خیلی از دوستان قلم فارسی با صفر توخالی نیاز دارند. این قلم رو با استفاده از قلم XB Yas ساختهام که شکل ایرانیک هم به آن اضافه کردهام. همچنین بعضی از دوستان در مورد شکل الف در پیوستها پیشنهاداتی داشتند. همه و همه در فایل پیوستی این پست و پست بعدی ارائه شدهاند.
توجه ۱: ممکن است قلمهای ایرانیک بدون نقص نباشند.
توجه ۲: فایل irmug.tec را کنار parsidigits.tec قرار دهید و پایگاه نام-فایل را بهروز کنید (Refresh FNDB)
ضمناً به خاصیت copy و past فایل pdf خروجی و همینطور خاصیت جستجوی آن توجه کنید.
توضیح: قلمهای ایرانیک بهروز شدند.
سلام
اقا اين قلم XB Zar هم بروز شده؟
يعني اونم صفر تو خالي داره؟
ممنون
نقل قول از: پویا در اکتبر 19, 2009, 10:14:51 قبل از ظهر
سلام
اقا اين قلم XB Zar هم بروز شده؟
يعني اونم صفر تو خالي داره؟
ممنون
من مسُولیتی درباره فونتهای سری ایکس ندارم.
این مبحث (http://www.parsilatex.com/forum/SMF/index.php?topic=8.msg93#msg93) را نیز ببینید.
سلام. از شما تشکر میکنم، برای آشنایی بیشتر دوستان مثالی را هم ضمیمه کردم که حالات کشیدگی و بدون کشیدگی را میتوانند در آن دیده و مقایسه کنند. منتها ظاهراً فایل irmug.tec شکل جفت کوتیشن مناسبی برای معادل '' , `` را ندارد و آنها را به همین صورت نشان میدهد. لذا در استفاده از قلم یاس mapping را حذف کردم. آقا مهدی این فایل mapping با parsidigits.tec چه فرقی دارد؟
نقل قول از: محمود امینطوسی در ژانویه 09, 2010, 10:57:11 بعد از ظهر
سلام. از شما تشکر میکنم، برای آشنایی بیشتر دوستان مثالی را هم ضمیمه کردم که حالات کشیدگی و بدون کشیدگی را میتوانند در آن دیده و مقایسه کنند. منتها ظاهراً فایل irmug.tec شکل جفت کوتیشن مناسبی برای معادل '' , `` را ندارد و آنها را به همین صورت نشان میدهد. لذا در استفاده از قلم یاس mapping را حذف کردم. آقا مهدی این فایل mapping با parsidigits.tec چه فرقی دارد؟
بله irmug دارای شکل جفت معادل " نیست. اگر فکر میکنید مفید است میتوانم اضافه کنم. irmug برای چاپ دیجیتال بسیار مهم است (به نظر من). مثلاً من فایل شما را با افزودن irmug کمپایل کردم و حاصل را ضمیمه کردهام. در فایل ارسالی من، در نمایشگر پیدیاف، متن ستون اول (یعنی، شما را به پنج..... ارزشی ندارد) انتخاب کنید و در یک ویرایشگر بچسبانید. بعد همین کار را با خروجی حاصل از پردازش خودتان مقایسه کنید.
سلام
۱- جالب بود. در فایل شما ستون سمت راست (بدون کشیدگی) توسط Adobe Acrobat قابل استخراج است ولی در فایل من فقط دوخط اول و به صورت ناقص قابلیت استخراج را دارند. مشکل عدم توانایی استخراج به همین فایل mapping برمیگردد؟
۲- در هر دو حالت ستون سمت چپ (با کشیدگی) در ویندوز قابل استخراج نبودند ولی در اوبونتو مشکلی ندارند به جز آنکه به جای کاراکتر مربوط به کشیدگی، فاصله گذاشته میشود.
۳- چرا کاراکتری که برای کشیدگی آماده نمودهاید در Foxit Reader به درستی دیده میشود ولی در Adobe Acrobat پهنای بیشتری از طرفین خود دارد؟ در اوبونتو مشکلی ندارد.
