصله پشت سر هم نوشته میشن.

14
Xindy / مشکل در نمایه با زیندی
« : فوریه 26, 2013, 09:01:36 pm »
چطور میشه با زیندی، نمایه‌ای درست کرد که اگر یک کلمه، چندین بار هم در متن اومده باشه، ما فقط یک بار از دستور \index استفاده کنیم و در نمایه، شماره صفحات حاوی اون کلمه، دونه دونه ظاهر بشن و بینشون ویرگول باشه؟
در فایلی که ضمیمه کردم، اگر یک بار از دستور \index استفاده کنم، فقط آخرین صفحه حاوی اون کلمه نشون داده میشه. و اگر هم چند بار استفاده کنم، فقط اولین و آخرین صفحه حاوی اون کلمه نشون داده میشه، تازه این دو شماره صفحه، پشت سر هم و بدون ویرگول نوشته میشن.

15
آیا اصولاً چنین کاری امکان‌پذیر هست؟

صفحه: [1] 2 3 ... 13