نقل قول از: محمود امینطوسی در ژانویه 10, 2010, 09:55:10 قبل از ظهر
سلام
۱- جالب بود. در فایل شما ستون سمت راست (بدون کشیدگی) توسط Adobe Acrobat قابل استخراج است ولی در فایل من فقط دوخط اول و به صورت ناقص قابلیت استخراج را دارند. مشکل عدم توانایی استخراج به همین فایل mapping برمیگردد؟
۲- در هر دو حالت ستون سمت چپ (با کشیدگی) در ویندوز قابل استخراج نبودند ولی در اوبونتو مشکلی ندارند به جز آنکه به جای کاراکتر مربوط به کشیدگی، فاصله گذاشته میشود.
۳- چرا کاراکتری که برای کشیدگی آماده نمودهاید در Foxit Reader به درستی دیده میشود ولی در Adobe Acrobat پهنای بیشتری از طرفین خود دارد؟ در اوبونتو مشکلی ندارد.
۱- بله مشکل عدم توانایی استخراج به همین mapping برمیگردد.
۲- در مورد دوم روی اوبونتو امتحان نکردهام ولی اگر اینطور باشد که شما میگویید خیلی عالی است. ممکن است بگویید با چه نمایشگر پیدیاف روی اوبونتو کار copy و paste رو انجام دادید؟
۳- این مشکل از نمایشگر است و مسلما Adobe Acrobat هم این مشکل را در آینده برطرف خواهد کرد. البته باید بگویم که کاراکتر کشیدگی قلم یاسی که فرستادم کمی مشکل دارد (عرض آن کمی کمتر از حالت استاندارد است!) که این کار را کردم، چون میخواستم همین مشکلی را که شما گفتید برطرف کنم ولی مشکل از کاراکتر نبود بلکه از نمایشگر است. تا چند روز دیگه قلم اصلاح شده کامل رو قرار میدم.
ضمنا من قلمهای دیگری رو مثل XB Zar، XB Kayhan و XB Niloofar اصلاح کردهام، ولی به خاطر مسائل کپیرایت آنها را انتشار ندادهام. کار این تبدیلها بسیار ساده است و کمتر از یک دقیقه وقت میگیرد.
سلام
- در مورد اوبونتو، من از نمایشگر پیشفرض آن Document Viewer 2.26.1 استفاده کردهام.
- در مورد فونتهای سری ایکس قبلاً آقای کارنپهلو صحبتی در مورد این فونتها با آقا بهنام داشته است که در اینجــــــــــــــا میتوانید ببینید (http://groups.google.com/group/persian-computing/browse_thread/thread/6394316b4e949ce4/a43aa2f0213b07cf?lnk=gst&q=XB+CTAN#a43aa2f0213b07cf). اگر خود آقا بهنام قبول کند که در قلمهای اصلی مشکل را برطرف کند خیلی بهتر است، درغیر اینصورت احتمالاً چارهای جز تغییر نام آنها نباشد. اگر مجبور به حالت دوم شدید پیشنهاد میکنم آنها را در مرکز دانلود سایت قرار دهید.
من هم انشاءالله پس از تکمیل فایلهای استیل آنها را درمرکز دانلود قرار خواهم داد و البته باید فایلهای روی تالار را حذف کنم که اگر از اول روی سایت قرار میدادم بهتر بود.
قلمها به روز شدند و در همان دو پست اولیه قرار دارند. حاصل خروجی با گزینهٔ Kahsida به خصوص در Foxit Reader بسیار کامل است هر چند حاصل چاپ با هر نمایشگری یکسان و بدون نقص است.
نقل قول از: مهدی امیدعلی در اکتبر 14, 2009, 01:48:51 قبل از ظهر
فایل irmug.tec را کنار parsidigits.tec قرار دهید و پایگاه نام-فایل را بهروز کنید (Refresh FNDB)
یعنی چی؟ میشه توضیح بیشتری بدین؟
نقل قول از: einian85 در ژانویه 11, 2010, 12:56:18 قبل از ظهر
یعنی چی؟ میشه توضیح بیشتری بدین؟
یعنی در مسیر
C:\Program Files\MiKTeX 2.8\fonts\misc\xetex\fontmapping\xepersian
قرار دهید و یک خط فرمان باز کنید و بنویسید
mo_admin
سپس گزینهٔ Regresh FNDB را انتخاب کنید.
نقل قول از: مهدی امیدعلی در اکتبر 14, 2009, 01:48:51 قبل از ظهر
خیلی از دوستان قلم فارسی با صفر توخالی نیاز دارند.
آقای دکتر،
صفر قلم یاستون خیلی عالیه؛ اما از اونجاییکه خیلی از افراد از قلم نیلوفر استفاده میکنن، ای کاش، صفر این قلم هم توخالی میشد. آیا امکان همچین کاری وجود داره؟
نقل قول از: وحید دامن افشان در مارس 03, 2010, 06:16:23 بعد از ظهر
آقای دکتر،
صفر قلم یاستون خیلی عالیه؛ اما از اونجاییکه خیلی از افراد از قلم نیلوفر استفاده میکنن، ای کاش، صفر این قلم هم توخالی میشد. آیا امکان همچین کاری وجود داره؟
من قلم یاس را به سفارش پژوهشکدهٔ آمار برای حروفچینی ژورنالشان درست کردم. متاسفانه وقت کار روی قلمها رو دیگه ندارم.
تنها با فشاردادن دکمهٔ تشکر نمیتوانم تشکر خودم را از این کار بسیار خوبتان ابراز کنم. دست شما به خاطرانجام این کار خیلی مهم و ضروری درد نکند.
جناب آقای «امید علی» عزیز
من هم به نوبه خودم از شما و سایر دوستانی که دربهبود
قلمهای فارسی تلاش میکنند صمیمانه تشکر میکنم
همچنین در اینجا ذکر این نکته را لازم دیدم:
شما که زحمت این کار را با همه مشغله و گرفتاریتان انجام دادید،
بد نبود که روند کارتان را بصورت یک راهنما هر چند مختصر
ارائه کنید تا حدااقل اگر کسی مایل بود با مطالعه راهنمای شما و
روند کاریتان بتواند تغییری هر چند ناچیز ارائه کند.
و اینطوری هم افراد بیشتری در این فعالیت سهیم میشوند و هم
بار کاری شما کاهش مییابد
پیروز باشید
سلام بر همه
من هم میخواهم به جناب امید علی دست مریزادي بگویم و هم از ایشان خواهش کنم روش خودشان را در قالب یک راهنما در اختیار دیگران بگذارند.
در ضمن من سرسری به نوشتهی شما با فونت یاد شده نگاهی کردم به گمانام هنوز کِرن در آن رعایت نمیشود (فاصلهی ر و الف در کلمهی را) آیا میتوان در این باره فکري کرد (یا دستکم راهنمایی کنید)؟
با درود
نقل قول از: a.g در دسامبر 06, 2010, 07:51:38 بعد از ظهر
سلام بر همه
من هم میخواهم به جناب امید علی دست مریزادي بگویم و هم از ایشان خواهش کنم روش خودشان را در قالب یک راهنما در اختیار دیگران بگذارند.
در ضمن من سرسری به نوشتهی شما با فونت یاد شده نگاهی کردم به گمانام هنوز کِرن در آن رعایت نمیشود (فاصلهی ر و الف در کلمهی را) آیا میتوان در این باره فکري کرد (یا دستکم راهنمایی کنید)؟
با درود
من طراح قلم نیستم و اصولا این کار یک کار بسیار تخصصی و سخت است (مثلا شما باید از علم زیبایی و حتی طراحی و نقاشی اطلاعات بسیاری داشته باشید. شکل هر حرفی به خودی خود دارای بار معنایی وحسی است و یک طراح قلم با استفاده از حس درونی خود و حسی که هر حرف دارد شکلی را انتخاب میکند. لبههای تیز یا کشیدهٔ حروف مختلف میتواند بار احساسی خشم، عشق، رویاپردازی و ... داشته باشد.) بعد از این چند سال دیدن قلمهای مختلف ۲ مورد برای یک قلم مهم هستند:
۱- طراحی بصری هر یک از حروف یک فونت
۲- امکانات کامپیوتری یک فونت از جمله کرن، دارای بودن همه کاراکترهای مختلف، داشتن لیگاتورهای مناسب.
به جز قلمهای سری ایکس، قلمهای فارسی دیگر فاقد کرن و لیگاتور مناسب هستند ولی کرن در خود قلمهای سری ایکس هم کامل نیستند و ممکن است روی سیستمهای مختلف فرق کنند. از نقطه نظر زیبایی بصری تنها قلمهای شرکت لینوتایپ را در حد استاندارد میبینم که البته آنها هم از نظر امکانات کامپیوتری نقص دارند و کرن و لیگاتورها در آنها وجود ندارد.
قلمهای لینوتایپ توسط افراد و شرکتهای بسیاری (از جمله شرکت دادهپردازی سینا که قلمهای برنا را ارائه کرده است) کمی اصلاح شدهاند و با نام خودشان ارائه شده است که باعث سردرگمی همه شده است. از بین همه این قلمها من قلم میترا را خیلی پسندیدم چون نیازی به کرن ندارد (شکل کاراکترها به اینگونه است) و برای کتاب بسیار مناسب هستند).
در مورد صفر هم بعد از این مدت به این نتیجه رسیدهام که صفر توخالی هیچ سنخیتی با اصول نوشتن فارسی ندارد و باید از همان شکل همیشگی استفاده کرد(نقطه، البته نه نقطهای که در انتهای جملات قرار میگیرد که به صورت یک دایره تو پر است و روی خط کرسی قرار میگیرد، بلکه نقطهای که در زیر ب و یا در بالای ف قرار میگرید که یک لوزی است و بالاتر از خط کرسی قرار میگیرد). البته این نظر شخصی من است و مسلماً بسیاری ممکن است با این نظر مخالف باشند.
به پیوست یک نمونه از حروفچینی با استفاده از قلم میترا را میبینید.
وقتی از فونت یاس استفاده میکنم فونت سرفصلهام به هم میریزه اگه لازم بود بفرمایید تا فایل tex را هم ضمیمه کنم.ممنون
در پست قبلی فراموش کرده بودم فایل نمونه را پیوست کنم. این چند روزه تونستم قلم لوتوس را دارای کرن کنم که به پیوست یک نمونه از حروفچینی با آن را میبینید. برای بقیه قلمهای خوب هم همین کار رو میکنم. ولی فعلا نمیتونم اونها رو انتشار بدم تا ببینم مجوز رو چطوری میشه بدست آورد.
سلام
کرن در این قلم(لوتوس) برای حرف «ر» به خوبی رعایت شده است هرچند نتوانستم کیفیت کرن را برای حرفهای سرکشدار (مانند کاف در اکبر و گاف در اگر یا میگوید) ببینم به هرحال کار خوبي است. خوبتر هم میشود اگر کمی آموزش در بارهی روش کارتان بدهید.
پیروز و سلامت باشید
دوباره سلام
نقل قولدر مورد صفر هم بعد از این مدت به این نتیجه رسیدهام که صفر توخالی هیچ سنخیتی با اصول نوشتن فارسی ندارد و باید از همان شکل همیشگی استفاده کرد(
فراموش کردم در بارهی صفر بگویم که برای نوشتن متنهای علمی(و دقیق) باید تا میتوان از ابهامها(چه در نویسههای فارسی و چه در جملهبندی و سبک نوشتن) پرهیخت. در این باب زیباییشناسی در اساس جایی ندارد یا دستکم اولویت یکم نیست. گفتن(نوشتن) ندارد که نویسههای پارسی همه وامگرفته(قرضی) از نویسههای تازی اند و هیچ ربطی با زباننگاره(رسمالخط) ــــــ برای مثال پهلوی ــــــ ندارند. پس میتوان در نویسهها دست برد تا آنها را یکنواختتر کرد. چرا یکنواختتر؟ برای یکدستی متن(به ویژه در متنهای علمی). تا متن روشمندتر شود(شمار استثناهای خلاف قاعده در نوشتن صفر شود یا کمینه) در این متنها(علمی) اثری از ناز و کرشمهی قلم (مانند گونههای خط نستعلیق و ثلث و ...) دیده نمیشود تا خواننده به جای توجه به ظاهر نوشته بر مفهومها متمرکز شود.
دو نمونه: شادروان مصاحب در دائرهالمعارف فارسی (اثری که هنوز پس از سالها) هنوز از نظر سبک و روشمند بودن و بار علمی گوهری تابنده در نوشتههای پارسی است برای صفر از نویسهی صفر لاتین استفاده میکند چون معتقد بود که ارتفاع عددها (از خط نشانه یا خط کرسی) باید با هم برابر باشند؛ استثنا در این مورد صفر بود که وی با آوردن «صفر» ویژهی خود مسپله را حل کرد
نمونهی دوم: اگر به نوشتههای لاتین توجه کنید میبینید که نویسندگان آن متنها هم از صفر ویژهای برای نوشتن استفاده میکنند این صفر با نویسهی O فرق میکند تا ابهام ایجاد نشود و ارتفاع(فراز) آن با دیگر رقمها برابر است.
برای این نوآوریها نباید از های‐وهوی ادیبان(سنتی) ترسید و باید جسارت ورزید تا تنگناهای نویسههای پارسی تا میشود کمتر گردند.
پیروز باشید
نقل قول از: a.g در دسامبر 16, 2010, 03:09:04 بعد از ظهر
دوباره سلام
فراموش کردم در بارهی صفر بگویم که برای نوشتن متنهای علمی(و دقیق) باید تا میتوان از ابهامها(چه در نویسههای فارسی و چه در جملهبندی و سبک نوشتن) پرهیخت. در این باب زیباییشناسی در اساس جایی ندارد یا دستکم اولویت یکم نیست. گفتن(نوشتن) ندارد که نویسههای پارسی همه وامگرفته(قرضی) از نویسههای تازی اند و هیچ ربطی با زباننگاره(رسمالخط) ــــــ برای مثال پهلوی ــــــ ندارند. پس میتوان در نویسهها دست برد تا آنها را یکنواختتر کرد. چرا یکنواختتر؟ برای یکدستی متن(به ویژه در متنهای علمی). تا متن روشمندتر شود(شمار استثناهای خلاف قاعده در نوشتن صفر شود یا کمینه) در این متنها(علمی) اثری از ناز و کرشمهی قلم (مانند گونههای خط نستعلیق و ثلث و ...) دیده نمیشود تا خواننده به جای توجه به ظاهر نوشته بر مفهومها متمرکز شود.
دو نمونه: شادروان مصاحب در دائرهالمعارف فارسی (اثری که هنوز پس از سالها) هنوز از نظر سبک و روشمند بودن و بار علمی گوهری تابنده در نوشتههای پارسی است برای صفر از نویسهی صفر لاتین استفاده میکند چون معتقد بود که ارتفاع عددها (از خط نشانه یا خط کرسی) باید با هم برابر باشند؛ استثنا در این مورد صفر بود که وی با آوردن «صفر» ویژهی خود مسپله را حل کرد
نمونهی دوم: اگر به نوشتههای لاتین توجه کنید میبینید که نویسندگان آن متنها هم از صفر ویژهای برای نوشتن استفاده میکنند این صفر با نویسهی O فرق میکند تا ابهام ایجاد نشود و ارتفاع(فراز) آن با دیگر رقمها برابر است.
برای این نوآوریها نباید از های‐وهوی ادیبان(سنتی) ترسید و باید جسارت ورزید تا تنگناهای نویسههای پارسی تا میشود کمتر گردند.
پیروز باشید
كاملا با اين حرف موافقم كه هم ارتفاع نبودن صفر فارسي با ديگر ارقام مشكلي بسيار جدي است. به همين دليل است كه مثلا مي بينيد كه در پلاك ماشينهاي ايراني يا تابلوهاي راهنمايي و رانندگي عدد صفر وجود ندارد. با اين حرف هم كاملا موافقم كه بايد نوآور بود و ساختارهاي غلط را اصلاح كرد. ولي همچنين معتقدم كه بايد براي ساختارشكني از اطلاعات كافي برخوردار بود كه من فعلا اين اطلاعات را ندارم. در مورد كرن براي زوج «اك» بايد بگم كه در قلم لوتوس ارتفاع ابتداي سركش «كاف» تقريبا هم اندازه حرف «ا» است و بنابراين كرن براي آنها نبايد وجود داشته باشد.